Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 2, 20 - 28, 30.06.2019

Öz

ÖZ

Araştırma Beden Eğitimi ve Spor
Yüksekokulu'nda eğitim gören öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin ele alınan
bazı değişkenlere göre nasıl şekillendiğini belirlenmek amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında Kahramanmaraş Sütçü İmam
Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu'nda öğrenim görmekte olan öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen beden eğitimi ve
spor öğretmenliği bölümünden 160, Antrenörlük Eğitimi bölümünden 102 öğrenci
olmak üzere toplam 262 öğrenci dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında
kişisel bilgi formu ve sosyal beceri envanteri (SBE) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda;
sosyal beceri düzeylerinin cinsiyete göre farklılık gösterdiği ve bayanların
aldıkları toplam puan ortalamalarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Okudukları
sınıfa göre sosyal beceri düzeyleri farklılık göstermezken, gelir düzeyi orta
ve yüksek olanların zayıf olanlara göre daha yüksek puan ortalamalarına sahip
oldukları gözlemlenmiştir. Öğrencilerin yaptıkları spor türü değişkenine göre
çıkan sonuçlar takım sporu ile uğraşan öğrencilerin bireysel sporlarla uğraşan
öğrencilere göre daha yüksek sosyal beceri düzeylerine sahip oldukları yönünde
sonuçlanmıştır.

