Hizmet sektöründe tüketicilerle uzun süreli ilişkilerin inşası için deneyimsel değerin kritik bir role
sahip olduğu iyi bilinen bir gerçektir. Ancak, bireylerin deneyimsel değer algılarının hizmet aldıkları
işletme ile ilişkisi olmayan bazı psikolojik faktörlerden etkilenmesi olasıdır. Bu çalışmada restoran bağlamında, tüketicilerin fırsat maliyetine bağlı yaşadığı pişmanlığın deneyimsel değer algıları
ve tekrar ziyaret etme niyeti üzerindeki zayıflatıcı etkileri araştırılmıştır. Çalışmada aynı zamanda
tüketicilerin hissettikleri finansal kısıtların deneyim harcamalarından duydukları pişmanlığı nasıl
etkilediği incelenmiştir. Türkiye’de karma yöntemle hazırlanan anketler yardımıyla veri toplanmış,
323 geçerli yanıt alınmış ve hipotez testi için yol analizi uygulanmıştır. Sonuçlar, deneyimsel değer
ile restoranı tekrar ziyaret etme niyeti arasında güçlü bir ilişkinin bulunduğuna dair ek ampirik
deliller sunmuştur. Daha da önemlisi, fırsat maliyetine bağlı pişmanlığın, tekrar ziyaret niyetleri
üzerindeki doğrudan olumsuz etkisi doğrulanamasa da deneyimsel değeri önemli ölçüde zayıflattığı bulunmuştur. Ayrıca bulgular, finansal açıdan daha kısıtlı hisseden tüketicilerin, aylık gelirleri ve yemek fiyatlarından bağımsız olarak, yemek deneyimi için yaptıkları harcamalardan dolayı
daha fazla pişmanlık duyduklarını ortaya çıkarmıştır. Bulgular, hizmet işletmelerine, özellikle finansal kısıtların daha yoğun hissedildiği dönemlerdeki tüketici tepkilerini anlama noktasında katkı
sağlamaktadır.
financial constraints opportunity cost-related regret restaurant revisit intention Experiential value
The critical role of experiential value in long-term relationships with consumers in the service
industry is well accepted. However, individual evaluations of experiential value are likely impacted
by psychological factors unrelated to the service providers. This study investigates the hindering
impact of opportunity cost-related regret on consumers’ value assessment and revisit intention
in a restaurant setting. The paper also examines the impact of financial constraints in developing
regret of expenditures for experiences. A mixed-mode survey was conducted in Turkey, 323 valid
responses were obtained, and a path analysis was conducted. The results provided additional
empirical evidence regarding the strong relationship between experiential value and restaurant
revisit intention. More importantly, opportunity cost-related regret was found to impair experiential value significantly, although its direct negative impact on revisit intentions was not confirmed.
Furthermore, findings revealed that consumers who feel more financially constrained feel more
regret after their expenditure on a meal experience, regardless of their monthly income and meal
price. Findings provide insights for service providers to understand consumers’ reactions, especially in financially constrained situations.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Hizmetler (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License