In an era where success in the business world is often attributed to individuals, it is essential to consider the sources of human power from multiple dimensions. People possess a range of inherent and acquired traits throughout their lives. These traits, along with values, attitudes, and behaviors, contribute to an individual's cognitive intelligence (IQ) and emotional intelligence (EQ), both of which are crucial for acceptance into an organization. Therefore, it is important to emphasize the significance of EQ alongside IQ within organizations.This study draws on data from the 2019 research "The Intelligence of Nations" by Ulster University researchers Richard Lynn and David Becker, which is widely used for international IQ assessments (including the World Population Review), as well as data from the 2023 Future of Jobs Report published by the World Economic Forum (WEF). According to these reports, basic skill requirements in organizations from Japan, Taiwan, and Singapore—countries that rank in the top three for IQ evaluation—along with organizations in Türkiye, have been examined. In these organizations, EQ, or emotional intelligence, ranks second in terms of basic skill requirements, with the demand for EQ being more than half of the demand for IQ, which is ranked first. While IQ is effectively used to understand information and solve problems, EQ is crucial for facilitating and maintaining organizational coordination by understanding both one's own and others' emotions. Therefore, in contemporary postmodern management, it has been concluded that the emotional intelligence of employees is as important as their IQ, in addition to the traditional emphasis on IQ.
Emotional Intelligence (EQ) Intelligence Quotient (IQ) Organization Pacific Rim Trio
İş hayatının başarısının insana atfedildiği bir yüzyılda, insanın sahip olduğu gücün kaynağını farklı boyutlarda ele almak gerekir. İnsanın doğuştan gelen ve yaşamı boyunca edindiği birtakım özellikleri vardır. Kişi bu özellikleri, edindiği değerler, tutum ve davranışları sayesinde geliştirdiği bilişsel zekâ (IQ) ve duygusal zekâsı (EQ) ile organizasyona kabul edilir. Bu nedenle organizasyonlarda IQ kadar EQ’nun da önemini vurgulamak gerekir. Bu çalışma, Ulster Üniversitesi araştırmacıları Richard Lynn ve David Becker'in ülkeler arası IQ değerlendirmelerinde yaygın olarak (Dünya Nüfusu İncelemesi dahil) kullanılan ‘‘Ulusların Zekası” adlı 2019 araştırmasından elde edilen veriler ile Dünya Ekonomik Forumu (WEF) tarafından yayınlanan 2023 İşin Geleceği Raporunda yer alan veriler kullanılarak hazırlanmıştır. Bu raporlara göre, IQ değerlendirme verilerinde ilk üç sırada yer alan Japonya, Tayvan, Singapur ile Türkiye'deki örgütler için aranılan temel beceri gereksinimleri incelenmiştir. Çalışılan örgütlerde temel beceri gereksinimi bakımından EQ yani duygusal zeka, ikinci sırada yer almaktadır ve tüm örgütlerde EQ’ya duyulan gereksinim ilk sırada yer alan IQ’ya duylan gereksinimin yarısını aşmış durumdadır. Örgütlerde, bilgiyi anlamlandırmak ve sorunları çözmek için IQ oldukça etkili bir şekilde kullanılırken, EQ’dan hem kendi hem de başkalarının duygularını anlayarak örgütsel koordinasyonu sağlamak ve sürdürmek için faydalanılır. Bu nedenle günümüz postmodern yönetiminde, işletmelerde geleneksel yönetim açısından önemli olan çalışanların IQ'sunun yanı sıra çalışanların EQ'sunun da çok önemli olduğu sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 30 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.