Görüntü Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Roman Türünün Öğretiminde Dijital Hikâye Uygulamalarının Etkileri: Tanzimat ve Servetifünun Dönemi Örneği

Yıl 2022, Cilt: 26 Sayı: 1, 87 - 93, 01.03.2022
https://doi.org/10.54614/JSSI.2022.998269

Öz

Bu çalışmada roman türünün öğretiminde dijital hikâye uygulamalarının öğrencilerin Türk dili ve edebiyatı dersine yönelik tutumları ve akademik başarıları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma karma yöntem araştırmalarının olanaklarından faydalanılarak yakınsayan paralel desen ile yürütülmüştür. Araştırmanın nicel verileri, Roman Bilgisi Başarı Testi ve Türk Edebiyatı Dersi Tutum Ölçeği kullanılarak uygulama öncesi ön test ve uygulama sonrası son test şeklinde toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiş ve betimsel analiz süreçleriyle değerlendirilmiştir. Roman türünün öğretiminde dijital hikâye uygulamalarının kullanımının, akademik başarıyı ve öğrencilerin Türk edebiyatı dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yapılan betimsel analiz öğrencilerin roman öğretimi ve dijital hikâye kullanımı hakkında olumlu görüş geliştirdikleri sonucuna araştırma bulgularından hareketle ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akgül, G. (2018). Fen ve teknoloji dersinde dijital öyküleme sürecinde yaratıcı drama kullanımının başarı, tutum ve bilimsel yaratıcılığa etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Atik, Ö. Z. (2019). Eğitimde dijitalleşme faaliyetleri ve eğitim yöneticilerinin sürece uyumu (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Baki, Y. (2015). Dijital Öykülerin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Yazma Sürecine Etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi.
  • Büyükcengiz, M. (2017). Dijital öyküleme metodunun ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve derse yönelik tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, E., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (20. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W., & PlanoClark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Sage Publication.
  • Çakıcı, L. (2018). Dijital öykü temelli matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarı motivasyon ve matematik etkinliklerine yönelik tutumları üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Çetin, İ. (Ed.) (2010). Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Çiçek, M. (2018). Investigating the effects of digital storytelling use in sixth-grade science course: A mixed method research study (Yayımlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği. TRT Akademi, 1(2), 590-606. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/218560
  • Göçen, G. (2014). Dijital öyküleme yönteminin öğrencilerin akademik başarı ile öğrenme ve ders çalışma stratejilerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital Hikâyecilik Metoduyla Hazırlanan Öğretim Materyallerinin Öğrenme Döngüsü Giriş Aşamasında Kullanılmasının Fizik Dersi Başarısı ve Motivasyonu Düzeyine Etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi.
  • Kayar Muslu, A. (2021). 2017 ve 2018 Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programları. F. Veyis & A. Kayar Muslu (Ed.). Cumhuriyet Dönemi Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programları: İnceleme ve Değerlendirme (ss. 349-387) içinde. Vize Yayıncılık.
  • Kengerü, A. (2016). Bir ifade aracı olarak dijital öykü anlatımı. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 33-45. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/285589 MacKay, M. (2018). Roman nedir? (F. Akdoğan Özdemir, Çev.). Boğaziçi Üniversitesi Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Türk dili ve edebiyatı dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) öğretim programı .http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103715395-Türkdiliedebiyatprogram.pdf Ormanlı, O. (2012). Dijitalleşme ve Türk sineması. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 2(2), 32-38. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/138310
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISRELL ile pratik veri analizi. Anı Yayıncılık.
  • Şahin, M.C. (2009). Yeni Binyılın Öğrencileri’nin özellikleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 155-172. https://app.trdizin.gov.tr/publication/ paper/detail/T1RjMU9UTXo=
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1) 96-109.https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/402573
  • Torun, B. (2016). Ortaokul 6. sınıf hücre konusunda dijital öykü kullanımının öğrenci başarısı, tutumu ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi.
  • Ünlü, B. (2018). Dijital Öykülerle Desteklenmiş Sosyal Bilgiler Dersinin Öğrencilerin Başarısı, Kontrol Odağı ve Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Veyis, F. (2015). Türk edebiyatı dersine yönelik tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 10(11), 1609-1620. http://dx.doi.org/10.7827/ TurkishStudies.8529

The Effects of Digital Story Aplications in the Teaching of Literary Genre of Novel: Example of the Tanzimat and Servetifünun Period