Kaynakça

  • 1. Acet, M., Karademir, T., & Gökçiçek, S., (2017). Analysis of the Influence of Adolescence Period Sport Activities on Emphatic Tendency, Universal Journal of Educational Research 5(2): 186-193.
  • 2. Altunoğlu, D.İ., (1997). Sosyal Beceri Eğitiminin İçe Dönük Ergenlerin Sosyal İçe Dönüklüklerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi, SBE.
  • 3. Attili, G., Vermigli, P., & Roazzi, A., (2011). Rearing Styles, Parents’ attachment Mental State, And Children’s Social Abilities The Link To Peer Acceptance. Child Development Research, Volume 2011, Article ID 267186, 12 Pages Doi:10.1155/2011/267186
  • 4. Avşar, Z., & Kuter, F.Ö., (2007). Beden Eğitimi Ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi(Uludağ Üniversitesi Örneği), Journal Of Theory And Practice İn Education, 3(2):197-206
  • 5. Bacanlı, H., (1999). Sosyal Beceri Eğitimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 6. Bacanlı, H., (2012). Sosyal Beceri Eğitimi (4.Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • 7. Bloom, G., (2008). The Journal of Physical Education, Recreation & Dance; Nov/Dec, 79(9): 44-47.
  • 8. Çaha, Ö., (2000). Spora Yaslanarak Nefes Alma. Ankara: Beta Yayınevi.
  • 9. Çiriş, V. (2018). 11. ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Liderlik Özelliklerine Etkisinin Spor Yapma Durumu Açısından İncelenmesi, (Doktora tezi), Sakarya. Sakarya Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı.
  • 10. Çivilidağ, A., Günbayı, İ., & Yörük, T., (2015). Eğitim Örgütlerinde Mesleki Rehberlik Çalışmalarına İlişkin Nitel Bir Analiz: Antalya Örneği. Journal Of International Social Research, 8(38), 573-594.
  • 11. Erinç, E., (2008). Okulöncesi Eğitim Alan ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Becerilere Sahip Olma Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Denizli. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.
  • 12. Fındık, M., (2016). Takım Sporu Yapanlarla Bireysel Spor Yapanların Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mersin, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 13. Findlay, L.C., Girardi, A., & Coplan, R.J., (2006). Links Between Emphaty, Social Behavior And Social Understanding İn Early Childhood, Early Childhood Research Quarterly, 21: 347-359.
  • 14. Gezer, E.D., (2010). Farklı Spor Branşlarındaki Sporcuların Sosyal Beceri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi, SBE.
  • 15. Gökçe, F., (2013). 5-6 Yaş Çocukların Sosyal-Duygusal Uyumları İle Annelerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 16. Gürsakal, N., (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınevi.
  • 17. Hilooğlu, S., & Cenkseven-Önder, F., (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Zorbalığı Yordamada Sosyal Beceri Ve Yaşam Doyumunun Rolü. İlköğretim Online, 9(3).
  • 18. İşeri, İ., (2016). Lise Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • 19. Karademir, T., & Türkçapar, Ü., (2016) . The Study Of Communication Skills In Adolescent Students According To Sport Activities And Some Variables, International Peer-Reviewed Journal of Humanities and Academic Science, İssue:18, 25-45. Doi: 10.17368/UHBAB.20161824266.
  • 20. Karademir, T., & Türkçapar, Ü., (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 18, Sayı 3, 232-245.
  • 21. Karasar, N., (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 22. Kırılmazkaya, G., (2009). İlköğretim Ve Fen Bilgisi Ve Sınıf Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerileri Ve Sosyal Becerilerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Elazığ, Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • 23. Kurt, Ş., Bayazıt, B., Keskin, Ö., & Taşkıran, Y., (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Gelişimlerine Dağcılık Eğitiminin Etkisi (Kocaeli Üniversitesi Örneği), İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, Cilt (Vol) 8, Sayı (No) 1, 1-10.
  • 24. Leff, S.S., Gullan, R.L., Paskewıch, B.S., Abdul-Kabır, S., Jawad, A.F., Grossman, M. A., Munro, M., & Power, T.J., (2010). An İnitial Evaluation Of A Culturally Adapted Social Problem-Solving And Relational Aggression Prevention Program For Urban African-American Relationally Aggressive girls. Journal of Preventon & Intervantion in the Community, 37, 260-274.
  • 25. Malinauskas, R.K., & Akelaitis, A.V., (2012). Peculiarities Of Social Competence Of Future Specialists Of Physical Education And Sports. European Researcher. Series A, (4).
  • 26. Riggio, R.E., (1986). The Assessment Of Basic Social Skills, Journal Of Personality And Social Psychology. 51, 649-660
  • 27. Riza, E., (2007). Sosyal Psikolojiye Giriş. İzmir: Anadolu Matbaacılık.
  • 28. Samancı, O., & Diş, O., (2014). Sosyal Becerileri Zayıf Olan İlkokul Öğrencilerinin Tutum Ve Davranışlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2): 573-590.
  • 29. Seven, S., & Yoldaş, C., (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-18
  • 30. Spence, S.H., (2003). SociaL skills Training With Children And Young People: Theory, Evidence And Practice. Child And Adolescent Mental Health, 8 (2): 84-96.
  • 31. Şahin, C., & Yeşil, R., (2010). Sınıf Öğretmenliği Aday Öğretmenlerinin Sosyal Beceri Ve Empatik Eğilim Düzeyleri (AEÜ Eğitim Fakültesi Örneği). E-Journal Of New World Sciences Academy, 5(3), 1197-1212.
  • 32. Şenol, E., (2015). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği İle Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, SBE.
  • 33. Şentürk, S., (2010). Liseli Ergenlerin Yalnızlık Algısının Sosyal Beceri, Benlik Saygısı ve Kişilik Özellikleri Bağlamında Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul, İstanbul Üniversitesi Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 34. Ünsal, F.Ö., (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60-72 Aylık Çocukların Sosyal Duygusal Uyumları İle Davranış Sorunları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 35. Yüksel, G., (1998). Sosyal Beceri Envanterinin Türkçe’ye Uyarlanması Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışmaları. Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 2(9): 39-48
  • 36. Yüksel, G., (1999). Öğretmen Adayı Öğrencilerin Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 97-109.
Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 2, 20 - 28, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • 1. Acet, M., Karademir, T., & Gökçiçek, S., (2017). Analysis of the Influence of Adolescence Period Sport Activities on Emphatic Tendency, Universal Journal of Educational Research 5(2): 186-193.
