Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MAKAMSAL, MODAL VE TONAL DİZİ BİLGİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2021, Sayı: 38, 407 - 421, 28.10.2021
https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.963513

Öz

Araştırmanın amacı, müzik eğitiminde modal dizilerin, makamsal ve tonal dizilere göre müzik eserlerinin dizi ve karar tonlarını belirlemedeki rolünü ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubu, 2018-2019 öğretim yılı Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı güz dönemi son sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi olan durum çalışması tipi kullanılmıştır. Öğrencilere işitsel ve görsel testler uygulanmıştır.

Kaynakça

  • Aktüze, İ. (2010). Müziği anlamak ansiklopedik müzik sözlüğü. İstanbul: PanYayıncılık
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dmitri Shostakovich - Waltz No. 2 (Video). (2009). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=mmCnQDUSO4I Elhankızı, A. (2008). Müziğin temel kuramları. Konya: Eğitim Akademi.
  • Gazimihal, M. R. (1961). Musıki sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Hacıev, P. (2016). Temel müzik teorisi. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Il est bel et bon - Pierre Passereau (Video). (2013). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=_oOfKoUlxFg İlyasoğlu, E. (1999). Zaman içinde müzik. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Karadeniz, E. (2012). Türk musikisinin nazariyat ve esasları. İstanbul: İş Bankası.
  • Laus Trinitati - Hildegard von Bingen (Video). (2014). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=6KUICvzM6DQ.
  • Michels, U. & Vogel, G. (2013). Müzik atlası (S. Uçar, Çev.). İstanbul: Alfa.
  • Nayir, A. E. (2015). Importence of mode tetrachords in the tonal and modal music education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 186(2015), 560-565.
  • Ottman, R., W. (1996). Music for sight singing. USA: Prentice-Hall.
  • Özgür, Ü. & Aydoğan, S. (2015). Gelenekten geleceğe makamsal Türk müziği. Ankara: Arkadaş
  • Özgür, Ü. & Aydoğan, S. (2012). Müziksel işitme okuma eğitimi ve kuram I. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Özkan, İ., H. (2010). Türk musikisi nazariyatı ve usulleri kudüm velveleleri. İstanbul: Ötüken. , Perihan Altındağ Sözeri- Benliyi Aldım Kaçaktan (Video) (2014). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=s7aJwwKm31o sayfasından erişilmiştir.
  • Rossini: William Tell Overture: Final(Video). (2008). https://www.youtube.com/watch?v=c7O91GDWGPU&t=98s.
  • Sachs, C. (1965). Kısa dünya musikisi tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Say, A. (2001). Müzik sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say, A. (2005). Müzik ansiklopedisi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Saygun, A.A. (1956). Musiki nazariyatı. İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Selanik, C. (1996). Müzik sanatının tarihsel serüveni. Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Sina, İ. (2004). Musiki (A. H. Turabi, Çev.). İstanbul: Litera.
  • Sözer, V. (1996). Ansiklopedik sözlük. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Stetina, T. (1987). Heavy metal lead guitar volume 2. Milwaukee: Hal Leonard Publishing Corporation.
  • SIFANAGME 8-Hüseyni Pesrev, Lâvtaci Andon(Video). (2010). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=doydLbW3ivw.
  • Tanrıöğen, A. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.

COMPARISON OF MUSIC TEACHER CANDIDATES' INFORMATION ON MICROTONAL, MODAL AND TONAL SCALES

Yıl 2021, Sayı: 38, 407 - 421, 28.10.2021
https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.963513

Öz

The aim of the research is that students studying in vocational music education; to determine auditory and visual recognition levels of microtonal, modal and tonal scales. Tests used to measure students' mastery of microtonal, modal and tonal scales were developed by reviewing literature and taking expert opinions. The success of the students in recognizing microtonal, modal and tonal scales was measured by applying these auditory and visual tests to the last year students of the 2018-2019 academic year, Gazi University, Gazi Education Faculty, Department of Fine Arts Education, Department of Music Education, which constitutes the study group of the research. It was observed that the students in the research group were less competent in recognizing modal scales than tonal and microtonal scales, on the side that they compared the modal scale sample works they listened to to the closest microtonal scales. The importance of recognizing the modal scales in scale education in recognizing the scale structure of the piece, voicing different types of music, transferring it to its notation with the right key, playing with Turkish and Western instruments, and recreating different types of musical pieces using similar/akin scales has been emphasized.



Kaynakça

  • Aktüze, İ. (2010). Müziği anlamak ansiklopedik müzik sözlüğü. İstanbul: PanYayıncılık
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dmitri Shostakovich - Waltz No. 2 (Video). (2009). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=mmCnQDUSO4I Elhankızı, A. (2008). Müziğin temel kuramları. Konya: Eğitim Akademi.
  • Gazimihal, M. R. (1961). Musıki sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Hacıev, P. (2016). Temel müzik teorisi. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Il est bel et bon - Pierre Passereau (Video). (2013). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=_oOfKoUlxFg İlyasoğlu, E. (1999). Zaman içinde müzik. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Karadeniz, E. (2012). Türk musikisinin nazariyat ve esasları. İstanbul: İş Bankası.
  • Laus Trinitati - Hildegard von Bingen (Video). (2014). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=6KUICvzM6DQ.
  • Michels, U. & Vogel, G. (2013). Müzik atlası (S. Uçar, Çev.). İstanbul: Alfa.
  • Nayir, A. E. (2015). Importence of mode tetrachords in the tonal and modal music education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 186(2015), 560-565.
  • Ottman, R., W. (1996). Music for sight singing. USA: Prentice-Hall.
  • Özgür, Ü. & Aydoğan, S. (2015). Gelenekten geleceğe makamsal Türk müziği. Ankara: Arkadaş
  • Özgür, Ü. & Aydoğan, S. (2012). Müziksel işitme okuma eğitimi ve kuram I. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Özkan, İ., H. (2010). Türk musikisi nazariyatı ve usulleri kudüm velveleleri. İstanbul: Ötüken. , Perihan Altındağ Sözeri- Benliyi Aldım Kaçaktan (Video) (2014). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=s7aJwwKm31o sayfasından erişilmiştir.
  • Rossini: William Tell Overture: Final(Video). (2008). https://www.youtube.com/watch?v=c7O91GDWGPU&t=98s.
  • Sachs, C. (1965). Kısa dünya musikisi tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Say, A. (2001). Müzik sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say, A. (2005). Müzik ansiklopedisi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Saygun, A.A. (1956). Musiki nazariyatı. İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Selanik, C. (1996). Müzik sanatının tarihsel serüveni. Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Sina, İ. (2004). Musiki (A. H. Turabi, Çev.). İstanbul: Litera.
  • Sözer, V. (1996). Ansiklopedik sözlük. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Stetina, T. (1987). Heavy metal lead guitar volume 2. Milwaukee: Hal Leonard Publishing Corporation.
  • SIFANAGME 8-Hüseyni Pesrev, Lâvtaci Andon(Video). (2010). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=doydLbW3ivw.
  • Tanrıöğen, A. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Karaaslan 0000-0001-7702-616X

Ülkü Özgür 0000-0002-6847-2042

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Karaaslan, S., & Özgür, Ü. (2021). MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MAKAMSAL, MODAL VE TONAL DİZİ BİLGİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Sanat Dergisi(38), 407-421. https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.963513