Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YARATICI DRAMA EĞİTİMİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMEN ADAYLARININ YARATICI DRAMA DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 4, 176 - 188, 30.12.2020

Öz

Günümüzde drama uygulamaları okul öncesi eğitiminden lisansüstü eğitimine kadar birçok eğitim kademesinde yer almaktadır. Son zamanlarda beden eğitimi dersi öğretim programlarının içinde de yaratıcı drama tekniklerinin yer verildiği gözlemlenmektedir. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarına yönelik olarak verilen yaratıcı drama eğitiminin öğrencilerin yaratıcı drama dersine yönelik tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırma deneysel desen çerçevesinde, deneme öncesi modellerden tek grup öntest-sontest modeli esas alınarak yürütülmüştür. Araştırmaya Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören 2019-2020 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Drama dersini alan 25 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Öğrencilere 10 hafta boyunca, haftada 1 gün 4 saat olmak üzere yaratıcı drama eğitimi verilmiş ve uygulama öncesi ile uygulama sonrası tutum puanları karşılaştırılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Adıgüzel (2007) tarafından geliştirilen Yaratıcı Drama Derslerine İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 20 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Frekans, ortalama ve yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Verilerin analizinde nonparametrik testlerden Wilcoxon testi, Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin öntest-sontest puan ortalamalarında sontest lehine anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Cinsiyet açısından öntest puanları karşılaştırıldığında, kadın ve erkek öğrencilerin öntest puanları anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır. Benzer şekilde, cinsiyet açısından sontest puanları karşılaştırıldığında, kadın ve erkek öğrencilerin sontest puanları anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır. Öğrencilerin öntest-sontest puan ortalamları cinsiyet açısından karşılaştırıldığında hem kadın hem erkek öğrencilerin puan ortalamalarında sontest lehine anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Sonuç olarak, 10 haftalık yaratıcı drama eğitiminin öğrencilerin yaratıcı drama dersine yönelik tutumlarında olumlu etkileri olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • 1. Adıgüzel, H. Ö. (2007). Yaratıcı drama (okulöncesinde drama ve ilköğretimde drama) derslerine ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 6-12.
  • 2. Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde Yaratıcı Drama. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • 3. Akar Vural, R. ve Somers, J. W. (2016). İlköğretimde Drama: Kuram ve Uygulama. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • 4. Akkocaoğlu-Çayır, N.; Akhun, B. ve Özdemir-Şimşek, P. (2016). Kültür öğretmenleriyle hizmet içi eğitim kapsamında yaratıcı drama üzerine bir çalışma: Katılımcı görüşlerinin nitel analizi. Eğitim ve Bilim, 41 (183), 69- 99.
  • 5. Akyol, A . (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 1 (2) , 0-0 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26132/27525
  • 6. Başcı, Z., & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İlişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği. Ilkogretim Online, 10(2).
  • 7. Bayram, E., Demir, K. ve Ünal, A. (1999). İlköğretimde Drama 1. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • 8. Bennett, O. G. (1982). An investigation into the effects of a creative experience in drama upon thecreativity, self-concept and achievement of fifth and sixth grade students. Georgia State University, Atlanta, Georgia.
  • 9. Bertiz, H., Bahar, M. ve Yeğen, G. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemine yönelik tutumları ve yöntemin fen ve teknoloji eğitiminde kullanılabilirliğine ilişkin görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 483-509.
  • 10. Bertiz, H., (2005). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ve öyküleme çalışmalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • 11. Coney, R., & Kanel, S. (1997). Opening the World of Literature to Children through Interactive Drama Experiences.
  • 12. Dirim, A. (2005). Yaratıcı Drama. Esin Yayınları, İstanbul.
  • 13. Farris, P. J. ve Parke, J. (1993). To be or not to be: What students think about drama. Clearing House, 66(4), 231-235.
  • 14. Fenli, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı drama dersine yönelik tutumları (MAKÜ örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • 15. Fenli, A., Acar, V. & Şahin, H. (2009). Drama dersinin iletişim becerilerine katkısı. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinden sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • 16. Freeman, G. D. (2000). Effects of creative drama activities on third and fouth grade children. Yayınlanmamış doktora tezi. University of Missisipi, the USA.
  • 17. Gencel, E. İ. (2009). Yaratıcı drama yönteminin sosyal bilgiler dersi başarısı ve derse yönelik tutum üzerindeki etkileri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 318(34), 5-13.
