Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKULLARDA İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ UYGULAMALARI İLE BİR İLKOKULA YÖNELİK ÖRNEK RİSK ANALİZ ÇALIŞMASININ İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 25, 307 - 316, 30.09.2023
https://doi.org/10.31455/asya.1358805

Öz

Canlı hayatının en üstünü olan insan, dünya üzerinde yaşamın başladığı süreçte deneme-yanılma yöntemleri ile insan hayatına yeni buluşlar getirmiştir. Daha sonra öğrendiği yeni buluşları, keşfettiği bölgeleri, yeni madenleri tanıma sonrasında kuşaklara taşıma adına bilgiyi öğrenmiş ve öğretmiştir. Zaman ilerledikçe insan nüfusunda yaşanan artış, topluluklar hâlinde gruplaşmalar ve fizyolojik ihtiyaçların artması insanı sürekli geliştirmiştir. Bu gelişim insanın sanayi ve teknoloji alanına geçişini gerçekleştirmiş, çalışma hayatında ve istihdamda artış olmuştur. Dünyada artan nüfus ile birlikte çalışma hayatında artan kişi sayıları ile alınmayan sağlık ve güvenlik iş kazası ve meslek hastalıkları sayısının da artmasına neden olmuştur. Ülkeler için kalkınmada ve sosyal toplum anlayışında büyük sorun hâline gelen iş kazaları ve meslek hastalıkları için ulusal ve uluslararası iş sağlığı ve güvenliği çalışmaları hızlandırılmış, çeşitli yasalar oluşturulmuştur. Türkiye’de iş sağlığı ve güvenliği Anayasa’da ve diğer kanunlarda geçse de kendi adı ile ilk kanun 30 Haziran 2012 yılında 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu yayımlanarak tüm özel sektör ve devlet kamu kurumlarının hemen hemen hepsinde uygulanması adına iş sağlığı ve güvenliği çalışmaları zorunlu kılınmıştır. Bu kanun kapsamında yapılan çalışmalar özel sektörde zorunlu gibi görülse de kamuda bu zorunluluk ilkesi gerekli yerini alamamıştır. Devletin kamu kurumlarında bağlı olduğu bakanlıklarda ilgili iş sağlığı ve güvenliği yönergeleri yayımlanmıştır. Okullar ise bu kapsamda 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile ilgili yönetmelikler kapsamında çalışmalarını başlatmış olan kurumların başında gelmektedir. Bu çalışma ile ilkokul seviyesindeki okullarda öğrenim görmekte olan öğrenciler, öğretmenler ve diğer okul paydaşlarına yönelik olarak okullarda onların sağlık ve güvenliklerini tehdit eden etmenleri önlemek adına risk yönetimi oluşturulmuştur. İş sağlığı ve güvenliği kapsamında tehlikelere karşı önlemler ve alınması gereken tedbirleri belirlemede kişi davranışlarının düzeltilmesinde iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin önemi değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, İ. (2014). İSG Profesyonellerinin Çalışma Koşulları ile İSG Hizmeti Alınan ve Alınmayan İş Yerlerinde İş kazası ve Meslek Hastalığı Sıklığının Değerlendirilmesi. Ankara: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü.
  • Akpınar, T. (2013). İş Sağlığı ve İş Güvenliği. Bursa: Ekin Yayınları.
  • Alpagut, G. (2013). 6331 Sk’nun Çalışanların Eğitimi, Acil Durum, Risk Değerlendirmesi, Tehlikeli ve Çok Tehlikeli Sınıfta Mesleki Eğitime İlişkin Hükümleri ve Bu Hükümlere Yönelik Yayımlanan İkincil Mevzuat Hükümleri.
  • Ayvaz, Ö. (2003). Ortaöğretim Öğrencilerinde Kazalar, Halk Sağlığı Özetleri. Sivas: Günleri Bildiri
  • Balkır, Z. G. (2012). İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkının Korunması: İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliği Organizasyonu. Sosyal Güvenlik Dergisi, 2(1), 56-91.
  • Barhan, A. (2001). İlköğretim Okullarında Öğrenci Güvenliğinin Sağlanması, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Baybora, D. (2012). İş Sağlığı ve İş Güvenliğine Genel Bakış (Editör: Baybora Dilek), İş Sağlığı ve Güvenliği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2-21.
  • Dizdar, N. E. (2001). Kaza Sebeplendirme Yaklaşımları. Türk Tabipler Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 2(7), 26-31.
  • Gündüz, S. (2005). İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından İşçilerin Sorumlulukları ve Hakları. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(2), 124-131.
  • https://ailevecalisma.gov.tr/media/1340/meslekhastaliklari.pdf adresinden 06.09.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Kabakçı, M. (2009). Hukuki Yönden Risk Değerlendirmesi. İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi, 0(44).
  • Kılkış, İ. & Demir, S. (2012). İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Verme Yükümlülüğü Üzerine Bir İnceleme. Çalışma İlişkileri Dergisi, 3(1), 23-47.
  • Kurt, R. (2022). İSMMMO’dan İş Güvenliği Sorunlarına Çözüm Önerisi. http://www.dunya.com/ismmmodan-isguvenligi-sorunlarina-cozum-onerisi-151676yy.htm adresinden 29.08.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Seber, V. (2012). İşçi Sağlığı ve Güvenliğinde Risk Analizleri Nasıl Yapılır? Elektrik Mühendisliği, 0(445), 30-34.
  • Süzek, S. (2013). İş Hukuku, 9.B. İstanbul.
  • Tunay, M. & Emir, T., 2015. Ormancılık Üretim İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliğinin Yasal Çerçevede Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Forestry, 16(2), 195-202.
  • Williams, W. R., Latif, A. H. & Sibert, J. (2002). Secondary School Accident Reporting in One Education Authority. Child: Care, Health and Development, 28(1), 101-108.

