Facing a growing amount of knowledge, the necessities of teaching students more in less time on one hand, and showing students how to reach the knowledge, on the other hand, have emerged. With respect to meeting these necessities, using technogy in education has been compulsory. The aim of this research is to determine the circumstance of usage of technological tools during the instruction of history topics in social science lessons of grade six and seven. To this end, 127 social science teachers that served in the Kutahya province were consulted. In the research, It has been determined that teachers’ gender has no effect on the circumstance of using technological tools, that senior teachers use technological devices more, that majority of the teachers believe technology enhances the efficiency, but they do not use it to the degree they support, and that teachers rather use it occasionally.
Social Science History Chapters Teaching Technologies Teaching Technologies in Social Science.
Günümüzün artan bilgi miktarı karşısında bir yandan öğrenciye daha az
zamanda daha fazla bilgi öğretmek, diğer yandan da bilgiye nasıl ulaşılacağını
göstermek gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu gerekliliklerin karşılanması noktasında,
teknolojinin eğitimde etkin olarak kullanılması zorunlu hale gelmiştir. Bu
çalışmanın amacı, 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi kapsamında yer alan tarih
ünitelerinin öğretimi sırasında teknolojik araçların kullanılma durumlarını
belirlemektir. Bu amaçla 2011-2012 öğretim yılında Kütahya İli’nde görev
yapmakta olan 127 sosyal bilgiler öğretmeninin görüşlerine başvurulmuştur.
Araştırmada; öğretmenlerin cinsiyetinin teknolojik araçların kullanılma
durumunu etkilemediği, daha kıdemli öğretmenlerin teknolojik araçları daha
fazla kullandıkları, öğretmenlerin büyük bölümünün öğretim teknolojilerinin
eğitimde verimi artırdığına inandıkları ancak aynı oranda teknolojik araçların
kullanmadıkları ve daha çok “bazen” kullandıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.
Sosyal Bilgiler Tarih Üniteleri Öğretim Teknolojileri Sosyal Bilgiler Öğretim Teknolojileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bölgesel Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2014 |
Gönderilme Tarihi | 14 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 19 Sayı: 31 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License