  • 18. Hamurcu (2009). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumları. e-Journal of New World Sciences Academy, 4 (4), s.1257-1273.
  • 19. Kaaland-Wells, C. (1993). Classroom teachers’ perception and use of creative drama. Doktora Tezi. University of Washington. UMI: 9418311.
  • 20. Karadağ, F. N. (2012). Yetişkinlerin Katıldıkları Hizmet İçi Eğitimlerinde Kullanılan Yaratıcı Drama Yöntemi Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 21. Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • 22. Kayıran, B. K. (2018). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Yaratıcı Dramaya İlişkin Algıları ve Tutumları Üzerine Bir Çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 679-708.
  • 23. Martin, J., McCaughtry, N., Hodges Kulinna, P., Cothran, D. (2009). The impact of a social cognitive theory-based intervention on physical education teacher self-efficacy. Professional Development in Education, 35, 511-529.
  • 24. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2007). Beden Eğitimi Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • 25. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2009). Ortaöğretim Beden Eğitimi Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules
  • 26. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) .(2012). İlkokul Beden Eğitimi Öğretim Programı. http://tegm.meb.gov.tr/www/oyun-ve-fiziki-etkinlikler-dersi-ogretimprogrami/icerik/62.
  • 27. Morris, R. V. (2001). Drama and authentic assessment in a social studies classroom. Social studies, 92(1), 41-45.
  • 28. Namdar, A. O., & Kaya, Ö. S. (2019). Öğretmenlerin Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Algıları ve Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(4), 901-914.
  • 29. Oğuz, A., ve Altun, E., (2011). Öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, Antalya-Turkey 1545-1552. 2011.
  • 30. Okvuran, A. (2000). Yaratıcı dramaya yönelik tutumlar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • 31. Ormancı, Ü. ve Şaşmaz Ö., F. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi Örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43 (1), 165-191.
  • 32. Önder, A. (2016). Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • 33. Rances, J. N. (2005). Student perceptions of improving comprehension through drama as compared topeotry and fiction in college English freshman composition courses. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Widener University, Chester, PA.
  • 34. San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 23(2), 573-582.
  • 35. San, İ. (1999). Türkiye’de yaratıcılık drama çalışmalarının dünü ve bugünü. Cumhuriyet ve Çocuk. II. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi. Ankara: Ankara Üniv. Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • 36. San, İ. (2002). Eğitimde yaratıcı drama. Yaratıcı Drama/1985-1995/ Yazılar. 1.Cilt. Ankara: Naturel Kitap Yayıncılık
  • 37. Susar-Kırmızı, F. ve Saygı, C. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 739 –750
  • 38. Turner, H., Mayall, B. Dickinson, R., Clark, A. Hood, S., Samuels, J. & Wiggings, M. (2004). An evaluation of the National Theatre’s drama work in primary schools. Social Science Research Unit Institute of Education University of London.
  • 39. Uysal, B. (2014). Dinleme ve konuşma becerilerinin kazandırılmasına yönelik yaratıcı drama temelli bir süreç önerisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • 40. Uysal, B. (2016). Beden Eğitimi Öğretmenliği Öğrencilerinin Drama Algılarına Yönelik Bir Değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Mustafa Kemal University Journal of Graduate School of Social Sciences Yıl/Year: 2016 • Cilt/Volume: 13 • Sayı/Issue: 35, s. 19-33
  • 41. Ünal, E. (2004). Celal Bayar Üniversitesi eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin ilköğretimde drama derslerine ilişkin tutumları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5(2), 1-15.
  • 42. Üstündağ, T. (1997). Vatandaşlık ve insan hakları öğretiminde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumlarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Doktora Tezi. Ankara, Türkiye.
  • 43. Yassa, N. A. (1997). A study of the effect of drama education on social interaction in high school students. Lakehead University, Ontario, Canada: Thunder Bay.
  • 44. Yeğen, G. (2004). “Eğitim Fakültelerindeki Yaratıcı Drama Eğitimi”. Türkiye’de drama liderleri buluşması ve 6. ulusal drama semineri kitabı. Drama Liderliği Oluşum Yayınları Fersa Matbaacılık, Ankara 2004.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pelin Ustaoğlu Hoşver 0000-0001-6681-7628

Öznur Kara 0000-0002-1878-3467

Hande Baba Kaya 0000-0002-9281-2588

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Kabul Tarihi 13 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ustaoğlu Hoşver, P., Kara, Ö., & Baba Kaya, H. (2020). YARATICI DRAMA EĞİTİMİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMEN ADAYLARININ YARATICI DRAMA DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 176-188.