Keman öğretiminde, öğretim süreci içerisinde sağ elde detache, legato, staccato, martele, spiccato ve ricochet
gibi, sol elde ise pozisyon değiştirme, entonasyon, çift ses çalma, flajole, glissando ve vibrato gibi öğrenciye kazandırılması
amaçlanan bir takım teknikler ya da beceriler vardır. Bu beceriler kazandırılmadan keman eğitiminin amacına ulaştığı
söylenemez. Keman çalmada bu beceri edinimlerinin en önemlilerinden biri sol elin temel fonksiyonlarından vibratodur.
Vibrato öğretilebilir bir beceridir. Ancak, yapılan kaynak taraması sonucunda, ülkemizde vibratoya yönelik olarak yapılan
çalışmaların sınırlı kaldığı ve keman öğrencilerine vibrato öğretiminin yetersiz olduğu görülmüştür. Bugün bile vibrato
öğretimi için hem yurt içi hem de yurt dışındaki kaynaklar çok sınırlı kalmış ve mevcut metotların çoğunda ise, öğretim için
kapsanan konular genellikle dizi kalıpları, konum değiştirme ve yay teknikleri olmuş; ancak vibratoya yeterince yer verilmemiştir.
Kaynak sınırlılığından dolayı bu beceri, ya keman eğitmenlerinin kendi öğretmenlerinden gördükleri şekilde, kendi
yöntemleriyle öğrenciye kazandırılmaya çalışılmakta, ya da öğrenciler bu beceriyi deneme yanılma yoluyla geliştirmeye
çalışmaktadırlar. Tüm bunlara ek olarak, keman eğitimi ders içeriklerine bakıldığında sadece 1978 yılı ders programında
vibrato öğretiminden bahsedildiği, bundan sonraki ders programlarında ise bu konuya yeterince yer verilmediği
görülmüştür.
Bu sebeplerden dolayı çalışmada vibrato becerisinin geliştirilmesine yönelik alıştırmalar oluşturularak bir çalış-
ma yöntemi ortaya konulmuş ve bu alıştırmaların daha da geliştirilebileceği düşünülerek literatüre kazandırılmaya
çalışılmıştır
Çalgı Eğitimi Keman Eğitimi Vibrato Vibrato Öğretimi Vibrato Alıştırmaları
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ekim 2011 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 19 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.