Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜCRETLİ ÖĞRETMENLİK YAPAN BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 3, 57 - 70, 30.09.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, ücretli öğretmenlik yapan beden eğitimi öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerilerinin incelenmesidir. Araştırma nitel bir çalışmadır. Araştırma grubu 10 beden eğitimi öğretmeninden oluşmakta ve bu çalışma grubu maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada Gaziantep İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okullarda ücretli olarak görev yapan10 beden eğitimi öğretmeni ile gönüllülük esasına uygun olarak yüz yüze görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan mülakat yöntemi kullanılarak, elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda ücretli olarak görev yapan beden eğitimi öğretmenleri, süreci gereksiz bir uygulama olduğunu görmekle birlikte, öğretmeni değersizleştiren bir uygulama olduğunu belirtmişlerdir. Araştırma grubunun okul içerisinde sorun olarak; maaşın yetersiz olması, özlük haklarının verilmemesi ve aşırı iş yoğunluğunun olmasından dolayı moral ve motivasyon eksikliği yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Bunun yanında okul dışında da; atanma kaygısı, geçim sıkıntısı ve aile içerisinde sıkındı yaşadıkları yönünde görüş bildirmişlerdir. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmenler; atama yapılması, maaşların arttırılması, özlük haklarının iyileştirilmesi, ücretli öğretmenliğin kaldırılması ve kadrolu ücretli öğretmen ayrımı yapılmaması gerektiği şeklinde önerilerde bulunmuşlardır.