EXAMINATION OF OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY PRACTICES IN SCHOOLS AND A SAMPLE RISK ANALYSIS STUDY FOR A PRIMARY SCHOOL

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 25, 307 - 316, 30.09.2023
https://doi.org/10.31455/asya.1358805

Öz

Human beings, who are the highest living beings, have brought new inventions to human life through trial and error methods during the beginning of life on earth. Later, after getting to know the new discoveries, the regions he discovered, and the new mines, he learned and taught the information in order to pass it on to the next generations. As time progresses, the increase in the human population, groupings into communities and the increase in physiological needs have constantly improved humans. This development has enabled people to transition to the field of industry and technology, and there has been an increase in working life and employment. With the increasing population in the world and the increasing number of people in working life, the lack of health and safety has led to an increase in the number of work accidents and occupational diseases. National and international occupational health and safety studies have been accelerated and various laws have been created for work accidents and occupational diseases, which have become a major problem in the development and social understanding of countries. Although occupational health and safety is mentioned in the Constitution and other laws in Turkey, the first law with its own name was published on 30 June 2012, Occupational Health and Safety Law No. 6331, and occupational health and safety studies were made mandatory in almost all private sector and state public institutions. Has been made. Although the work carried out within the scope of this law is considered mandatory in the private sector, this principle of obligation has not taken its necessary place in the public sector. Relevant occupational health and safety directives have been published in the state's public institutions and ministries. In this context, schools are one of the leading institutions that have started their work within the scope of the regulations regarding the Occupational Health and Safety Law No. 6331. With this study, risk management was created for students, teachers and other school stakeholders studying in primary schools in order to prevent factors that threaten their health and safety in schools. Within the scope of occupational health and safety, the importance of occupational health and safety training in correcting personal behavior in determining the precautions against hazards and the precautions to be taken has been evaluated.

Kaynakça

  • Acar, İ. (2014). İSG Profesyonellerinin Çalışma Koşulları ile İSG Hizmeti Alınan ve Alınmayan İş Yerlerinde İş kazası ve Meslek Hastalığı Sıklığının Değerlendirilmesi. Ankara: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü.
  • Akpınar, T. (2013). İş Sağlığı ve İş Güvenliği. Bursa: Ekin Yayınları.
  • Alpagut, G. (2013). 6331 Sk’nun Çalışanların Eğitimi, Acil Durum, Risk Değerlendirmesi, Tehlikeli ve Çok Tehlikeli Sınıfta Mesleki Eğitime İlişkin Hükümleri ve Bu Hükümlere Yönelik Yayımlanan İkincil Mevzuat Hükümleri.
  • Ayvaz, Ö. (2003). Ortaöğretim Öğrencilerinde Kazalar, Halk Sağlığı Özetleri. Sivas: Günleri Bildiri
  • Balkır, Z. G. (2012). İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkının Korunması: İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliği Organizasyonu. Sosyal Güvenlik Dergisi, 2(1), 56-91.
  • Barhan, A. (2001). İlköğretim Okullarında Öğrenci Güvenliğinin Sağlanması, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Baybora, D. (2012). İş Sağlığı ve İş Güvenliğine Genel Bakış (Editör: Baybora Dilek), İş Sağlığı ve Güvenliği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2-21.
  • Dizdar, N. E. (2001). Kaza Sebeplendirme Yaklaşımları. Türk Tabipler Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 2(7), 26-31.
  • Gündüz, S. (2005). İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından İşçilerin Sorumlulukları ve Hakları. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(2), 124-131.
  • https://ailevecalisma.gov.tr/media/1340/meslekhastaliklari.pdf adresinden 06.09.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Kabakçı, M. (2009). Hukuki Yönden Risk Değerlendirmesi. İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi, 0(44).
  • Kılkış, İ. & Demir, S. (2012). İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Verme Yükümlülüğü Üzerine Bir İnceleme. Çalışma İlişkileri Dergisi, 3(1), 23-47.
  • Kurt, R. (2022). İSMMMO’dan İş Güvenliği Sorunlarına Çözüm Önerisi. http://www.dunya.com/ismmmodan-isguvenligi-sorunlarina-cozum-onerisi-151676yy.htm adresinden 29.08.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Seber, V. (2012). İşçi Sağlığı ve Güvenliğinde Risk Analizleri Nasıl Yapılır? Elektrik Mühendisliği, 0(445), 30-34.
  • Süzek, S. (2013). İş Hukuku, 9.B. İstanbul.
  • Tunay, M. & Emir, T., 2015. Ormancılık Üretim İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliğinin Yasal Çerçevede Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Forestry, 16(2), 195-202.
  • Williams, W. R., Latif, A. H. & Sibert, J. (2002). Secondary School Accident Reporting in One Education Authority. Child: Care, Health and Development, 28(1), 101-108.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi, Eğitimde Denetim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatip Canoğlu 0009-0000-2068-1630

Ersin Kaçar 0009-0002-1514-2450

Şahin Abdan 0009-0000-6731-9057

Erdal Aba 0009-0001-3320-9869

Haşim Dağ 0009-0005-4142-1869

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Canoğlu, H., Kaçar, E., Abdan, Ş., Aba, E., vd. (2023). OKULLARDA İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ UYGULAMALARI İLE BİR İLKOKULA YÖNELİK ÖRNEK RİSK ANALİZ ÇALIŞMASININ İNCELENMESİ. Asya Studies, 7(25), 307-316. https://doi.org/10.31455/asya.1358805