Bu çalışma feminist araştırmacıların en temel
sorularından birini, İslam düşüncesi açısından ele almayı hedeflemektedir:
“Erkekler ve kadınlar arasındaki farklılıkları belirleyen, onların doğal
özellikleri midir yoksa içinde yaşadıkları toplum mu?” Bu soru aynı şekilde ve
hatta aynı ifadeler kullanılarak, “Erkekler ve kadınlar arasındaki
farklılıkları belirleyen “din” midir yoksa içinde yaşadıkları toplumun dini
paradigmaları mıdır?” biçiminde de sorulabilir. Buna ayrıca, kadınlık ve
erkeklik açısından doğallığın ne olduğu ve neyin, nasıl tespit edileceğinin de
cevaplanması gereken sorular olduğunu katmamız gerekmektedir. Diğer yandan
problemin haklar, insan hakları, adalet ve eşitlik açılarından ele alınma
imkânı da meselenin diğer yanıdır.
Bu soruların bazı cevaplarıni toplumsal yapı ve dini
geleneğimiz açısından değerlendirirken, hiçbir müminin, geleneği savunmak adına
Kur’an’ı veya Allah Resulü’nün sünnetini görmezden gelme hakkının olmadığını
düşünmekteyiz. Bu yüzden Kur’an ve hadislere, her dönemde ve her yerde,
Kur’an’ın kendi ilke ve prensiplerinin göz önüne alınarak yaklaşılması; tarihî
bağlamı ve metin bütünselliği, tutarlı bir anlama yöntemiyle, yeniden ve
defaatle elden geçirilerek yorumlanıp çağa taşınması ve problemlerin çözümünde
onlara öncelik verilmesi gerektiğini düşünmekteyiz. Çünkü Allah ve Resulü’nün,
nasıl bir toplum, nasıl bir kadın ve erkek modeli istediklerini ortaya
koydukları açıktır. Bu modeli tespit ederek çağımıza taşımak da -ulemanın kendi
dönemleri için yaptığı gibi- çağdaş bilim adamlarının işi ve görevidir. Çünkü
burada yaşanan problemler doğrudan bizden kaynaklanmaktadır.
Diğer açıdan Kur’an’ın ve Resulullah’ın dönemlerinde
bulunmayan bir problemin, onlarda aranması ve istenenin/beklenenin onlara
söyletilmesinin problemli olduğu da göz ardı edilmemelidir. Çünkü bazı hususlar
modern dünyanın problemidir; ama sanki geçmişte de aynı problem varmış gibi
düşünülmektedir ve bu bir anakronizmdir. Bu tür hususlarda öne sürülenler kabul
edilebilir/kabul edilse de, diğer yandan bizlerin, müminler olarak bu
problemlerle karşı karşıya kaldığımız ve bunları da kaçmadan çözmek durumunda
olduğumuz bir vakıadır. Bu problemi veya benzerlerini insan hakları veya kadın
hakları üzerinden hareketle de çözebiliriz. Burada da ölçümüz, kanaatimce
Kur’an ve sünnet’in ruhuna, ilke ve prensiplerine ters düşmeden çözüm
üretilmesidir.
Toplumsal cinsiyet Din Dini kültür Cinsiyetçilik Ataerkillik Din dili İçtihat
This paper asks whether the differences between men and women are their
natural characteristics or these differences are because of the society they
live in, which is one of the most frequently asked questions by feminist
researchers. We would like to rephrase the same question using the same wording
and ask whether the differences between men and women are created by religion
or they are different because of the religious paradigms. In addition to this,
we need to ask whether manhood and womanhood are innate and natural and
how/what they are determined. on the other side, human rights, justice and
equality are the other matters of these questions.
We are of the opinion that no one reserves the right to ignore Koran or
the traditions of the Messenger of Allah while seeking answers to these
questions within the context of our social structure and religious traditions.
Therefore, we think that Koran and hadiths are to be approached holistically
with Koran’s own principles in a historical context and to be interpreted in
tune with the times in order to solve the problems because it is clear what
type of a society and models of men and women Allah and his messenger would
like to see. Identifying this model and keeping it up with times is the
contemporary scholars just like the ulama did in their time. Thus, these
current problems are directly because of us.
Apart from that, a problem not existing in times of Koran and the
messenger of Allah shouldn’t be addressed through them and doing is seems to be
problematic as certain problems are modern world problems and are thought as if
they existed then, which is anachronism. Although the arguments put forward to
these issues are/may be acceptable, it is fact that we, as Muslims, face these
issues and need to find a solution without ignoring them. We can also seek
solutions to these problems through human and women rights. In my humble
opinion, we need to base our solutions on the disciplines of Koran and the
spirit of traditions.
Gender Gender equality Religion Religion culture Sexism Patriarchy Religious language Historical Contemporary Ijtihad
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |