Brand equity and word of mouth marketing are seen as the most important marketing tools that affect tourist
behavior in the destination marketing. In this context, the aim of the study is to examine the effects of consumer
based destination brand equity (CBDBE) perceived by tourists on word of mouth marketing (WOM). In
accordance with this purpose, a theoretical model that covering the interactions between CBDBE dimensions
(destination awareness, destination image, perceived quality, destination satisfaction, and destination loyalty)
and WOM dimensions (negative and positive WOM) is proposed. The model was tested with the analysis of
data obtained from 201 tourists who came to Fethiye destination for vacation. After ensuring the validity and
reliability of the measurement models in the research model, the hypotheses were analyzed using the AMOS
22.0 package program. The path analysis results confirmed the proposed model and revealed that perceived
destination quality and destination loyalty had a strong effect on positive WOM. On the other hand, it was
determined that negative AAP was negatively affected by the perceived destination quality.
Consumer-based destination brand equity Word of mouth marketing Destination image Destination loyalty Perceived quality Destination satisfaction.
Destinasyon pazarlamasında marka değeri ve ağızdan ağıza pazarlama, turist davranışlarını etkileyen en
önemli pazarlama araçları olarak görülmektedir. Bu bağlamda, çalışmanın amacı turistler tarafından algılanan
Tüketici Temelli Destinasyon Marka Değeri’nin (TTDMD) Ağızdan Ağıza Pazarlama’ya (AAP) etkilerini
incelemektir. Bu amaç doğrultusunda; TTDMD boyutları (destinasyon farkındalığı, destinasyon imajı, algılanan
kalite, destinasyon memnuniyeti ve destinasyon sadakati) ile AAP boyutları (negatif ve pozitif AAP) arasındaki
etkileşimleri kapsayan teorik model önerilmiştir. Model, Fethiye destinasyonuna tatil yapmak amacıyla gelen
201 adet yerli turist üzerinden elde edilen verilerin analizi ile test edilmiştir. Verilerin elde edilmesinde anket
tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma modelinde yer alan ölçüm modellerinin geçerliliği ve güvenilirliği sağlandıktan
sonra AMOS 22.0 paket programından yararlanılarak hipotezler analiz edilmiştir. Yol analiz sonuçları
önerilen modeli doğrulamakla beraber algılanan destinasyon kalitesi ve destinasyon sadakatinin pozitif AAP
üzerinde güçlü bir etkisinin olduğunu ortaya koymuştur. Diğer taraftan negatif AAP’nin algılanan destinasyon
kalitesinden olumsuz yönde etkilendiği de tespit edilmiştir.
Tüketici temelli destinasyon marka değeri Ağızdan ağıza pazarlama Destinasyon imajı Destinasyon sadakati Algılanan Kalite Destinasyon memnuniyeti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Hakem Denetimli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |