İkinci Dünya Savaşı’nın sonucunda
yeni bir Avrupa dünya görüşü yaratma arzusunun artmasıyla birlikte, dilbilimsel
yeni çalışmalar bağlamında deneysel eğilimler ivme kazanmaya başlar. Konkrete Poesie
(somut şiir) söz konusu dönemde yıldızı parlayan önemli bir yazınsal türdür. Konkrete Poesie, şiirin, şiirdeki sözcüklerin
imgesel olmasının yanı sıra, görsel
kullanımını da amaç edinen sıra dışı bir türüdür. Alman yazınında 1950’li yıllarda kabul gören
Konktere Poesie’nin Avrupa kanadını Alman şairler oluşturmuştur. Bu türün yaygınlaşma sürecinde etkili olan
önemli isimlerden biri ise İsviçreli Eugen Gomringer’dir.
Konkrete Poesie,
İkinci Dünya Savaşı'ndan
sonraki karışık sosyal ve duygusal
atmosfer sonucunda 1950’lerde
ortaya çıkmış ve giderek daha
yaygın hale gelmeyi başarmıştır. Sadece bireysel birtakım öyküleri içermek
yerine, kolektif bellek/yaşanmışlıkların
aktarımı konusunda da etkin bir biçimde kullanılmıştır. Konkrete Poesie, Nazilerin
neden oldukları başta dildeki bozulmaya yönelik tepkilerin dile getirilmesi
bakımından, bu tür uygulamalara yönelik kullanımlara karşı bir tepki olarak da
değerlendirilmektedir. Çalışmamızda, İkinci Dünya Savaşı sonrası Almanya’sında
yaygınlık kazanan bu türün Eugen Gomringer örneğinde incelenmesi amaç
edinilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 63 |