Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜNCEL HEYKELDE FOTO MANİPÜLASYON UYGULAMALARI

Yıl 2022, Sayı: 39, 24 - 33, 30.03.2022
https://doi.org/10.54614/AI.2022.976866

Öz

Manipülasyon görsel sanatlar alanında özellikle de grafik sanatında çok kullanılan bir tekniktir. Güncel heykel sanatında bu tekniğin dijital uygulamaları mevcuttur. Son dönemde, üç boyutlu geleneksel şekillendirme yöntemleri ile foto manipülasyon tekniğini işlerinde birleştiren sanatçılar vardır. Bu durum, heykel sanatında yeni bir ifade şekline doğru yönelim yaratmaktadır. Güncel heykel sanatında üretim yapan bazı sanatçılar foto manipülasyon tekniklerini kişisel üsluplarıyla yorumlayarak kullanmaktadırlar. Bu sanatçı örneklerinden teknik olarak ayrılan ve dijital heykel disiplini ile birleştiren Yuichi Ikehata, söz konusu alanda farklılaşmaktadır. Sanatçı foto manipülasyon tekniğini kullanarak, heykellerinde gerçeklik ve kurgusal dijitalize edilmiş yapı arasındaki ilişkiyi sorgular. Bu kurgusallık ve konstrüksiyonel yapı, gerçekliğin dijital teknikle heykellere yansımasından oluşur. Bu çalışmada güncel heykel sanatındaki foto heykeller, foto manipülasyon tekniği ve bu tekniğin güncel heykeldeki etkisi, teknik olarak incelenecektir. Bu bağlamda öncelikli olarak sanat yapıtları ve manipülasyon arasındaki ilişkiler ve örnekleri değerlendirilecek, daha sonra heykel sanatında güncel manipülasyon tekniklerine ve uygulamalarına değinilip, Ikehata’nın heykelleri üzerinden konuya ait değerlendirilme yapılması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Abacı, M. K. (2019). Sanat ve Yabancılaşma Etkinliği. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 42, 266–273.
  • Atan, A., Uçan, B., & Renkçi, T. (2013). Çağdaş Sanat Ve Tasarımda Manipül- asyon Etkileri. Sakarya Üniversitesi Uluslararası Sanat, Tasarım ve Manipülasyon Sempozyumu Bildiriler Kitabı. 21–23 Kasım- Sakarya. 65–71
  • Barrett, T. (2015). Neden Bu Sanat? Çağdaş Sanatta Estetik ve Eleştiri. (Çev. Esra Ermert). Hayalperest Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (2005). Sanat Dünyasının Kurduğu Komplo- Estetik Bir İllüzyon Üretmek, Üretilen Estetik İllüzyonu Yitirmek. (Çev. Oğuz Adanır). Sens & Tonka.
  • Baudrillard, J. (2021). Sanat Komplosu. (Çev. Elçin Gen, Işık Ergüden). İletişim Yayınları.
  • Benjamin,W.(2020). Teknik Olarak Yeniden Üretilebilirlik Çağında Sanat Yapıtı. (Çev. Gökhan Sarı). Zeplin Kitap.
  • Danto, A.C. (2012). Sıradan Olanın Başkalaşımı. (Çev. Esin Berktaş, Özge Ejder). Ayrıntı Yayınları. Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat. (Çev. Simber Atay Eskier, Göral Erinç Yılmaz). Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Giddens, A.(2014). Modernite Ve Bireysel-Kimlik- Geç Modern Çağda Benlik Ve Toplum. (Çev.Ümit Tatlıcan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Gökçe, B. K. (2014). “Güncel Sanatta Teknolojik Manipülasyonlar-Özel Yaşam Hikâyeleri”. [Sanatta Yeterlik Tezi]. Ankara: Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı.
  • Görenek Beyaz, G. (2016). Nam June Paik ve Onun Tabula Rasa’sı: Video. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8(29), 1–16
  • Kanaç, A. R. (2018). Resimde Manipülasyon Bağlamında Mekân ve Figür. [Yüksek Lisans Tezi]. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Resim Sanat Dalı.
  • Mutlu, R. (2016). Tıpkı diğer her şey gibi ama biraz farklı. Art News. Temmuz / Ağustos. Sayı: 33.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2010). Dijital Sanat. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bil- imler Dergisi, 10(3).
  • Şahiner, R. (2008). Sanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapıbozumu. Yeni İnsan Yayınevi.
  • Torun, A. (2015). Walter Benjamin, Sanat Eserinin Aurası ve Yeni Medya Sanatı. International Multilingual Academic Journal, 2(1).
  • Turhan, Ö. (2006). Bilgisayar Teknolojilerinin Heykel Sanatına Sağladığı Yeni Olanaklar: Dijital Heykel. [Yüksek Lisans Eser Metni]. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı Heykel Programı.
  • Whitham, G., & Pooke, G. (2018). Çağdaş Sanatı Anlamak. (Çev. Tufan Göbekçin). Hayalperest Yayınevi.
