Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turkish adaptation of Global Citizenship Scale: Reliability and Validity

Yıl 2014, Cilt: 19 Sayı: 31, 207 - 218, 14.04.2014
https://doi.org/10.17295/dcd.30443

Öz

The purpose of this study is to adapt Global Citizenship Scale (GCS) developed by Morais and Ogden (2011) into Turkish and to do the validity and reliability analysis of the scale. The work group of the study consists of 429 undergraduates studying in University of Ağrı İbrahim Çeçen. For the language validity of the scale, expert views were offered for consideration. Exploratory and confirmatory factor analysis were done to determine the implicit structure of the scale. As a result of exploratory factor analysis, a three-factor structure which explains 43.77 % of the total variance was obtained and it was found that the fit index of this three-factor structure is enough. For the reliability of the scale, internal consistency, split half and test – retest methods were applied and the reliability coefficient was found to be; Cronbach alpha a= .76, Sperman Brown split half reliability .75 and test-retest reliability coefficient .75. According to the obtained data, it can be said that Global Citizenship Scale is a scale which has adequate validity and reliability to be applied on Turkish culture.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2011). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık Bornman, E. and Schoonraad, N. (2001), The many faces of globalisation http://umkndsp01.unisa.ac.za/xmlui/bitstream/handle/10500/5217/elir e_bor man_many_faces_mousaion.pdf?sequence=1 adlı siteden 23.12.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Burman, K., De Castro, E., Gonzalez, J., Morton, C., Thompson, B., Kaufman, J., Macfadyen, L.(2013). What is Global Citizenship, Yael Harlap(Ed), Road to Global Citizenship, An Educator's Toolbook, Centre for Teaching and Academic Growth University of British Columbia, http://ctlt.ubc.ca/files/2011/05/rgctoolbook.pdf sitesinden 24.12.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Burrows, D. (2004, October). World citizenship. Paper presented at the American Council on Education Regional Conference on New Directions in International Education, Beloit, Wisconsin. https://www.beloit.edu/oie/assets/Burrows.pdf adlı siteden 002014 tarihinde alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceylan, Ş. (2014) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Dünya Vatandaşlığı Eğitimi İle İlgili Görüşleri, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(1), 78-93, Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-1. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Ersoy, F. A. (2013) Sosyal Bilgiler Dersinde Küresel Vatandaşlık Eğitimi: Uluslararası Çatışma ve Savaşlara İlişkin Türk Öğretmen ve Öğrencilerin Deneyimleri, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – ENAD, Volume 1, Issue 1,7-30
  • Esendemir, Ş. (2008). Türkiye’de ve Dünyada Vatandaşlık Eski Sorular Yeni Cevaplar, Ankara: Birleşik Yayınevi.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. London: SAGE Press
  • Heater, D. (2002), The History of Citizenship Education: A Comparative Outline, http://pa.oxfordjournals.org/content/55/3/457.full.pdf adlı siteden, 23.12.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Jöreskog, K.G., & Sorbom, D. (1996). LISREL 8.54 reference guide. Lincolnwood, IL: Scientific Software International.
  • Kalburan C. N, Ceylan, Ş. ve Kandır, A. (2010). The Attitudes of Early Childhood Teacher Candidates Concernin teaching of Woprld Citizenship in The 21. Century, Citizenship Identy & Culture, Special Issue (1), 300-309
  • Kan, Ç. (2009a). Değişen Değerler Ve Küresel Vatandaşlık Eğitimi, Kastamonu Eğitim Dergisi 17(3), 895-904.
  • Kan, Ç. (2009b). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Küresel Vatandaşlık, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26, 25-30.
  • Kline, R.B. (2011). An Easy Guide to Factor Analysis.New York: The Guilford Press
  • Morais, B. D. and Ogden C. A. (2011) Initial Development and Validation of the Global Citizenship Scale, Journal of Studies in International Education, 15(5) 445 –466
  • Osler, A. and Starkey, H.( 2005). Changing Citizenship Democracy and Inclusion in Education, Open University Press McGraw-Hill Education McGraw-Hill House Shoppenhangers Road Maidenhead, Berkshire England SL6 2QL
  • Oxfam (2006). Education for global citizenship: A guide for schools. http://www.oxfam.org.uk/coolplanet/teachers/globciti/downloads/gcguide06.pdf adlı siteden 22.12.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Özyurt, C. (2009) Küresel Vatandaşlığın Gelişimi, İmkânı ve Küresel Değerler Eğitimi, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 159-166
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A Step by step guıde to data analysis using SPSS for Wındows. Australia: Australian Copyright.
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi; analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Shevlin, M.E., & Lewis, C.A. (1999). The revised social anxiety scale: exploratory and confirmatory factor analysis. The Journal of Social Psychology, 2, 250-252.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal esitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulama. Türk Psikoloji Yazıları, 3, 6, 49-73.
  • Şahin, İ., F. (2011). Küreselleşme, Avrupa Birliği ve Türkiye. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, Ö.F.(2007) Yapısal eşitlik modellemesine giriş; Temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık
  • Takkac, M., Akdemir , A.S.(2012). Training Future Members of The World With An Understanding of Global Citizenship, Procedia - Social And Behavioral Sciences 47, 881 – 885.
  • Tuncel, G. ve Uğur, A. C. (2009) İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin “Küresel Vatandaşlık” Kavramına Yükledikleri Anlamlar Üzerine Bir Değerlendirme, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı,229-232
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. ve Ulaş Güdek, H. (2012). Küreselleşme Ve Salt Görüntüsel Medyanın Yükselişi Atatürk Üniversitesi İletişim Dergisi 3, 1-19.

