Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“ÖTEKİ” KAVRAMININ ÇAĞDAŞ SERAMİK SANATINA YANSIMASI

Yıl 2020, Sayı: 36, 77 - 102, 24.10.2020
https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.737835

Öz

“Öteki” kavramı; felsefe, edebiyat, sosyo¬loji gibi sosyal bilimler alanında kullanılan bir kavram olmakla birlikte, sanat alanında da sıkça yer bulmuş bir kavram olarak karşı¬mıza çıkmaktadır. Bu bağlamda ilk akla gelen “öteki” türleri; kültürel, dilsel, siyasal, etnik, dinsel ve cinsel ötekilik olarak bilinmektedir. Her biri kendi içinde felsefik ve sosyolojik açıdan birçok açılımı barındıran bu öteki¬lik türleri, Platon’dan günümüze dek karşı¬mıza çıkmış, birçok filozof ve sosyolog tara-fından üzerinde düşünülmüş ve berabe-rinde de pek çok tartışmaya konu olmuştur.

Bu makalede; öteki kavramının disiplinler arası bir yaklaşımla tanımlanmasının yanında, sanat dalları ve özellikle de seramik sanatı içerisinde kavram olarak kullanılmış olan ör-neklerine yer verilecektir. Konuyu çözümle¬miş ünlü düşünürlerin fikirlerinden referans alınarak makale kapsamında açıklanacak “öteki” kavramı, araştırmacı tarafından üretil¬miş olan özgün seramik uygulamalarla pekiş¬tirilecektir. Bu uygulamalar da işlenecek “öteki” kavramı; seramik formun biçimsel ya¬pısı bağlamında anlatılacağı gibi, çoğunlukla seramik dekor tekniklerinin zengin çeşitlili¬ğinden faydalana¬rak ifade edilmeye çalışıla¬caktır. Buna ek olarak, söz konusu çalışmalara ait görseller de makale metni içinde yer ala¬caktır. 

Kaynakça

  • Çalışkan, S. (2011). Yüksek Lisans Tezi. Çağdaş Sanatta; Öteki Kavramının Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. Sakarya: Sakarya Ün. SBE Resim Anasanat Dalı.
  • Demir, T. (2018). Kavram Olarak "Öteki"Ye Göre Sevim Burak'ın Tiyatro Metinlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Aydın Ünv. SBE Drama ve Oyunculuk Anasanat Dalı .
  • Gombrich, E. (1997). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Göğüş, B. (1998). Tükrçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Araştırma Merkezi.
  • Gülüş. (2020, 04 30). Judy Chicago”Akşam Yemeği Partisi”. Gülüşün Dünyası: https://kadngazetesi2016.wordpress.com/2017/05/09/judy-chicagoaksam-yemegi-partisi/ adresinden alındı
  • Güner, G. (2020, Nisan 30). SERAMİK EĞİTİMİNDE ISKALADIĞIMIZ BİR DEĞERİMİZ ÇİNİ. Türk Seramik Derneği:
  • http://www.turkser.org.tr/seres14/docs/bildiri_ozetleri/invited/Seramik%20E%C4%9Fitiminde%20Iskalad%C4%B1%C4%9F%C4%B1m%C4%B1z%20bir%20de%C4%9Ferimiz%20%C3%87%C4%B0N%C4%B0%20(1)-G%C3%BCng%C3%B6r%20G%C3%BCner.pdf adresinden alındı
  • Keser, İ., & Keser, N. (2020, Nisan 29). Kadın Tarihi İçin Bir Anıt: Akşam Yemeği Partisi. Researchgate: https://www.researchgate.net/publication/286640190_KADIN_TARIHI_ICIN_BIR_ANIT_AKSAM_YEMEGI_PARTISI adresinden alındı
  • Kılıç, S. (2006). Yüksek Lisans Tezi. Jean Paul Sartre'nin Varoluş Felsefesinde Öteki Kavramı. Antalya: Akdeniz Ünv. SBE Felsefe Anabilin Dalı. Kosova, E. (2011). Esra Ersen Yüz Yüze. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Milliyet Blog. (2009). Neşet Günal'ın Resimleri: Anadolu İnsanının Sessiz Çığlığı. Milliyet Blog: http://blog.milliyet.com.tr/neset-gunal-in-resimleri--anadolu-insaninin-sessiz-cigligi-/Blog/?BlogNo=168905 adresinden alındı
  • Nahya, Z. N. (2010). Avrupa Birliği Bağlamında İmge ve Ötekişleştirme. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi SBE Halkbilim (Etnoloji) Anabilim Dalı.
  • Nahya, Z. N. (2011). İmgeler ve Ötekileştirme Cadılar Yerliler Avrupalılar. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27-38.
  • Nev, G. (2020, Nisan 28). Yeni Şehir, Eski Şehrin Ancak Bir Kısmından İbarettir. docplayer: https://docplayer.biz.tr/123138701-Degerli-katkilari-ile-avusturya-buyukelciligi-ankara-avusturya-egitim-sanat-ve-kultur-bakanligi-viyana-sehri-kultur-bolumu.html adresinden alındı
  • OKAN, B. K. (2012). TÜRK HEYKEL SANATINDA FEMİNİST EĞİLİMLER. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 123-138.
  • Özeskici, E. (2017). Sanatta Yeterlik Tezi. 'Öteki' Kavramı Üzerine Görsel Çözümlemeler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı.
  • Tunç, Z. E. (2019). Öteki ve Ötekileştirme Bağlamında Köylülük ve Kentlilik. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi SBE Sosyoloji Anabilim Dalı.
  • Ulağlı, S. (2017). Batı’da “Öteki”nin Kültürel ve İdeolojik Dönüşümü. . İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sıdıka Sevim 0000-0001-7378-027X

Tuba Marmara 0000-0001-9984-3531

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Sevim, S., & Marmara, T. (2020). “ÖTEKİ” KAVRAMININ ÇAĞDAŞ SERAMİK SANATINA YANSIMASI. Sanat Dergisi(36), 77-102. https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.737835