Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İkinci Dünya Savaşı Sonucunda Yaygınlaşmasının Önemi Üzerine Konkrete Poesie: Eugen Gomringer

Yıl 2019, Sayı: 63, 607 - 617, 27.12.2019

Öz

İkinci Dünya Savaşı’nın sonucunda
yeni bir Avrupa dünya görüşü yaratma arzusunun artmasıyla birlikte, dilbilimsel
yeni çalışmalar bağlamında deneysel eğilimler ivme kazanmaya başlar. Konkrete Poesie
(somut şiir) söz konusu dönemde yıldızı parlayan önemli bir yazınsal türdür.  Konkrete Poesie, şiirin, şiirdeki sözcüklerin
imgesel olmasının yanı  sıra, görsel
kullanımını da amaç edinen sıra dışı bir türüdür.  Alman yazınında 1950’li yıllarda kabul gören
Konktere Poesie’nin Avrupa kanadını Alman şairler oluşturmuştur.  Bu türün yaygınlaşma sürecinde etkili olan
önemli isimlerden biri ise İsviçreli Eugen Gomringer’dir.



Konkrete  Poesie, 
İkinci  Dünya Savaşı'ndan
sonraki  karışık sosyal ve duygusal
atmosfer  sonucunda  1950’lerde  
ortaya çıkmış ve   giderek daha
yaygın hale gelmeyi başarmıştır. Sadece bireysel birtakım öyküleri içermek
yerine,  kolektif bellek/yaşanmışlıkların
aktarımı konusunda da etkin bir biçimde kullanılmıştır. Konkrete  Poesie, Nazilerin
neden oldukları başta dildeki bozulmaya yönelik tepkilerin dile getirilmesi
bakımından, bu tür uygulamalara yönelik kullanımlara karşı bir tepki olarak da
değerlendirilmektedir. Çalışmamızda, İkinci Dünya Savaşı sonrası Almanya’sında
yaygınlık kazanan bu türün Eugen Gomringer örneğinde incelenmesi amaç
edinilmiştir.

Kaynakça

  • 1 Gonca Gökalp Alpaslan. (2005). Türkbilig, 2005/10: 3-16, 3-4.
  • 2 Bahar İşigüzel. Yabancı Dil Öğretiminde Somut Şiir Uygulamaları. Utiv Uluslararası Türkiye Vizyonu Kongresi Adana/Türkiye Tam Metin Kitabı 2019, 147-162. 147.
  • 3 Mehmet Ünlüsoy. (2005). Konkrete Poesie im Deutschunterricht: Überlegungen zum Thema neuere Deutsche Geschichte. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı I (2005), 35-48, s. 44.
  • 4 Ulrich Weisstein. (1992). Literatur und Bildende Kunst. Ein handbuch zur Theorie und Praxis eines Komparatistischen Grenzengebietes, Berlin: Erich Schmidt Verlag. S.147.
  • 5 Balcı, Umut, Yasemin Darancık (2007). Aşmanca Yazın Terimleri Sözlüklerinde ‘Somut Şiir’in Tanımı’. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 34: 101-116. 104.
  • 6 Ali Osman Öztürk, Dalım Çiğdem Ünal. (2018). Ünal Kaya, Hiciv-Yığın- Göçmen Edebiyatı Uzmanı Prof. Dr. Yüksel Baypınar Armağanı, İçinde: Umut Balcı. Somut Şiir Üzerine Kavram Analizi, Hiper Yayın, 99-100.
  • 7 Dolors Sabaté Planes, Jaime Feijόo, Apropos Anantgarte Neue Einblick nach einhundert Jahren,. (2012). Berlin: Frank & Timme. 64-65
Yıl 2019, Sayı: 63, 607 - 617, 27.12.2019

Öz

Kaynakça

  • 1 Gonca Gökalp Alpaslan. (2005). Türkbilig, 2005/10: 3-16, 3-4.
  • 2 Bahar İşigüzel. Yabancı Dil Öğretiminde Somut Şiir Uygulamaları. Utiv Uluslararası Türkiye Vizyonu Kongresi Adana/Türkiye Tam Metin Kitabı 2019, 147-162. 147.
  • 3 Mehmet Ünlüsoy. (2005). Konkrete Poesie im Deutschunterricht: Überlegungen zum Thema neuere Deutsche Geschichte. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı I (2005), 35-48, s. 44.
  • 4 Ulrich Weisstein. (1992). Literatur und Bildende Kunst. Ein handbuch zur Theorie und Praxis eines Komparatistischen Grenzengebietes, Berlin: Erich Schmidt Verlag. S.147.
  • 5 Balcı, Umut, Yasemin Darancık (2007). Aşmanca Yazın Terimleri Sözlüklerinde ‘Somut Şiir’in Tanımı’. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 34: 101-116. 104.
  • 6 Ali Osman Öztürk, Dalım Çiğdem Ünal. (2018). Ünal Kaya, Hiciv-Yığın- Göçmen Edebiyatı Uzmanı Prof. Dr. Yüksel Baypınar Armağanı, İçinde: Umut Balcı. Somut Şiir Üzerine Kavram Analizi, Hiper Yayın, 99-100.
  • 7 Dolors Sabaté Planes, Jaime Feijόo, Apropos Anantgarte Neue Einblick nach einhundert Jahren,. (2012). Berlin: Frank & Timme. 64-65
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenay Kaygın

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Kaygın, Ş. (2019). İkinci Dünya Savaşı Sonucunda Yaygınlaşmasının Önemi Üzerine Konkrete Poesie: Eugen Gomringer. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(63), 607-617.
AMA Kaygın Ş. İkinci Dünya Savaşı Sonucunda Yaygınlaşmasının Önemi Üzerine Konkrete Poesie: Eugen Gomringer. AUEDFD. Aralık 2019;(63):607-617.
Chicago Kaygın, Şenay. “İkinci Dünya Savaşı Sonucunda Yaygınlaşmasının Önemi Üzerine Konkrete Poesie: Eugen Gomringer”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 63 (Aralık 2019): 607-17.
EndNote Kaygın Ş (01 Aralık 2019) İkinci Dünya Savaşı Sonucunda Yaygınlaşmasının Önemi Üzerine Konkrete Poesie: Eugen Gomringer. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 63 607–617.
IEEE Ş. Kaygın, “İkinci Dünya Savaşı Sonucunda Yaygınlaşmasının Önemi Üzerine Konkrete Poesie: Eugen Gomringer”, AUEDFD, sy. 63, ss. 607–617, Aralık 2019.
ISNAD Kaygın, Şenay. “İkinci Dünya Savaşı Sonucunda Yaygınlaşmasının Önemi Üzerine Konkrete Poesie: Eugen Gomringer”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 63 (Aralık 2019), 607-617.
JAMA Kaygın Ş. İkinci Dünya Savaşı Sonucunda Yaygınlaşmasının Önemi Üzerine Konkrete Poesie: Eugen Gomringer. AUEDFD. 2019;:607–617.
MLA Kaygın, Şenay. “İkinci Dünya Savaşı Sonucunda Yaygınlaşmasının Önemi Üzerine Konkrete Poesie: Eugen Gomringer”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 63, 2019, ss. 607-1.
Vancouver Kaygın Ş. İkinci Dünya Savaşı Sonucunda Yaygınlaşmasının Önemi Üzerine Konkrete Poesie: Eugen Gomringer. AUEDFD. 2019(63):607-1.