Küresel Vatandaşlık Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması

Yıl 2014, Cilt: 19 Sayı: 31, 207 - 218, 14.04.2014
https://doi.org/10.17295/dcd.30443

Öz

Bu araştırmanın amacı Morais ve Ogden (2011) tarafından geliştirilen
Küresel Vatandaşlık Ölçeği (KVÖ)’ni Türkçeye uyarlamak ve geçerlik ve
güvenirlik analizlerini yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Ağrı İbrahim
Çeçen Üniversitesinde öğrenim görmekte olan 429 üniversite öğrencisi
oluşturmuştur. Ölçeğin dil geçerliliği için uzman görüşleri esas alınmıştır.
Ölçeğin örtük yapısını belirlemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda toplam varyansın % 43.77’sini
açıklayan üç faktörlü bir yapı elde edilmiş ve üç faktörlü yapının model uyum
indekslerinin yeterli olduğu bulunmuştur. Güvenirlik için iç tutarlık, iki yarı ve
test tekrar test teknikleri uygulanmış ve güvenirlik katsayıları Cronbach alpha
.76, Sperman Brown iki yarı güvenirlik katsayısı .75 ve test tekrar test güvenirlik
katsayısı .75 olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda Küresel
Vatandaşlık Ölçeğinin, Türk kültüründe uygulanabilecek güvenilir ve geçerliliği
bulunan bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2011). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık Bornman, E. and Schoonraad, N. (2001), The many faces of globalisation http://umkndsp01.unisa.ac.za/xmlui/bitstream/handle/10500/5217/elir e_bor man_many_faces_mousaion.pdf?sequence=1 adlı siteden 23.12.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Burman, K., De Castro, E., Gonzalez, J., Morton, C., Thompson, B., Kaufman, J., Macfadyen, L.(2013). What is Global Citizenship, Yael Harlap(Ed), Road to Global Citizenship, An Educator's Toolbook, Centre for Teaching and Academic Growth University of British Columbia, http://ctlt.ubc.ca/files/2011/05/rgctoolbook.pdf sitesinden 24.12.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Burrows, D. (2004, October). World citizenship. Paper presented at the American Council on Education Regional Conference on New Directions in International Education, Beloit, Wisconsin. https://www.beloit.edu/oie/assets/Burrows.pdf adlı siteden 002014 tarihinde alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceylan, Ş. (2014) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Dünya Vatandaşlığı Eğitimi İle İlgili Görüşleri, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(1), 78-93, Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-1. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Ersoy, F. A. (2013) Sosyal Bilgiler Dersinde Küresel Vatandaşlık Eğitimi: Uluslararası Çatışma ve Savaşlara İlişkin Türk Öğretmen ve Öğrencilerin Deneyimleri, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – ENAD, Volume 1, Issue 1,7-30
  • Esendemir, Ş. (2008). Türkiye’de ve Dünyada Vatandaşlık Eski Sorular Yeni Cevaplar, Ankara: Birleşik Yayınevi.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. London: SAGE Press
  • Heater, D. (2002), The History of Citizenship Education: A Comparative Outline, http://pa.oxfordjournals.org/content/55/3/457.full.pdf adlı siteden, 23.12.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Jöreskog, K.G., & Sorbom, D. (1996). LISREL 8.54 reference guide. Lincolnwood, IL: Scientific Software International.
