One of the many
activities conducted to provide meaningful learning of the learners in the process
of teaching and learning social studies education is the use of materials that
provide concrete learning. One of these materials used in social studies class
is cartoon. Cartoon is one of the materials that enables learners to learn by
amusing in learning-teaching process.
In this study,
it was taken as a basis to evaluate the use of cartoons in the social studies
lesson in terms of student perceptions. The study was a qualitative study and
the data obtained in the study were analyzed using content and descriptive
analysis techniques. As a result of the study, it was found that the students
of the study group had similar perceptions about the use of dersteine in
cartoon material.
Social science cartoon student perception meaningful learning
Sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanında
öğrenme öğretme sürecinde öğrencinin anlamlı öğrenmesini sağlamak için yapılan
birçok etkinlikten biri de somut öğrenmeleri sağlayan materyal kullanımıdır.
Sosyal bilgiler dersinde kullanılan bu materyallerden biri de karikatürdür.
Karikatür, öğrenme-öğretme sürecinde öğrencinin eğlenerek öğrenmesini sağlayan
materyallerin başında gelmektedir.
Yapılan bu çalışmada da
sosyal bilgiler dersinde karikatür kullanımının öğrenci algıları açısında
değerlendirilmesi temele alınmıştır. Çalışma nitel bir çalışma olup çalışmada
elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz teknikleri kullanılarak analiz
edilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin
karikatür materyalinin derste kullanımına yönelik benzer algılara sahip
oldukları ortaya çıkmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Şubat 2017 |
Gönderilme Tarihi | 26 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 37 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License