Destekleyen Kurum

Ahmet YIKILMAZ, Fikret ALINCAK

Kaynakça

  • 1. Akbaşlı, S. (2009) “Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri, Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü, Öğretmen Yetiştirme Alanında Uygulamalar ve Gelişmeler” Eğitim Bilimine Giriş, Editörler: Kasım Kıroğlu ve Cevat Elma. Ankara: Pegem Akademi.
  • 2. Altun, T., & Cengiz, E. (2012). İlköğretim II. kademe branş öğretmenlerinin mesleki gelişim fırsatları hakkındaki görüşleri. Internatıonal Online Journal Of EducationalSciences, 4(3), 672-690.
  • 3. Arslan, H., Sabah, S., & Göksu, M.Z. (2006). İlköğretim okullarında çalışan ücretli öğretmenlerin verimliliklerinin araştırılması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(24), 33-43.
  • 4. Aydın, R., Şahin, H., & Topal, T. (2008). Türkiye’de ilköğretime sınıf öğretmeni yetiştirmede nitelik arayışları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(2), 119-142.
  • 5. Bayar, A., & Çelik, K. (2020). Ücretli öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm yolları. Academic Social Resources Journal, 5(16), 361-371.
  • 6. Bayram, G. (2009). Öğretmenlerin İstihdam Biçimi Farklılıkları Ve Yarattığı Sorunlar: Ankara’da Çalışan Sözleşmeli ve Ücretli Öğretmenlerin Görüşlerine Dayalı Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 7. Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: ilk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114. 8. Çam, E. & Üstün, A. (2016). Öğretmenlerin mesleki tutumları ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 459-475.
  • 9. Çaycı, B. (2011). Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 1-12.
  • 10. Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • 11. Çolak Ölmez, Z. (2009) Sözleşmeli Öğretmenlik Uygulamasının Öğretmenler Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi (Trabzon İli Örneği). Ondokuzmayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • 12. Dali, N. (2017). Eğitimde Yeni İstihdam Politikaları ve Esnek Çalışma İlişkileri: Eskişehir’de Ücretli Öğretmenler Üzerine Bir Saha Araştırması. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • 13. Demirel, Ö. (2011). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • 14. Doğan, S., Demir, S.B. & Turan, N. (2013). Ücretli öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Turkish Studies, 8(12), 371-390.
  • 15. Gökşen, O. (2019). Ücretli Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Nitel Bir Araştırma. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir.
  • 16. Güvercin, G. (2014). Öğretmenlik mesleğinde kökten bir dönüşüm: ücretli öğretmenlik. A. Yıldız (Yay. haz.). İdealist öğretmenden sınava hazırlayıcı teknisyene: öğretmenliğin dönüşümü içinde (ss. 139-178). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • 17. Kahyaoğlu, M., & Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1):73-84.
  • 18. Kanat, K. (2018). Ücretli Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Öğretmen Ve Yönetici Görüşleri. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 19. Karakuş, M., & Çankaya, İ.H. (2012). Öğretmenlerin maruz kaldıkları psikolojik şiddete ilişkin bir modelin sınanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 42(42), 225-237.
  • 20. Kavcar, C. (2002 ). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1), 1-14.
  • 21. Kiraz, Z., & Dursun, F. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının aldıkları eğitime ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1008-1028.
  • 22. Kiraz, Z., & Kurul, N. (2018). Türkiye’de öğretmen işsizliği ve ataması yapılmayan öğretmen hareketi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 270-302.
  • 23. Mete, Z.D. (2019). Okul Yöneticilerinin ve Ücretli Öğretmenlerin Ücretli Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Görüşleri: Eyüp İlçesi Örneği. Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 24. Öğülmüş, K. (2012). Ücretli Öğretmenlerin Görevlerini Yaparken Karşılaştıkları Sorunlar ve Ücretli Öğretmenlik Uygulamasının Okul Yöneticilerince Değerlendirilmesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Tokat.
  • 25. Öğülmüş, K., Yıldırım, N. & Aslan, G. (23013). Ücretli öğretmenlerin görevlerini yaparken karşılaştıkları sorunlar ve ücretli öğretmenlik uygulamasının okul yöneticilerince değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1086-1099. 26. Özden, Y. (2003) Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • 27. Özer, E. (2008). Kadrolu Ve Kadrosuz İlköğretim Öğretmenlerinin Birbirleri ve Meslekleri Hakkındaki Görüşleri (İstanbul-Sultanbeyli Örneği). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 28. Polat, S. (2014). Ücretli öğretmenlik istihdamının yarattığı sorunlar üzerine nitel bir araştırma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(28), 67-88.
  • 29. Tang, S.Y.F., & Choi, P.L. (2009). Teachers’ professional livesandcontinuing professional development in changing times. Educational Review, 61(1), 1-18.
  • 30. Tengilimoğlu, D., & Akdemir Mansur, F. (2009). İşletmelerde uygulanan mobbingin (psikolojik şiddet) örgütsel bağlılığa etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 6(3), 69-84.
  • 31. Torun, F. (2010). Farklı Statülerde Çalışan Öğretmenlerin Öğretmenlik Mesleğine Bakışları (Isparta İli Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • 32. Tuncer, M. (2012). Türkiye’deki kadrosuz öğretmen istihdamının, kadrosuz istihdam edilen öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 797-818.
  • 33. Tunç, B., & Taner, S.G. (2020). Kamusal eğitim ve eğitim hakkı bağlamında ücretli öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Journal of Advanced Educatıon Studıes, 2(1), 22-44.
  • 34. Turan, M., & Bozkurt, E. (2010). Ücretli öğretmenlik sistemine ilişkin öğretmen görüşleri. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(4),1543-1557.
  • 35. Türkdoğan, S. (2014). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Etkili Olan Faktörlere Göre Mesleki Kaygıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • 36. Üstün, A. & Menteşe, S. (2013). Teachers’ views on what extent the primary schools havet hecharacteristics of learning organizations and on blocks. E-International Journal of EducationalResearch, 4(2), 78-98.
  • 37. Yalçın, D. (2017). Ücretli öğretmenlik uygulamasının öğrencilerin matematik dersine karşı tutumuna etkisinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 1-11.
  • 38. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • 39. Yılmaz, M. (2018). Ücretli Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(25), 102-116.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Yıkılmaz 0000-0001-7999-7875

Fikret Alıncak 0000-0003-3459-3441

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Kabul Tarihi 27 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıkılmaz, A., & Alıncak, F. (2021). ÜCRETLİ ÖĞRETMENLİK YAPAN BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 57-70.