Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Konaklama İşletmelerinde Finansal Performans Ölçütü Olarak Yatırılan Sermayenin Getirisi

Yıl 2019, Cilt: 30 Sayı: 1, 31 - 44, 21.06.2019
https://doi.org/10.17123/atad.580628

Öz




Bu çalışmanın amacı, son yıllarda finansal performansın analizinde önem kazanan yatırılan sermayenin getirisi (YSG) ölçütünü açıklamak ve payları Borsa İstanbul’da (BİST) işlem gören konaklama işletmeleri ile dünyada marka değeri en yüksek olan konaklama işletmelerinin YSG değerlerini hesaplayarak finansal performanslarını karşılaştırmalı olarak incelemektir. Bu amaçla BİST’te işlem gören 12 Türk konaklama işletmesinin ve Brand Finance 2017 sıralamasına göre dünyada marka değeri en yüksek ilk on konaklama işletmesinin, 2012-2016 yılları arasında YSG değerleri hesaplanarak işletmelerin beş yıllık finansal performansları karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, incelenen dönemlerde VSNFK, YS ve YSG değerleri itibariyle dünyada marka değeri en yüksek konaklama işletmelerinin, BİST konaklama işletmelerine göre daha başarılı bir performans gösterdikleri belirlenmiştir. Analiz sonuçları incelendiğinde; Brand Finance sıralamasında yer alan konaklama işletmelerinde, en yüksek YSG değerinin 2014 yılında B1 işletmesinde 23,54 en düşük YSG değerinin ise 2015 yılında yine B1 işletmesinde -1,07 olarak gerçekleştiği belirlenmiştir. BİST işletmelerinde ise en yüksek YSG değerinin 2012 yılında A10 işletmesinde 3,02; en düşük YSG değerinin ise 2016 yılında A5 işletmesinde -1,06 olarak gerçekleştiği saptanmıştır. 

Kaynakça

  • Damodaran, A. (2007). Return on Capital (ROC), Return on Invested Capital (ROIC) and Return on Equity (ROE): Measurement and Implications, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1105499. Erişim tarihi 10 Eylül 2017.
  • Ebben, J. J. ve Johnson, A. C. (2012). Cash Conversion Cycle Management in Small Firms: Relationships with Liquidity, Invested Capital, and Firm Performance, Journal of Small Business & Entrepreneurship, 24 (3): 380-396.
  • Ercan, M. K. ve Ban, Ü. (2010). Değere Dayalı İşletme Finansı Finansal Yönetim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Ercan, M. K., Öztürk, M. B. ve Demirgüneş, K. (2003). Değere Dayalı Yönetim ve Entellektüel Sermaye. Ankara: Fersa Matbaacılık.
  • Erem, I. ve Akyüz, Y. (2014). Piyasa Katma Değerini Açiklamada Ekonomik Katma Değerin Geleneksel Performans Ölçütleri Karşisindaki Durumunun İncelenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (3): 371-385.
  • Kaur, M. ve Narang, S. (2009). Insights on Shareholder Value Addition from India's Wealth Club: A Study of Selected Companies, IUP Journal of Accounting Research & Audit Practices, 8(3/4): 20.
  • Kim, W. G. (2006). EVA and Traditional Accounting Measures: Which Metric is a Better Predictor of Market Value of Hospitality Companies?, Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(1): 34-49.
  • Koller, T. (1994). What Is Value-Based Management?. New York: The McKinsey Quarterly.
  • Koller, T., Goedhart, M. ve Wessels, D. (2010). Valuation, Measuring and Managing the Value of Companies. ABD: Mckinsey & Company.
  • Lovata, L. M. ve Costigan, M. L. (2002). Empirical Analysis of Adopters of Economic Value Added, Management Accounting Research, 13 (2): 215–228.
  • Madhavi, E. ve Prasad, M. S. V. (2015). An Empirical Study on Economic Value-Added and Market Value-Added of Selected Indian FMCG Companies, IUP Journal of Accounting Research & Audit Practices, 14 (3): 49.
  • Mauboussin, M. J. ve Callahan, D. (2017). Global Financial Strategies. Credit Suisse, https://www.credit-suisse.com, Erişim tarihi: 21 Mayıs 2017.
  • Önal, Y. B., Karadeniz, E. ve Kandır, S. Y. (2005). Devam Eden Değerin Hesaplanması: İMKB’ye Kote Bir Turizm İşletmesi Üzerinde Uygulama, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2): 369-390.
  • Önal, Y. B., Karadeniz, E. ve Kandır, S. Y. (2006). Piyasa Katma Değeri (MVA) İle Finansal Performans Ölçütleri Arasındaki İlişkinin Ölçülmesi: İMKB'ye Kote 5 Turizm İşletmesi Üzerine Bir Uygulama, Muhasebe ve Denetime Bakış, 6 (20): 13-30.
  • Önal, Y. B., Karadeniz, E. ve Kandır, S. Y. (2008). Turizm İşletmelerinde Değer Temelli Yönetim Yaklaşımının Uygulanması. İçinde F. Okumuş ve U. Avcı (Editörler), Turizm İşletmelerinde Çağdaş Yönetim Teknikleri (ss. 314-369). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Öztürk, M. B. (2004). Finansal Performansın Ölçülmesinde Alternatif Bir Yöntem ‘Ekonomik Katma Değer’, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18 (3-4): 351 368.
  • Patel, R. J. ve Patel, M. (2012). Impact of Economic value added (EVA) on Share price: A study of Indian Private Sector banks, International Journal of Contemporary Business Studies, 3(1): 24-34.
  • Sharma, A. K. ve Kumar, S. (2010). Economic Value Added (EVA)-Literature Review and Relevant Issues, International Journal of Economics and Finance, 2(2): 200.
  • Strack, R. ve Villis, U. (2002). Rave (TM): Integrated Value Management for Customer, Human, Supplier and Invested Capital. European Management Journal, 20 (2): 147 158.
  • World Tourism Organization. UNWTO Annual Report 2017, http://www2.unwto.org, Erişim tarihi: 19 Şubat 2018.
  • Üreten, A. ve Ercan, M. K. (2000). Firma Değerinin Tespiti ve Yönetimi. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Wet, J. D. (2005). EVA versus Traditional Accounting Measures of Performance as Drivers of Shareholder Value – A Comparative Analysis, Meditari Accountancy Research, 13 (2): 1-16.
  • Wet, J. D. ve Toit, E. (2007). Return on Equity: A Popular, But Flawed Measure of Corporate Financial Performance, South African Journal of Business Management, 38 (1): 59-69.
  • Yelgen, E. ve Uyar, S. (2016). İşletmelerde Değeri Etkileyen Faktörler, İşletme Araştırmaları Dergisi, 8 (4): 52-70.
  • Young, S. D. ve O’Byrne, S. F. (2000). EVA and Value-Based Management. United States: Mcgraw-Hill.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Hakem Denetimli Makaleler
Yazarlar