  • Genel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: July 25, 2021). Foto manipülasyon tanımı. https://tr.wikipedia.org/wiki/Foto_manip%C3%BClasyon (Erişim tarihi: July 08, 2021)
  • Johnson, H. ve Shaw, J.S. (2005). Glossary of Digital Art and Printmaking, https://www.bermangraphics.com/dapttf/glossary.html (Erişim Tar- ihi: March 06, 2021)
  • Kacy Jung 21 Grams Series - The Weight of Souls. https://www.kacyjung.com/Photo-sculpture/21-Grams-the-Weight-of-Souls/ (Erişim tar- ihi: July 30, 2021).
  • Kacy Jung Porfolyo. https://www.kacyjung.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Kadriye İnal Porfolyo. http://www.kadriyeinal.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Kadriye İnal-Magnet. https://www.magnet.istanbul/kadriye-inal (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Karen Navarro Collection. https://www.life-framer.com/photographer/ karen-navarro/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Karen Navarro Porfolyo. https://www.karennavarroph.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Matt Gatton Porfolyo. https://mattgatton.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Matt Gatton The Work. https://mattgatton.com/art-portfolio/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Miya Turnbull Bio. https://japanesecanadianartists.com/artist/miya-tu rnbull/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Miya Turnbull Porfolyo. https://www.miyaturnbull.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Simone Marino-Cicinelli. https://www.juliet-artmagazine.com/en/fragm ent-of-mlt-by-yuichi-ikehata/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Yuichi Ikehata Fragment of LTM Series concept. http://works.kakuunohito. com/?p=1751 (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Yuichi Ikehata Porfolyo. https://works.kakuunohito.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 1. Andreas Gursky ,Shanghai, 2000, Plastik cam yüzeye monte edilmiş baskı, 301,63 cm x 207,01 cm, https://www.sfmoma.org/ar twork/FC.707/, (Erişim tarihi: 25.07.2021).
  • Görsel 2. Nam June Paik, Fransız Saati Televizyonu, 1989, Sarkaçlı duvar saati, 3 monitör, 3 ahşap raf, tripod üzerinde video kamera, transformatörler, elektrik kablosu, 260 x 140 x 200 cm. https://artsandculture.google.com/asset/french-clock-tv-nam-june-paik/ jAEtfwbxcASsUw?hl=tr , (Erişim tarihi: July 25, 2021).
  • Görsel 3. Marcel Duchamp, Fountain by R. Mutt, 1917, pisuvar (hazır malzeme), https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Duchamp_ Fountaine.jpg , (Erişim tarihi: July 25, 2021).
  • Görsel 4. Matt Gatton, "Recuerdos de Los Antepasados" fotoğraf heykeli, 2020, Alçı ve kil büst üzerine baskı, https://mattgatton.com/art-por tfolio/# , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 5. Karen Navarro, Bükülmüş Varyasyon, 2021, Ahşap,metal ve baskı, 24x24x15 inç, https://www.karennavarroph.com/the-const ructed-self#2 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 6. Kacy Jung, 21 Gram Serisi - Otoportre #1, Alçı, bronz tozu, yazdırılabilir kumaş ve reçine 38 x 30 x 15 inç, https://www.kacyjung.com/Photo-sculpture/21-Grams-Series-Self-Portrait/ , (Erişim tarihi: July 30, 2021). Görsel 7. Miya Turnbull, Triplets maske, 2020, alçı,kağıt ve dijital baskı https://www.miyaturnbull.com/collection?lightbox=dataItem-kj q707s7 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 8. Kadriye İnal, Kara Delik, 2015, ahşap, kil, alçı ve dijital baskı, 170x47x21cm http://www.kadriyeinal.com/?page_id=4700 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 9. Yuichi Ikehata, Fragment of LTM6 , 2015, kil , tel, alçı ve dijital çıktılar, http://works.kakuunohito.com/?paged=2&p=1806 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 10. Yuichi Ikehata , Fragment of LTM3, 2014, kil , tel, alçı ve dijital çıktılar, http://works.kakuunohito.com/?paged=2&p=1806 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 11. Yuichi Ikehata , Fragment of LTM, 2014, kil , tel, alçı ve dijital çıktılar, http://works.kakuunohito.com/?p=1751 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).

