Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol's “Taras Bulba”

Yıl 2019, Sayı: 62, 243 - 259, 27.06.2019

Öz

Öz

Esere de adını veren Taras Bulba, cesur bir Kazak askeridir. Kendisi gibi iki oğlunu da savaşçı olarak yetiştirmek isteyen Bulba’nın hayatı savaş meydanlarında geçmektedir. Eserin önemli bir kısmında Kazakların, Lehlilerle yapmış oldukları savaşlara yer verilmesine rağmen, kitabın en başından itibaren Kazakların geleneksel düşmanı olarak Türkler gösterilmektedir. Bu çalışmada, eserdeki Türk imajı üç alt başlığa ayrılarak incelenmektedir. İlk olarak, Kazakların en azılı düşmanları: Türkler başlığında Türkler ve Ruslar arasındaki düşmanlığın aslında dini sebeplere dayandığına, Türklerle mücadele sırasında esir düşüp tekrar ülkelerine dönebilmeyi başaran Kazak askerlerinin kahraman olarak gösterildiğine detaylı bir şekilde değinilmektedir. Çalışmadaki diğer bir alt başlık da Türklerin dış görünüşleri ve dini inançlarıdır. Bu bölümde de Türklerin kabul etmiş olduğu islam dininin dış görünüşlerine yansımasının esere aktarılışı üzerinde durulmaktadır. Son olarak da Türk ürünleri adlı bölümde eserde geçen Türk ürünleri ve bunların kalite değerleri incelenmektedir. Tarihi bir eser niteliği taşıyan Taras Bulba, dönemin şartlarında Türklerin Ruslar üzerinde bırakmış oldukları imajı net bir şekilde çizmektedir.


Anahtar Kelimeler: Rus edebiyatı; Nikolay Gogol; “Taras Bulba“; imaj; Türk imajı.


Abstract Taras Bulba, who gave his name to the work, is a brave Cossack soldier. Bulba who wants to raise his two sons as warriors lives on the battlefield. Although an important part of the work includes the battles of the Cossacks with the Polish, from the beginning of the book, Turks are shown as the traditional enemies of the Cossacks. In this study, the Turkish image in the work is examined under three subheadings. First, the most fierce enemies of the Cossacks: In the title of Turks, it is mentioned in detail that the enmity between the Turks and the Russians is based on religious reasons and that the Cossacks soldiers who are captured during the struggle against the Turks and managed to return to their countries are shown as heroes. Another subheading in the study is the external appearance and religious beliefs of the Turks. In this section, it is emphasized that the reflection of Islam accepted by the Turks to their external appearances is transferred to the work. Finally, the Turkish products and their quality values are examined in the Turkish products section. Taras Bulba as a historical work clearly shows the image that Turks left on the Russians under the conditions of the period.


Keywords: Russian literature; Nikolai Gogol; “Taras Bulba“; image;Turkish image.

Kaynakça

  • Arığ, Ayten Sezer (2006). “Türklerdeki Kıyafetin Kısa Tarihi”. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, C. XXII, Sayı: 64-65-66. http://www.atam.gov.tr/dergi/sayi-64-65-66/turklerdeki-kiyafetin-kisatarihi (Erişim tarihi: 2019.01.23) Ataman, kama, kakma, yatağan terimleri için: http://www.tdk.gov.tr (Erişim tarihi: 2019.02.19). Baykara, Tuncer (2001). Türk Kültür Tarihine Bakışlar. Ankara. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları. Erdem, Mustafa (1997). “İlahi Dinlerin Kutsal Kitaplarında Helal ve HaramAnlayışı Üzerine Bir Araştırma”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.C. 37, Sayı: 1: 151-173. Gogol, Nikolay Vasilyeviç (2001). Taras Bulba. çev. Mehmet Özgül. İstanbul: EnginYay. Naletova Tatyana Borisovna (2015). “Geroiçeskiy Pafos Povesti N. V. Gogolya "Taras Bulba"”.Vestnik KGU im. N.A. Nekrasova, № 3, s.68. Yalçıntaş, Nevzat (1982). “Yabancı Ülkelerde Türk Kültür Politikası”. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, Sayı: 31: 139-150. Tretyakov, Yevgeniy Olegoviç (2014). “Ot Mirgoroda do rima: “Ontologiçeskoye Obespeçeniye” Povesti “Taras Bulba”N.V. Gogol (Opıt İnterpretatsii Gogolevskogo “Lokalnogo Teksta “ v Paradigme Semantiki Çetıreh Stihiy”. Natsionalnıy İssledovatelskiy Tomskiy gosudarstvennıy universitet. № 2. s. 44-69. Yetişgin, Memet (2006). “Rusların Türk Toprakları Üzerinde Yayılmasının Sebepleri Üzerine Bazı Düşünceler”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:16: 671-702.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kübra Çağlıyan Şakar Bu kişi benim 0000-0001-9524-1672

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Çağlıyan Şakar, K. (2019). GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol’s “Taras Bulba”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(62), 243-259.
AMA Çağlıyan Şakar K. GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol’s “Taras Bulba”. AUEDFD. Haziran 2019;(62):243-259.
Chicago Çağlıyan Şakar, Kübra. “GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol’s ‘Taras Bulba’”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 62 (Haziran 2019): 243-59.
EndNote Çağlıyan Şakar K (01 Haziran 2019) GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol’s “Taras Bulba”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 62 243–259.
IEEE K. Çağlıyan Şakar, “GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol’s ‘Taras Bulba’”, AUEDFD, sy. 62, ss. 243–259, Haziran 2019.
ISNAD Çağlıyan Şakar, Kübra. “GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol’s ‘Taras Bulba’”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 62 (Haziran 2019), 243-259.
JAMA Çağlıyan Şakar K. GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol’s “Taras Bulba”. AUEDFD. 2019;:243–259.
MLA Çağlıyan Şakar, Kübra. “GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol’s ‘Taras Bulba’”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 62, 2019, ss. 243-59.
Vancouver Çağlıyan Şakar K. GOGOL’UN “TARAS BULBA” ADLI ESERİNDE TÜRK İMAJI/The Turkish Image in The Prose of Gogol’s “Taras Bulba”. AUEDFD. 2019(62):243-59.