The purpose of this study is to reveal Proficiency levels for areas of geography teacher candidates. The study was conducted with totally 252 prospective geography teachers from 4th and 5th grades of 4 different universities in the spring term of the 2010-2011 academic year. A scale for the readiness level of prospective geography teachers for their professional competences, which was developed by the researcher, was used in order to collect data. Analysis of the data obtained from the research, depending on factors such as the case of the independent variables to the dependent variable is a couple comparisons t-test for group comparisons and one-way analysis of variance (ANOVA), analysis of variables that fail to meet the assumptions of parametric test, Mann-Whitney which for couple comparisons and Kruskal-Wallis H test which group comparisons were used. To find the source of the difference between groups, Scheffe and Mann-Whitney U test was used. As a result of the study, it was determined that there are significant differences in the readiness level according to such variables as university, grade, living neighborhood, participation on the road again, to follow the geographical publications, academic grade of professional competences level of prospective geography teachers. However it was determined that such variables as student’s gender, types of the school of graduation do not affect professional competences level of prospective geography teachers. In the light of the data obtained in the study, proposals were put forward for the development of professional competences level of prospective geography teachers.
Geography Education Geography Teacher Teacher Competence Professional Competences
Araştırmanın amacı coğrafya öğretmen adaylarının alanlarına yönelik
yeterlik düzeylerini ortaya koymaktır. Araştırma 2010-2011 eğitim öğretim yılı
bahar döneminde 4 farklı üniversitede 4. ve 5.sınıf toplam 252 coğrafya öğretmen
adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacı ile araştırmacı
tarafından geliştirilen “Coğrafya Öğretmen Adaylarının Özel Alan Bilgisi
Yeterlikleri” ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde, bağımsız değişkenlerin
bağımlı değişken durumundaki faktörlere bağlı olarak yapılan ikili
karşılaştırmalarda t-testi ve grup karşılaştırmaları için tek yönlü varyans analizi
(ANOVA), parametrik test varsayımlarını yerine getiremeyen değişkenlerin
analizinde ikili karşılaştırmalar için Mann Whitney U testi ve grup
karşılaştırmaları için Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Gruplar arası fark
bulunduğunda ise farkın kaynağını bulmak için, Scheffe ve Mann Whitney U testi
kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, coğrafya öğretmen adaylarının mesleki yeterlik
düzeylerinin, öğrenim gördükleri üniversite, sınıf, yaşanılan yerleşim birimi,
arazi çalışmalarına katılım, coğrafi yayınları takip etme, akademik not
değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu, cinsiyet, mezun olunan okul türü
gibi değişkenlerin etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular
ışığında öğretmen adaylarının yeterlik düzeylerinin geliştirilmesine yönelik
öneriler sunulmuştur.
Coğrafya Eğitimi Coğrafya Öğretmenliği Öğretmen Yeterlikleri Mesleki Alan Yeterlikleri
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 18 Sayı: 29 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License