PHOTO MANIPULATION APPLICATIONS IN CONTEMPORARY SCULPTURE

Yıl 2022, Sayı: 39, 24 - 33, 30.03.2022
https://doi.org/10.54614/AI.2022.976866

Öz

Manipulation is a widely used technique in the field of visual arts, especially in graphic art. There are digital applications of this technique in contemporary sculpture art. Recently, there are artists who combine 3D traditional forming methods with photo manipulation technique in their work. In this case, it creates a tendency towards a new form of expression in the art of sculpture. Some artists who produce contemporary sculpture art use photo manipulation techniques by interpreting them in their personal style. Yuichi Ikehata, who is technically separated from these artist examples and combines with the discipline of digital sculpture, differs in this field. Using the technique of photo manipulation, the artist questions a relationship between reality and fictional digitized structure in sculptures. This fictional and constructive structure consists of the reflection of reality on sculptures with digital technique. In this study, photo sculptures in contemporary sculpture art, photo manipulation technique and the effect of this technique on contemporary sculpture will be examined technically. In this context, the relations and examples between artworks and manipulation will be evaluated first, then current manipulation techniques and practices in sculpture art are mentioned and it is aimed to evaluate the subject through Ikehata's sculptures.  

Kaynakça

  • Abacı, M. K. (2019). Sanat ve Yabancılaşma Etkinliği. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 42, 266–273.
  • Atan, A., Uçan, B., & Renkçi, T. (2013). Çağdaş Sanat Ve Tasarımda Manipül- asyon Etkileri. Sakarya Üniversitesi Uluslararası Sanat, Tasarım ve Manipülasyon Sempozyumu Bildiriler Kitabı. 21–23 Kasım- Sakarya. 65–71
  • Barrett, T. (2015). Neden Bu Sanat? Çağdaş Sanatta Estetik ve Eleştiri. (Çev. Esra Ermert). Hayalperest Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (2005). Sanat Dünyasının Kurduğu Komplo- Estetik Bir İllüzyon Üretmek, Üretilen Estetik İllüzyonu Yitirmek. (Çev. Oğuz Adanır). Sens & Tonka.
  • Baudrillard, J. (2021). Sanat Komplosu. (Çev. Elçin Gen, Işık Ergüden). İletişim Yayınları.
  • Benjamin,W.(2020). Teknik Olarak Yeniden Üretilebilirlik Çağında Sanat Yapıtı. (Çev. Gökhan Sarı). Zeplin Kitap.
  • Danto, A.C. (2012). Sıradan Olanın Başkalaşımı. (Çev. Esin Berktaş, Özge Ejder). Ayrıntı Yayınları. Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat. (Çev. Simber Atay Eskier, Göral Erinç Yılmaz). Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Giddens, A.(2014). Modernite Ve Bireysel-Kimlik- Geç Modern Çağda Benlik Ve Toplum. (Çev.Ümit Tatlıcan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Gökçe, B. K. (2014). “Güncel Sanatta Teknolojik Manipülasyonlar-Özel Yaşam Hikâyeleri”. [Sanatta Yeterlik Tezi]. Ankara: Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı.
  • Görenek Beyaz, G. (2016). Nam June Paik ve Onun Tabula Rasa’sı: Video. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8(29), 1–16
  • Kanaç, A. R. (2018). Resimde Manipülasyon Bağlamında Mekân ve Figür. [Yüksek Lisans Tezi]. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Resim Sanat Dalı.
  • Mutlu, R. (2016). Tıpkı diğer her şey gibi ama biraz farklı. Art News. Temmuz / Ağustos. Sayı: 33.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2010). Dijital Sanat. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bil- imler Dergisi, 10(3).
  • Şahiner, R. (2008). Sanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapıbozumu. Yeni İnsan Yayınevi.
  • Torun, A. (2015). Walter Benjamin, Sanat Eserinin Aurası ve Yeni Medya Sanatı. International Multilingual Academic Journal, 2(1).
  • Turhan, Ö. (2006). Bilgisayar Teknolojilerinin Heykel Sanatına Sağladığı Yeni Olanaklar: Dijital Heykel. [Yüksek Lisans Eser Metni]. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı Heykel Programı.
  • Whitham, G., & Pooke, G. (2018). Çağdaş Sanatı Anlamak. (Çev. Tufan Göbekçin). Hayalperest Yayınevi.
  • Genel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: July 25, 2021). Foto manipülasyon tanımı. https://tr.wikipedia.org/wiki/Foto_manip%C3%BClasyon (Erişim tarihi: July 08, 2021)