  • 2. Altunoğlu, D.İ., (1997). Sosyal Beceri Eğitiminin İçe Dönük Ergenlerin Sosyal İçe Dönüklüklerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi, SBE.
  • 3. Attili, G., Vermigli, P., & Roazzi, A., (2011). Rearing Styles, Parents’ attachment Mental State, And Children’s Social Abilities The Link To Peer Acceptance. Child Development Research, Volume 2011, Article ID 267186, 12 Pages Doi:10.1155/2011/267186
  • 4. Avşar, Z., & Kuter, F.Ö., (2007). Beden Eğitimi Ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi(Uludağ Üniversitesi Örneği), Journal Of Theory And Practice İn Education, 3(2):197-206
  • 5. Bacanlı, H., (1999). Sosyal Beceri Eğitimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 6. Bacanlı, H., (2012). Sosyal Beceri Eğitimi (4.Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • 7. Bloom, G., (2008). The Journal of Physical Education, Recreation & Dance; Nov/Dec, 79(9): 44-47.
  • 8. Çaha, Ö., (2000). Spora Yaslanarak Nefes Alma. Ankara: Beta Yayınevi.
  • 9. Çiriş, V. (2018). 11. ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Liderlik Özelliklerine Etkisinin Spor Yapma Durumu Açısından İncelenmesi, (Doktora tezi), Sakarya. Sakarya Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı.
  • 10. Çivilidağ, A., Günbayı, İ., & Yörük, T., (2015). Eğitim Örgütlerinde Mesleki Rehberlik Çalışmalarına İlişkin Nitel Bir Analiz: Antalya Örneği. Journal Of International Social Research, 8(38), 573-594.
  • 11. Erinç, E., (2008). Okulöncesi Eğitim Alan ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Becerilere Sahip Olma Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Denizli. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.
  • 12. Fındık, M., (2016). Takım Sporu Yapanlarla Bireysel Spor Yapanların Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mersin, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 13. Findlay, L.C., Girardi, A., & Coplan, R.J., (2006). Links Between Emphaty, Social Behavior And Social Understanding İn Early Childhood, Early Childhood Research Quarterly, 21: 347-359.
  • 14. Gezer, E.D., (2010). Farklı Spor Branşlarındaki Sporcuların Sosyal Beceri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi, SBE.
  • 15. Gökçe, F., (2013). 5-6 Yaş Çocukların Sosyal-Duygusal Uyumları İle Annelerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 16. Gürsakal, N., (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınevi.
  • 17. Hilooğlu, S., & Cenkseven-Önder, F., (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Zorbalığı Yordamada Sosyal Beceri Ve Yaşam Doyumunun Rolü. İlköğretim Online, 9(3).
  • 18. İşeri, İ., (2016). Lise Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • 19. Karademir, T., & Türkçapar, Ü., (2016) . The Study Of Communication Skills In Adolescent Students According To Sport Activities And Some Variables, International Peer-Reviewed Journal of Humanities and Academic Science, İssue:18, 25-45. Doi: 10.17368/UHBAB.20161824266.
  • 20. Karademir, T., & Türkçapar, Ü., (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 18, Sayı 3, 232-245.
  • 21. Karasar, N., (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 22. Kırılmazkaya, G., (2009). İlköğretim Ve Fen Bilgisi Ve Sınıf Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerileri Ve Sosyal Becerilerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Elazığ, Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • 23. Kurt, Ş., Bayazıt, B., Keskin, Ö., & Taşkıran, Y., (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Gelişimlerine Dağcılık Eğitiminin Etkisi (Kocaeli Üniversitesi Örneği), İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, Cilt (Vol) 8, Sayı (No) 1, 1-10.
  • 24. Leff, S.S., Gullan, R.L., Paskewıch, B.S., Abdul-Kabır, S., Jawad, A.F., Grossman, M. A., Munro, M., & Power, T.J., (2010). An İnitial Evaluation Of A Culturally Adapted Social Problem-Solving And Relational Aggression Prevention Program For Urban African-American Relationally Aggressive girls. Journal of Preventon & Intervantion in the Community, 37, 260-274.
  • 25. Malinauskas, R.K., & Akelaitis, A.V., (2012). Peculiarities Of Social Competence Of Future Specialists Of Physical Education And Sports. European Researcher. Series A, (4).
  • 26. Riggio, R.E., (1986). The Assessment Of Basic Social Skills, Journal Of Personality And Social Psychology. 51, 649-660
  • 27. Riza, E., (2007). Sosyal Psikolojiye Giriş. İzmir: Anadolu Matbaacılık.
  • 28. Samancı, O., & Diş, O., (2014). Sosyal Becerileri Zayıf Olan İlkokul Öğrencilerinin Tutum Ve Davranışlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2): 573-590.
  • 29. Seven, S., & Yoldaş, C., (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-18
  • 30. Spence, S.H., (2003). SociaL skills Training With Children And Young People: Theory, Evidence And Practice. Child And Adolescent Mental Health, 8 (2): 84-96.
  • 31. Şahin, C., & Yeşil, R., (2010). Sınıf Öğretmenliği Aday Öğretmenlerinin Sosyal Beceri Ve Empatik Eğilim Düzeyleri (AEÜ Eğitim Fakültesi Örneği). E-Journal Of New World Sciences Academy, 5(3), 1197-1212.
  • 32. Şenol, E., (2015). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği İle Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, SBE.
  • 33. Şentürk, S., (2010). Liseli Ergenlerin Yalnızlık Algısının Sosyal Beceri, Benlik Saygısı ve Kişilik Özellikleri Bağlamında Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul, İstanbul Üniversitesi Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 34. Ünsal, F.Ö., (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 60-72 Aylık Çocukların Sosyal Duygusal Uyumları İle Davranış Sorunları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 35. Yüksel, G., (1998). Sosyal Beceri Envanterinin Türkçe’ye Uyarlanması Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışmaları. Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 2(9): 39-48
  • 36. Yüksel, G., (1999). Öğretmen Adayı Öğrencilerin Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 97-109.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahmut Açak 0000-0002-2843-4834

Meziyet Taşçı 0000-0001-5139-1492

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Açak, M., & Taşçı, M. (2019). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(2), 20-28.