Adolescence is one of the most critical periods in terms of development and change.
Especially negative experiences and disadvantaged situations cause adolescents to be
considered in the risk group. Adolescents in this risk group are likely to experience
internalized stigma. Based on this, the aim of the current study was to implement art
therapy to reduce the internalized stigma levels of adolescents in the risk group and to
test the effectiveness of the intervention. A single-group pre-test and post-test
experimental design was used in the study and six sessions of art therapy were
conducted. 12 participants of the study were selected according to the criterion
sampling method and the inclusion criterion was determined as having a risk factor.
During the six-week art therapy sessions, artistic activities such as painting, music, fairy
tales, drama and poetry were carried out. The Internalized Stigma Scale for Children and
Adolescents was used to test the effectiveness of the intervention. When the pre-test
and post-test results were compared, a significant decrease was observed in the
internalized stigma levels of the participants in the experimental group. As a result, it
can be said that the art therapy intervention was effective in reducing the internalized
stigma levels of adolescents in the risk group.
Ergenlik dönemi gelişim ve değişim açısından yaşam dönemleri içindeki en kritik
dönemlerden biridir. Özellikle olumsuz deneyimler ve dezavantajlı durumlar ergenlerin risk
grubunda değerlendirilmesine neden olmaktadır. Bu riskli ergenlerin ise içsel damgalanma
yaşamaları olasıdır. Buradan hareketle mevcut araştırmada risk grubundaki ergenlerin
içselleştirilmiş damgalanma düzeylerini azaltmaya yönelik sanat terapisinin uygulanması ve
uygulamanın etkililiğinin test edilmesi amaçlanmıştır. Tek gruplu ön test ve son test deneysel
desenin kullanıldığı bu araştırmada altı oturumluk sanat terapisi yürütülmüştür. Araştırmanın
12 katılımcısı ölçüt örnekleme yöntemine göre seçilmiş ve dâhil olma kriteri risk faktörüne
sahip olma şeklinde belirlenmiştir. Altı hafta süren sanat terapisi oturumları boyunca resim,
müzik, masal, drama ve şiir gibi sanatsal faaliyetler yürütülmüştür. Müdahalenin etkililiğinin
test edilmesi amacıyla Çocuk ve Ergenler İçin İçselleştirilmiş Damgalanma Ölçeği
kullanılmıştır. Elde edilen ön test ve son test sonuçları karşılaştırıldığında deney grubundaki
katılımcıların içselleştirilmiş damgalanma seviyelerinde anlamlı düşüş gözlenmiştir. Sonuç
olarak sanat terapisi müdahalesinin risk grubundaki ergenlerin içselleştirilmiş damgalanma
düzeylerini azaltmada etkili olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Duygusal gelişim, Gelişim Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License