Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUNZUR VADİSİ MİLLİ PARKI TURİZM POTANSİYELİNİN YER TEMELLİ ÖĞRETİM KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 25 Sayı: 44, 201 - 216, 20.12.2020
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.786277

Öz

Bu çalışmada Munzur Vadisi Milli Parkı (MVMP) turizm potansiyelinin ve değerlerinin Tunceli’de öğrenim gören orta öğretim öğrencilerine kazandırılabilmesi amacıyla yer temelli öğretim modelinin uygulanması ile oluşabilecek önemli farkındalıklar değerlendirilerek başarılı bir yer temelli öğretim programının nasıl hazırlanabileceğine dair öneriler sunulmuştur. Araştırmanın temel amacı MVMP özelinde hazırlanacak bir yer temelli öğretim programının sahip olması gereken özellikleri ortaya koymaktır. Kuramsal bir araştırma olan bu çalışma iki bölüme ayrılmaktadır. Birinci bölümde, MVMP’nin turizm potansiyeli arz, talep ve rekabet durumu bakımından incelenmiş ve MVMP için odak turizm önerileri yapılarak SWOT analizi gerçekleştirilmiştir. İkinci bölümde ise yer temelli öğretimin tanımı yapılarak ve özellikleri incelenerek bölgenin turizm potansiyelini ve değerlerini yansıtan başarılı bir yer temelli öğretim programının nasıl hazırlanabileceğine dair öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Alım, M. (2019). ‘Türkiye’de turizm’. Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası. (Ed. S. Doğanay ve M. Alım). Ankara: Pegem Akademi. 253-273.
  • Ardahan, F., & Lapa, T. Y. (2011). Açık alan rekreasyonu: bisiklet kullanıcıları ve yürüyüşçülerin doğa sporu yapma nedenleri ve elde ettikleri faydalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1327-1341.
  • Barnett, S. A. (2009). Place-Based Education and Teaching about Marin County Birds: Curriculum Development for Teachers. Online Submission.
  • Coğrafya Dersi Öğretim Programı, (2018). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=336 adresinden edinilmiştir.
  • Çakmak, S. (2018). Yer Temelli Eğitim Yaklaşımına Dayalı Proje Çalışmalarının Öğrencilerin Problem Çözme ve Sosyal Becerilerine Etkisi.(Yüksek lisans tezi). Ulusal Tez Merkezi. (Tez No: 509614).
  • Doğanay, H., Zaman, S., (2013). Türkiye Turizm Coğrafyası. (4. Baskı). Erzurum: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğanay, H. (2014). Coğrafya Öğretim Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duran, C. (2012). Türkiye’de Dağlık Alanların Kırsal Turizm Açısından Önemi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 14 (22): 45-52.
  • Dünya, N. 2012, Doğa Koruma Alanlarından Milli Parklarda Baraj ve Hidroelektrik Santrali Uygulamalarının İncelenmesi: Munzur Vadisi Milli Parkı Örneği. (Yüksek lisans tezi). İTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Girgin, M. (2001). Neden Coğrafya Öğreniyoruz. Doğu Coğrafya Dergisi, 7(5), 127-143.
  • Gruenewald, D. A. (2003). The best of both worlds: A critical pedagogy of place. Educational researcher, 32(4), 3-12.
  • Knapp, C. E. (2005). The “I–thou” relationship, place-based education, and Aldo Leopold. Journal of experiential education, 27(3), 277-285.
  • Koca, H., Zaman, S. ve Coşkun, O., (2007). Erzurum’un Spor-Kamp Turizmi Potansiyeli, Doğu Coğrafya Dergisi, Cilt 12, Sayı 18.
  • Kuvan, Y., (2001). Av ve Yaban Hayatı Yönetimi Sertifika Programı Notları. Ankara.
  • Lieberman, G. A., & Hoody, L. L. (1998). Closing the Achievement Gap: Using the Environment as an Integrating Context for Learning. Results of a Nationwide Study.
  • McInerney, P., Smyth, J., & Down, B. (2011). ‘Coming to a place near you?’The politics and possibilities of a critical pedagogy of place-based education. Asia-Pacific journal of teacher education, 39(1), 3 16.
  • Öztürk, M., (2007). Coğrafya: Gelişimi, İçeriği, Eğitimi. Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sarı, C., & Bidav, Y. (2017). Munzur Vadisi Milli Parkı'nda Doğal ve Kültürel Çevrenin Geliştirilmesi ve Korunması Üzerine Yöre Halkının Farkındalığı. Doğu Coğrafya , 22(38).
  • Smith, G. A. (2002). Place-based education: Learning to be where we are. Phi delta kappan, 83(8), 584-594.
  • Smith, G. A., & Sobel, D. (2014). Place-and community-based education in schools. Routledge.
  • Tanrıverdi, F. (1976). Munzur Vadisi Milli Parkında Rekreasyon ve Turizm Planlamasına Ait Bir Araştırma. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Basımevi.
  • Taş, A. M. & Özkaral, T. (2015). Sosyal bilgiler 4-5. sınıf programı ve ders kitaplarının yer temelli eğitim yaklaşımına göre değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32-43.
  • Tümertekin, E., Özgüç, N., (1997). Ekonomik Coğrafya. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Woodhouse, J. (2001). Over the River & through the'Hood: Re-Viewing" Place" as Focus of Pedagogy. An Introduction. Thresholds in education, 27, 1-5