  • Johnson, H. ve Shaw, J.S. (2005). Glossary of Digital Art and Printmaking, https://www.bermangraphics.com/dapttf/glossary.html (Erişim Tar- ihi: March 06, 2021)
  • Kacy Jung 21 Grams Series - The Weight of Souls. https://www.kacyjung.com/Photo-sculpture/21-Grams-the-Weight-of-Souls/ (Erişim tar- ihi: July 30, 2021).
  • Kacy Jung Porfolyo. https://www.kacyjung.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Kadriye İnal Porfolyo. http://www.kadriyeinal.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Kadriye İnal-Magnet. https://www.magnet.istanbul/kadriye-inal (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Karen Navarro Collection. https://www.life-framer.com/photographer/ karen-navarro/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Karen Navarro Porfolyo. https://www.karennavarroph.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Matt Gatton Porfolyo. https://mattgatton.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Matt Gatton The Work. https://mattgatton.com/art-portfolio/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Miya Turnbull Bio. https://japanesecanadianartists.com/artist/miya-tu rnbull/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Miya Turnbull Porfolyo. https://www.miyaturnbull.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Simone Marino-Cicinelli. https://www.juliet-artmagazine.com/en/fragm ent-of-mlt-by-yuichi-ikehata/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Yuichi Ikehata Fragment of LTM Series concept. http://works.kakuunohito. com/?p=1751 (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Yuichi Ikehata Porfolyo. https://works.kakuunohito.com/ (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 1. Andreas Gursky ,Shanghai, 2000, Plastik cam yüzeye monte edilmiş baskı, 301,63 cm x 207,01 cm, https://www.sfmoma.org/ar twork/FC.707/, (Erişim tarihi: 25.07.2021).
  • Görsel 2. Nam June Paik, Fransız Saati Televizyonu, 1989, Sarkaçlı duvar saati, 3 monitör, 3 ahşap raf, tripod üzerinde video kamera, transformatörler, elektrik kablosu, 260 x 140 x 200 cm. https://artsandculture.google.com/asset/french-clock-tv-nam-june-paik/ jAEtfwbxcASsUw?hl=tr , (Erişim tarihi: July 25, 2021).
  • Görsel 3. Marcel Duchamp, Fountain by R. Mutt, 1917, pisuvar (hazır malzeme), https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Duchamp_ Fountaine.jpg , (Erişim tarihi: July 25, 2021).
  • Görsel 4. Matt Gatton, "Recuerdos de Los Antepasados" fotoğraf heykeli, 2020, Alçı ve kil büst üzerine baskı, https://mattgatton.com/art-por tfolio/# , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 5. Karen Navarro, Bükülmüş Varyasyon, 2021, Ahşap,metal ve baskı, 24x24x15 inç, https://www.karennavarroph.com/the-const ructed-self#2 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 6. Kacy Jung, 21 Gram Serisi - Otoportre #1, Alçı, bronz tozu, yazdırılabilir kumaş ve reçine 38 x 30 x 15 inç, https://www.kacyjung.com/Photo-sculpture/21-Grams-Series-Self-Portrait/ , (Erişim tarihi: July 30, 2021). Görsel 7. Miya Turnbull, Triplets maske, 2020, alçı,kağıt ve dijital baskı https://www.miyaturnbull.com/collection?lightbox=dataItem-kj q707s7 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 8. Kadriye İnal, Kara Delik, 2015, ahşap, kil, alçı ve dijital baskı, 170x47x21cm http://www.kadriyeinal.com/?page_id=4700 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 9. Yuichi Ikehata, Fragment of LTM6 , 2015, kil , tel, alçı ve dijital çıktılar, http://works.kakuunohito.com/?paged=2&p=1806 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 10. Yuichi Ikehata , Fragment of LTM3, 2014, kil , tel, alçı ve dijital çıktılar, http://works.kakuunohito.com/?paged=2&p=1806 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
  • Görsel 11. Yuichi Ikehata , Fragment of LTM, 2014, kil , tel, alçı ve dijital çıktılar, http://works.kakuunohito.com/?p=1751 , (Erişim tarihi: July 30, 2021).
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şeyma Müge İba 0000-0003-1612-2494

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA İba, Ş. M. (2022). GÜNCEL HEYKELDE FOTO MANİPÜLASYON UYGULAMALARI. Sanat Dergisi(39), 24-33. https://doi.org/10.54614/AI.2022.976866