Yıl 2022, Cilt: 26 Sayı: 1, 87 - 93, 01.03.2022
https://doi.org/10.54614/JSSI.2022.998269

Öz

In this study examined the effects of digital storytelling applications in the teaching of the novel on students' academic success and of their attitudes towards Turkish language and literature. In study was carried out with convergent parallel design. The quantitative data of the research were collected within the scope of pre-test, before the test, and post-test, after the test, through the “Novel Knowledge Achievement Test”.The qualitative data of the research were collected through a semi-structured interview form. The data collected through the semi-structured interview form were evaluated through descriptive analysis. It was concluded that the use of digital storytelling in teaching of the novel positively affects academic success and students' attitudes towards Turkish literature dimension. In addition, as a result of the descriptive analysis, it was concluded that the students in the experimental group they developed a positive opinion on the use of digital storytelling.

Kaynakça

  • Akgül, G. (2018). Fen ve teknoloji dersinde dijital öyküleme sürecinde yaratıcı drama kullanımının başarı, tutum ve bilimsel yaratıcılığa etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Atik, Ö. Z. (2019). Eğitimde dijitalleşme faaliyetleri ve eğitim yöneticilerinin sürece uyumu (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Baki, Y. (2015). Dijital Öykülerin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Yazma Sürecine Etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi.
  • Büyükcengiz, M. (2017). Dijital öyküleme metodunun ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve derse yönelik tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, E., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (20. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W., & PlanoClark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Sage Publication.
  • Çakıcı, L. (2018). Dijital öykü temelli matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarı motivasyon ve matematik etkinliklerine yönelik tutumları üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Çetin, İ. (Ed.) (2010). Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Çiçek, M. (2018). Investigating the effects of digital storytelling use in sixth-grade science course: A mixed method research study (Yayımlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği. TRT Akademi, 1(2), 590-606. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/218560
  • Göçen, G. (2014). Dijital öyküleme yönteminin öğrencilerin akademik başarı ile öğrenme ve ders çalışma stratejilerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital Hikâyecilik Metoduyla Hazırlanan Öğretim Materyallerinin Öğrenme Döngüsü Giriş Aşamasında Kullanılmasının Fizik Dersi Başarısı ve Motivasyonu Düzeyine Etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi.
  • Kayar Muslu, A. (2021). 2017 ve 2018 Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programları. F. Veyis & A. Kayar Muslu (Ed.). Cumhuriyet Dönemi Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programları: İnceleme ve Değerlendirme (ss. 349-387) içinde. Vize Yayıncılık.
  • Kengerü, A. (2016). Bir ifade aracı olarak dijital öykü anlatımı. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 33-45. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/285589 MacKay, M. (2018). Roman nedir? (F. Akdoğan Özdemir, Çev.). Boğaziçi Üniversitesi Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Türk dili ve edebiyatı dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) öğretim programı .http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103715395-Türkdiliedebiyatprogram.pdf Ormanlı, O. (2012). Dijitalleşme ve Türk sineması. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 2(2), 32-38. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/138310
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISRELL ile pratik veri analizi. Anı Yayıncılık.
  • Şahin, M.C. (2009). Yeni Binyılın Öğrencileri’nin özellikleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 155-172. https://app.trdizin.gov.tr/publication/ paper/detail/T1RjMU9UTXo=
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1) 96-109.https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/402573
  • Torun, B. (2016). Ortaokul 6. sınıf hücre konusunda dijital öykü kullanımının öğrenci başarısı, tutumu ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi.
  • Ünlü, B. (2018). Dijital Öykülerle Desteklenmiş Sosyal Bilgiler Dersinin Öğrencilerin Başarısı, Kontrol Odağı ve Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Veyis, F. (2015). Türk edebiyatı dersine yönelik tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 10(11), 1609-1620. http://dx.doi.org/10.7827/ TurkishStudies.8529
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Veyis Bu kişi benim

Fatih Uysal Bu kişi benim 0000-0002-4874-7643

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Veyis, F., & Uysal, F. (2022). Roman Türünün Öğretiminde Dijital Hikâye Uygulamalarının Etkileri: Tanzimat ve Servetifünun Dönemi Örneği. Current Perspectives in Social Sciences, 26(1), 87-93. https://doi.org/10.54614/JSSI.2022.998269

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License
29909