Evaluation of the Munzur Valley National Park Tourism Potential in the Scope of Place Based Education

Yıl 2020, Cilt: 25 Sayı: 44, 201 - 216, 20.12.2020
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.786277

Öz

In this study, important awareness of the tourism potential and values of Munzur Valley National Park (MVNP), which can be created by applying a place based education model in order to gain secondary education students studying in Tunceli, has been evaluated. In addition, suggestions were given on how to prepare a successful place based curriculum. This study, which is a theoretical research, is divided into two parts. In the first part, the tourism potential of MVNP has been analyzed in terms of supply, demand and competitive situation, and SWOT analysis has been made by making focus tourism suggestions for MVNP. In the second part, by defining the place based education and examining its features, suggestions about how to prepare a successful location based education program reflecting the tourism potential and values of the region are presented.

Kaynakça

  • Alım, M. (2019). ‘Türkiye’de turizm’. Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası. (Ed. S. Doğanay ve M. Alım). Ankara: Pegem Akademi. 253-273.
  • Ardahan, F., & Lapa, T. Y. (2011). Açık alan rekreasyonu: bisiklet kullanıcıları ve yürüyüşçülerin doğa sporu yapma nedenleri ve elde ettikleri faydalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1327-1341.
  • Barnett, S. A. (2009). Place-Based Education and Teaching about Marin County Birds: Curriculum Development for Teachers. Online Submission.
  • Coğrafya Dersi Öğretim Programı, (2018). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=336 adresinden edinilmiştir.
  • Çakmak, S. (2018). Yer Temelli Eğitim Yaklaşımına Dayalı Proje Çalışmalarının Öğrencilerin Problem Çözme ve Sosyal Becerilerine Etkisi.(Yüksek lisans tezi). Ulusal Tez Merkezi. (Tez No: 509614).
  • Doğanay, H., Zaman, S., (2013). Türkiye Turizm Coğrafyası. (4. Baskı). Erzurum: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğanay, H. (2014). Coğrafya Öğretim Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duran, C. (2012). Türkiye’de Dağlık Alanların Kırsal Turizm Açısından Önemi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 14 (22): 45-52.
  • Dünya, N. 2012, Doğa Koruma Alanlarından Milli Parklarda Baraj ve Hidroelektrik Santrali Uygulamalarının İncelenmesi: Munzur Vadisi Milli Parkı Örneği. (Yüksek lisans tezi). İTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Girgin, M. (2001). Neden Coğrafya Öğreniyoruz. Doğu Coğrafya Dergisi, 7(5), 127-143.
  • Gruenewald, D. A. (2003). The best of both worlds: A critical pedagogy of place. Educational researcher, 32(4), 3-12.
  • Knapp, C. E. (2005). The “I–thou” relationship, place-based education, and Aldo Leopold. Journal of experiential education, 27(3), 277-285.
  • Koca, H., Zaman, S. ve Coşkun, O., (2007). Erzurum’un Spor-Kamp Turizmi Potansiyeli, Doğu Coğrafya Dergisi, Cilt 12, Sayı 18.
  • Kuvan, Y., (2001). Av ve Yaban Hayatı Yönetimi Sertifika Programı Notları. Ankara.
  • Lieberman, G. A., & Hoody, L. L. (1998). Closing the Achievement Gap: Using the Environment as an Integrating Context for Learning. Results of a Nationwide Study.
  • McInerney, P., Smyth, J., & Down, B. (2011). ‘Coming to a place near you?’The politics and possibilities of a critical pedagogy of place-based education. Asia-Pacific journal of teacher education, 39(1), 3 16.
  • Öztürk, M., (2007). Coğrafya: Gelişimi, İçeriği, Eğitimi. Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sarı, C., & Bidav, Y. (2017). Munzur Vadisi Milli Parkı'nda Doğal ve Kültürel Çevrenin Geliştirilmesi ve Korunması Üzerine Yöre Halkının Farkındalığı. Doğu Coğrafya , 22(38).
  • Smith, G. A. (2002). Place-based education: Learning to be where we are. Phi delta kappan, 83(8), 584-594.
  • Smith, G. A., & Sobel, D. (2014). Place-and community-based education in schools. Routledge.
  • Tanrıverdi, F. (1976). Munzur Vadisi Milli Parkında Rekreasyon ve Turizm Planlamasına Ait Bir Araştırma. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Basımevi.
  • Taş, A. M. & Özkaral, T. (2015). Sosyal bilgiler 4-5. sınıf programı ve ders kitaplarının yer temelli eğitim yaklaşımına göre değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32-43.
  • Tümertekin, E., Özgüç, N., (1997). Ekonomik Coğrafya. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Woodhouse, J. (2001). Over the River & through the'Hood: Re-Viewing" Place" as Focus of Pedagogy. An Introduction. Thresholds in education, 27, 1-5
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Kırboğa 0000-0002-4479-7336

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 25 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Kırboğa, O. (2020). MUNZUR VADİSİ MİLLİ PARKI TURİZM POTANSİYELİNİN YER TEMELLİ ÖĞRETİM KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Doğu Coğrafya Dergisi, 25(44), 201-216. https://doi.org/10.17295/ataunidcd.786277

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929