BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ SANATTA BELGELEMENİN YERİ

Yıl 2012, Sayı: 22, 147 - 156, 03.04.2013

Öz

Sanatların özünde, kaydetme, çoğaltma, aktarma ve yaratma bulunmaktadır. Tek, biricik
dediğimiz eserler bile aslında sanatçısının zihnindeki düşüncenin/imgenin kopyalanarak bir tuvale, notaya,
mermere veya sözcüğe dökülmüş halidir. Bu aynı anda sanatçının, zihnindeki düşünceyi başka zihinlerle
paylaşarak çoğaltmasıdır. Bu da sanatın iletişim yönünü ortaya koymaktadır. Sanatın, gelecek zamanlara
aktarıldığı gerçeği göz önünde bulundurulduğunda, sanatın belgeleme yönü ortaya çıkar.
Bu araştırmada, çağdaş sanatta belgelemenin iki yönüne dikkat çekilmiştir. Bunlardan biri, çağdaş
sanatın kendi pratiklerini belgelemesi iken, diğeri, her dönemin sanatında olduğu gibi günümüzde de
toplumsal olayları belgeleme ve o belgeleri zaman ve mekanda gezintiye çıkarma görevidir. Sanat belirli bir
“an”ı dondurarak, onu zamandan çıkarıp alır ve izleyicinin karşısına getirir. Erden Kosova’nın (2008) da
belirttiği gibi, “Pek çok güncel sanat yapıtının öncelikli amacı zaman içinde bir parantez açmak; izleyiciyi
gündelik ritmin hızın dışına çıkarmak; onu belirli bir konu üzerinde daha derinlikli biçimde düşündürmeye
zorlamak”.

Kaynakça

  • ANTMEN, Ahu, 2008, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • BENJAMIN, Walter, 2008, Hikâye Anlatıcısı, Walter Benjamin Son Bakışta Aşk, Sunuş ve Hazırlayan; Nurdan Gürbilek, İstanbul: Metis Yayınları, 5. Basım.
  • BENJAMIN, Walter, 2011, Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı, Pasajlar, Çev; Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 8. Baskı.
  • BERGER, John, 2009, Görme Biçimleri, İstanbul: Metis yayınları.
  • FOSTER, Hal, 1996, Gerçeğin Geri Dönüşü Yüzyılın Sonunda Avangard, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • HEPDİNÇLER, Tolga. Teknolojik Gelişmeler ile Dönüşen Fotoğraf Kavramı, Erişim Adresi; http://tolgason.tripod.com/digital.htm), (Erişim Tarihi, 10.02.2010)
  • JOHNSON, Ken, 2000, http://www.nytimes.com/2000/02/18/arts/art-in-review-sergei- bugaev-afrika-mir-made-in-the-xx-century.html), (Erişim Tarihi, 10.02.2010).
  • KILINÇARSLAN, R. Özgül, 2007, “Günümüz Sanatında Zaman ve Bellek Kavramlarının Görsel Açılımları”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, İzmir.
  • KOSOVA, Erden, 2008, “10. İstanbul Bienali”, Art-ist Güncel Sanat Dergisi, Sayı; 7, İstanbul.
  • ÖZGÜR, Ferhat, 2009, “Fotoğrafın Gücü”, Yayımlanmamış Ders Notu, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim Bölümü, Ankara.
  • STALLABRASS, Julian, 2004, Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bienalleri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • TUNCER, Danabaş Nalan, 1998, “Geçmişten Günümüze Land Art Sanat Akımı ve Diğer Disiplinler ile İlişkisi”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Seramik Cam Anasanat Dalı, İstanbul.
  • http://www.jimdenevan.com/sand.htm#sand_images/05_18Dks_2.jpg, (Erişim Tarihi: 07.04.2012).
  • http://www.simonnorfolk.com, (Erişim Tarihi: 07.04.2012).
Yıl 2012, Sayı: 22, 147 - 156, 03.04.2013

Öz

Kaynakça

  • ANTMEN, Ahu, 2008, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • BENJAMIN, Walter, 2008, Hikâye Anlatıcısı, Walter Benjamin Son Bakışta Aşk, Sunuş ve Hazırlayan; Nurdan Gürbilek, İstanbul: Metis Yayınları, 5. Basım.
  • BENJAMIN, Walter, 2011, Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı, Pasajlar, Çev; Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 8. Baskı.
  • BERGER, John, 2009, Görme Biçimleri, İstanbul: Metis yayınları.
  • FOSTER, Hal, 1996, Gerçeğin Geri Dönüşü Yüzyılın Sonunda Avangard, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • HEPDİNÇLER, Tolga. Teknolojik Gelişmeler ile Dönüşen Fotoğraf Kavramı, Erişim Adresi; http://tolgason.tripod.com/digital.htm), (Erişim Tarihi, 10.02.2010)
  • JOHNSON, Ken, 2000, http://www.nytimes.com/2000/02/18/arts/art-in-review-sergei- bugaev-afrika-mir-made-in-the-xx-century.html), (Erişim Tarihi, 10.02.2010).
  • KILINÇARSLAN, R. Özgül, 2007, “Günümüz Sanatında Zaman ve Bellek Kavramlarının Görsel Açılımları”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, İzmir.
  • KOSOVA, Erden, 2008, “10. İstanbul Bienali”, Art-ist Güncel Sanat Dergisi, Sayı; 7, İstanbul.
  • ÖZGÜR, Ferhat, 2009, “Fotoğrafın Gücü”, Yayımlanmamış Ders Notu, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim Bölümü, Ankara.
  • STALLABRASS, Julian, 2004, Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bienalleri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • TUNCER, Danabaş Nalan, 1998, “Geçmişten Günümüze Land Art Sanat Akımı ve Diğer Disiplinler ile İlişkisi”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Seramik Cam Anasanat Dalı, İstanbul.
  • http://www.jimdenevan.com/sand.htm#sand_images/05_18Dks_2.jpg, (Erişim Tarihi: 07.04.2012).
  • http://www.simonnorfolk.com, (Erişim Tarihi: 07.04.2012).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seçkin Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Nisan 2013
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Aydın, S. (2013). ÇAĞDAŞ SANATTA BELGELEMENİN YERİ. Sanat Dergisi(22), 147-156.