Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

GIDA KÜLTÜRÜNÜN YANSIMASI: EZİNE PEYNİRİNİN TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ YERİ VE ÖNEMİ

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 41, 91 - 106, 29.06.2019
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.542789

Öz

Dünya’da nüfus artışına bağlı olarak tüketim de artmaktadır.
Hayvancılık faaliyetlerindeki gelişme süt ve süt ürünleri üretimini de
etkilemiştir. ABD, Kanada, AB ülkeleri ve Türkiye önemli miktarda süt ve süt
ürünü tüketilen ülkeler olmuştur. Ülkemizde tüketime bağlı gerçekleşen üretim
faaliyetleri ile bazı ürünler öne çıkmıştır. Bu ürünlerinden biri de Ezine
Peyniri olmuştur. 90 binin üzerinde büyükbaş ve küçükbaş hayvanın bulunduğu
ilçe önemli bir peynir üretim noktası olarak öne çıkmaktadır. Yılda ortalama
300 bin teneke beyaz peynir üretilen ilçede mandıracılık ilçe ekonomisini
geliştiren en önemli faaliyet kollarından biri olmuştur. 2017 yılında
Türkiye’de üretilen peynirlerin %11,4’ü Ezine’den gerçekleşmektedir.  2006 yılınca coğrafi işaret olan Ezine
Peyniri bu sayede marka değeri kazanarak önemli adım atmıştır. Artan işletme
sayısına bağlı olarak peynir üretimi de artmıştır. Köylerden kente yapılan
göçler ise hayvancılık ve mandıracılık sektörünü olumsuz etkilemektedir.

Kaynakça

  • Ambalajlı Süt ve Süt Ürünleri Sanayicileri Derneği (2016). (https://www.asuder.org.tr/), Ankara Ticaret Borsası, Dünya’da ve Türkiye’de Peynir Üretimi, (2013). 2013 VerileriAtaseven Y. Z., Gülaç Z. N., (2014). Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü (Tepge) Süt ve Süt Ürünleri Durum ve Tahmin Raporu :2013/2014, Yayın No: 226 Durlu Özkaya Fügen, Gün İlhan (2008). Anadolu’da Peynir Kültürü, ICANAS 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, Eylül 2007, AnkaraDemircan V., Örmeci K. M. Çağla (2014). Dünya’da ve Türkiye’de Süt ve Süt Ürünleri Üretimi, Tüketimi ve Ticaretindeki Gelişmeler – Süleyman Demirel Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Tarım Ekonomisi Bölümü, Akademik Gıda, s.78-96 Ezine Peynirciler Derneği, 2017Everest T., (2017). " Çanakkale İli Ezine İlçesi Arazi Kullanım Etkinliğinin Değerlendirilmesi ", Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi, 4 (2), s.109-123İnan H., Yaşar O., (2015). "Tarım İşletmelerinin Sosyo-Ekonomik Etkilerine Yönelik Bir Değerlendirme: Tahirova Tarım İşletmesi", e-Marmara Coğrafya Dergisi (elektronik), s.270-305Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Çanakkale İl Müdürlüğü Brifing Raporu (2015). Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Hayvancılık Genel Müdürlüğü (HAYGEM) (2017). 2017 VerileriTuncel N.B., Tuncel, N.B., Güneşer, O., Engin, B., Yaşar, K., Zorba, N.N., Karagül-Yüceer, Y. (2010). Ezine Peyniri II. Olgunlaşma Süresince Proteoliz Düzeyi, Gıda, Cilt.35, s.21-26Karaca B. O., (2016). Geleneksel Peynirlerimizin Gastronomi Turizmindeki Yeri ve Önemi – Journal Of Tourism Gastronomy Studies, vol.4, p.17-39Ulusal Süt Konseyi (2017). Dünya ve Türkiye’de Süt Sektörü İstatistikleri, 2016 Süt Raporu,Terin Mustafa (2014). Dünya Süt ve Süt Ürünleri Üretim, Tüketim, Fiyat ve Ticaretindeki Gelişmeler, Iğdır Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi s.53- 63 TÜİK, (2017). Ezine Nüfus Verilerihttps://www.asuder.org.tr/veriler/turkiyede-sut-urunleri/turkiye-sut-sektoru/http://www.canakkaleili.com/ezine-peyniri.htmlhttps://tr.climate-data.org/https://www.clal.it/en/?section=grafici_formaggi
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rüştü Ilgar 0000-0002-4981-7324

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Ilgar, R. (2019). GIDA KÜLTÜRÜNÜN YANSIMASI: EZİNE PEYNİRİNİN TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ YERİ VE ÖNEMİ. Doğu Coğrafya Dergisi, 24(41), 91-106. https://doi.org/10.17295/ataunidcd.542789

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929