Investigating earthquake inexperienced and experienced students perceptions by the Metaphor analysis, sampling group of this research consists of students studying in Ankara and in Düzce 2012 academic year. When 52 students who participated from Ankara in the study group who have not experienced earthquakes before, 65 students participated in the study from Düzce experienced earthquake on both August 17th and November 12th in 1999. While students who have experienced the earthquake created a total of 44 metaphors, inexperienced students remained at number 26 metaphor. Experienced students gathered in 8 groups category of metaphor, and inexperienced student group gathered in 6 groups. The largest difference emerged between earthquake experienced and inexperienced students perceptions were in ‘imagined religious belief’ category and the ‘learning environment’ category. While students who have experienced earthquake produced categories as ‘Day of Judgment’, ‘death’, ‘Angel of Death’; students who are not experienced in earthquake expressed metaphors as ‘natural phenomenon’ and ‘unhealthy life’.
Geography Education Earthquake Earthquake Education Metaphor Perception
Depremi yaşamamış ve yaşamış öğrencilerin deprem algılarının metafor
analizi yoluyla incelendiği bu çalışmanın örneklemini 2012 eğitim öğretim
döneminde öğrenim gören Ankara ve Düzce’deki öğrenciler oluşturmuştur.
Ankara’da çalışmaya katılan 52 öğrenci daha önce depremi yaşamamış olan
örneklemi oluştururken, Düzce’den çalışmaya katılan 65 öğrenci 1999 yılında 17
Ağustos ve 12 Kasım tarihlerinde depremi yaşayan örneklemi oluşturmuşlardır.
Depremi yaşamış olan öğrenciler toplamda 44 metafor oluştururken, yaşamamış
öğrencilerde metafor sayısı 26 da kalmıştır. Depremi yaşamış öğrencilerin
metafor kategorisi 8 grupta toplanırken, yaşamamış öğrencilerin
gruplandırılması 6 olarak gerçekleşmektedir. Depremi yaşamamış olan
öğrenciler ile yaşamış olan öğrencilerin deprem algılarındaki en büyük fark
‘hayal edilen dini inanış’ kategorisinde ve ‘eğitim ortamı’ kategorisinde ortaya
çıkmıştır. Depremi yaşayan öğrenciler depremle ilgili çok sayıda ‘kıyamet günü’,
‘ölüm’, ‘Azrail’ benzetmesi yaparken, depremi yaşamamış öğrenciler daha çok
‘doğa olayı’ ve ‘salıksız yaşam’ kategorilerine ait metaforlar üretmişlerdir
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 18 Sayı: 29 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License