  • Kalburan C. N, Ceylan, Ş. ve Kandır, A. (2010). The Attitudes of Early Childhood Teacher Candidates Concernin teaching of Woprld Citizenship in The 21. Century, Citizenship Identy & Culture, Special Issue (1), 300-309
  • Kan, Ç. (2009a). Değişen Değerler Ve Küresel Vatandaşlık Eğitimi, Kastamonu Eğitim Dergisi 17(3), 895-904.
  • Kan, Ç. (2009b). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Küresel Vatandaşlık, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26, 25-30.
  • Kline, R.B. (2011). An Easy Guide to Factor Analysis.New York: The Guilford Press
  • Morais, B. D. and Ogden C. A. (2011) Initial Development and Validation of the Global Citizenship Scale, Journal of Studies in International Education, 15(5) 445 –466
  • Osler, A. and Starkey, H.( 2005). Changing Citizenship Democracy and Inclusion in Education, Open University Press McGraw-Hill Education McGraw-Hill House Shoppenhangers Road Maidenhead, Berkshire England SL6 2QL
  • Oxfam (2006). Education for global citizenship: A guide for schools. http://www.oxfam.org.uk/coolplanet/teachers/globciti/downloads/gcguide06.pdf adlı siteden 22.12.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Özyurt, C. (2009) Küresel Vatandaşlığın Gelişimi, İmkânı ve Küresel Değerler Eğitimi, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 159-166
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A Step by step guıde to data analysis using SPSS for Wındows. Australia: Australian Copyright.
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi; analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Shevlin, M.E., & Lewis, C.A. (1999). The revised social anxiety scale: exploratory and confirmatory factor analysis. The Journal of Social Psychology, 2, 250-252.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal esitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulama. Türk Psikoloji Yazıları, 3, 6, 49-73.
  • Şahin, İ., F. (2011). Küreselleşme, Avrupa Birliği ve Türkiye. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, Ö.F.(2007) Yapısal eşitlik modellemesine giriş; Temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık
  • Takkac, M., Akdemir , A.S.(2012). Training Future Members of The World With An Understanding of Global Citizenship, Procedia - Social And Behavioral Sciences 47, 881 – 885.
  • Tuncel, G. ve Uğur, A. C. (2009) İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin “Küresel Vatandaşlık” Kavramına Yükledikleri Anlamlar Üzerine Bir Değerlendirme, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı,229-232
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. ve Ulaş Güdek, H. (2012). Küreselleşme Ve Salt Görüntüsel Medyanın Yükselişi Atatürk Üniversitesi İletişim Dergisi 3, 1-19.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Fevzi Şahin

Fatih Çermik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Nisan 2014
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 19 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Şahin, İ. F., & Çermik, F. (2014). Küresel Vatandaşlık Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Doğu Coğrafya Dergisi, 19(31), 207-218. https://doi.org/10.17295/dcd.30443

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929