Öz
Bu çalışmada G. Bernard Shaw’un Pygmalion adlı tiyatro eseri ile Garry Marshall’in yönettiği, başrollerini Julia Roberts ve Richard Gere’in oynadığı Özel Bir Kadın filmi arasındaki benzerlikler gösterilmeye çalışılmıştır. Çalışma, toplumun farklı sınıflarına ait kadın ve erkeğin arasındaki ilişkiyi konu alan tiyatro eseri Pygmalion ile Özel Bir Kadın filmi arasındaki metinlerarası bağları incelemeyi hedeflemiştir. Her iki eserde birbirlerine yapılan göndermelerin dışında farklı metinlere de göndermeler bulunmaktadır. Eserlerinde romantizmi sert dille eleştiren Shaw, Pygmalion eserinde çiçekçi bir kızın sesbilimci Profesör Higgins tarafından yeniden yaratılmasını konu almıştır. Özel Bir Kadın filminde ise bir hayat kadını olan Vivian’ın isteği peri masallarındaki gibi zengin ve yakışıklı bir prens tarafından içinde bulunduğu kötü koşullardan kurtarılmaktır. Her iki eserde de alt ve üst sınıf arasındaki toplumsal farklılaşma gözler önüne serilmiştir. Hem Pygmalion eserinde hem de Özel Bir Kadın filminde farklı metinlere göndermeler olsa da ikisi de kendine has özellikleriyle yeni bir metin halini almıştır.
Anahtar Kelimeler: Pygmalion, Özel Bir Kadın, Metinlerarasılık, Toplumsal Farklılaşma
Abstract
This study shows the common points in Pygmalion, a play by G. Bernard Shaw and Pretty Woman, a film directed by Garry Marshall and starring Julia Roberts and Richard Gere. It aims to examine intertextual links between the play and the film which are both about the relationship of men and women who belong to different social classes. There are also intertextual references to different texts besides of the references to each other. Harshly criticizing romanticism in his works, Shaw is concerned with the recreation of a flower girl by a phonetic professor Higgins in Pygmalion. In Pretty Woman Vivian, a prostitute wants to get rescued from the bad conditions by a rich and handsome prince as in fairy tales. The social differentiation between the lower and upper classes in both works is revealed. They have references to different texts, but both have become new texts with their distinctive features.
Keywords: Pygmalion, Pretty Woman, Intertextuality, Social Differentiation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 60 |