Kararların önemli bir kısmının alternatifler arasında maksimum kazanç yaklaşımı ile
rasyonel düşünce süzgecinden geçirilerek alındığı görülse de araştırma sonuçları
kararların öncelikli olarak ipuçlarının otomatik değerlendirilmesine dayandığını
göstermektedir. Çalışma, gelecekte başka bir kişiyle işbirliği yaparak bir problemi çözmede
ortak seçimi üzerindeki sınırlı zaman baskısının ve ortak olarak seçilecek kişiler
bilinmiyorsa bu kişilerin yüzlerindeki ipuçlarının seçme kararına etkisini test etmek
amacıyla yarı deneysel yöntem kullanılarak planlanmıştır. Bu amaçla 78 psikoloji
öğrencisinin orijinal yüz fotoğrafları yapay zekâ kullanılarak değiştirilerek deneklere
tanımadıkları 11 fotoğrafla birlikte bilgisayar ortamında sunulmuştur. Birlikte hareket
edecekleri ortağı seçmeleri için sunulan yüz fotoğrafları bilgisayar ekranında 5 saniye
kalmış ve deneklerden bu süre içerisinde seçim yapmaları istenmiştir. Deneklerin önemli
bir kısmı yüz fotoğraflarını seçmiştir. Ayrıca fotoğrafını seçen deneklerin önemli bir kısmı,
seçme nedeni olarak karar verdikleri resimdeki yüzün güvenilir göründüğünü
belirtmişlerdir.
Otomatik karar alma karar verme yüz tanıma karar almada duyguların etkisi rasyonel karar alma
Although a significant portion of decisions seems to be taken through a rational thought filter
with a maximum gain approach among alternatives, the research results show that decisions
are primarily based on the automatic evaluation of clues. The study was designed using a
quasi-experimental method to test the effects of limited time pressure on choosing a partner
to solve a problem by collaborating with another person in the future and the effects of facial
cues on the decision to choose partners if the people to be selected as partners are
unknown. For this purpose, the original facial photographs of 78 psychology students were
changed using artificial intelligence and presented to the subjects in a computer
environment, along with 11 photographs that the subjects did not recognize. To choose the
partner they would act with, the presented facial photographs remained on the computer
screen for 5 seconds, and the subjects were asked to choose during this time. A significant
portion of the subjects choose their face photo. In addition, a significant portion of the
subjects who chose their photo stated that the face in the picture they decided seemed
trustworthy as the reason for choosing it.
Automated decision making decision making face recognition the influence of emotions in decision making rational decision making
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Bilişsel Gelişim |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License