Erdinç Karadeniz 0000-0003-2658-8490

Selda Dalak Bu kişi benim 0000-0003-2735-1006

Fatih Günay 0000-0003-0892-514X

Mehmet Beyazgül Bu kişi benim 0000-0002-3139-4351

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karadeniz, E., Dalak, S., Günay, F., Beyazgül, M. (2019). Konaklama İşletmelerinde Finansal Performans Ölçütü Olarak Yatırılan Sermayenin Getirisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30(1), 31-44. https://doi.org/10.17123/atad.580628
AMA Karadeniz E, Dalak S, Günay F, Beyazgül M. Konaklama İşletmelerinde Finansal Performans Ölçütü Olarak Yatırılan Sermayenin Getirisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Haziran 2019;30(1):31-44. doi:10.17123/atad.580628
Chicago Karadeniz, Erdinç, Selda Dalak, Fatih Günay, ve Mehmet Beyazgül. “Konaklama İşletmelerinde Finansal Performans Ölçütü Olarak Yatırılan Sermayenin Getirisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 30, sy. 1 (Haziran 2019): 31-44. https://doi.org/10.17123/atad.580628.
EndNote Karadeniz E, Dalak S, Günay F, Beyazgül M (01 Haziran 2019) Konaklama İşletmelerinde Finansal Performans Ölçütü Olarak Yatırılan Sermayenin Getirisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 30 1 31–44.
IEEE E. Karadeniz, S. Dalak, F. Günay, ve M. Beyazgül, “Konaklama İşletmelerinde Finansal Performans Ölçütü Olarak Yatırılan Sermayenin Getirisi”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 30, sy. 1, ss. 31–44, 2019, doi: 10.17123/atad.580628.
ISNAD Karadeniz, Erdinç vd. “Konaklama İşletmelerinde Finansal Performans Ölçütü Olarak Yatırılan Sermayenin Getirisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 30/1 (Haziran 2019), 31-44. https://doi.org/10.17123/atad.580628.
JAMA Karadeniz E, Dalak S, Günay F, Beyazgül M. Konaklama İşletmelerinde Finansal Performans Ölçütü Olarak Yatırılan Sermayenin Getirisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019;30:31–44.
MLA Karadeniz, Erdinç vd. “Konaklama İşletmelerinde Finansal Performans Ölçütü Olarak Yatırılan Sermayenin Getirisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 30, sy. 1, 2019, ss. 31-44, doi:10.17123/atad.580628.
Vancouver Karadeniz E, Dalak S, Günay F, Beyazgül M. Konaklama İşletmelerinde Finansal Performans Ölçütü Olarak Yatırılan Sermayenin Getirisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019;30(1):31-44.