Türkiye’de turizm sektörü ile ilgili ilk ciddi yapılanma 1949 yılında İktisat ve Ticaret Vekaletine bağlı olarak faaliyet gösteren Basın-Yayın ve Turizm Genel Müdürlüğünün kurulması ile sağlanmıştır. Müdürlüğün diğer alanlardaki faaliyetlerine ilaveten turizm işleri de ön plana çıkarılmıştır. Türkiye’de tek parti iktidarından Demokrat Parti iktidarına geçişle birlikte turizm faaliyetleri daha koordineli ve planlı bir şekilde yürütülmeye başlanmış, turizm sektörü yasal düzenlemeler, mali destekler ve kuramsallaşma faaliyetleri ile desteklenmeye çalışılmıştır. Bu dönemde turizm alanında görülen en önemli kurumsallaşma faaliyeti 1957 yılında Basın-Yayın ve Turizm Bakanlığının kurulması olmuştur. Genel Müdürlük seviyesinde yürütülen faaliyetler 1957’den sonra Bakanlık uhdesinde işlevsellik kazanmıştır. Bu çalışmada Basın-Yayın ve Turizm Bakanlığının kuruluşu ve faaliyetleri ele alınmıştır. Ayrıca Bakanlık ile ilgili Parlamentoda ele alınan konular ile basının görüş ve önerilerine de yer verilmiştir. Çalışmada arşiv belgeleri, meclis tutanakları, dönemin ulusal basını ile çeşitli telif ve tetkik eserlerinden istifade edilmiştir.
The first significant structural formation in Türkiye’s tourism sector was the establishment of the General Directorate of Press, Broadcasting and Tourism under the Ministry of Economy and Trade in 1949. Tourism affairs were prioritised among the directorate’s various responsibilities. The transition from a single-party government to the Democratic Party introduced a more coordinated and planned management approach to tourism, supported by legal regulations, financial incentives, and institutionalisation efforts. A key milestone in this regard was the establishment of the Ministry of Press-Publication and Tourism in 1957, after which the General Directorate’s activities became more functional under the new ministry structure. This study examines the establishment and activities of the Ministry of Press-Publication and Tourism, including issues debated in Parliament concerning the Ministry, as well as the opinions and suggestions reflected in the press. The research draws on archival documents, parliamentary minutes, national press sources of the period, and various copyrighted and scholarly works.
Ministry of Press-Publication and Tourism Promotion Propaganda
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Turizm Politikası |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 36 Sayı: 3 - Turizm Tarihi Özel Sayısı |