Objective: This longitudinal study aims to examine nursing students’ level of autonomy and submissive behaviors, development and changes, and the relationships between them.
Methods: The sample comprised 53 students. Data were collected at the end of each academic year, through “Student Information Form, Submissive Behavior Scale and Sociotropy-Autonomy Sub-Scale”. Analysis was performed using rating descriptive statistical methods (percentage, arithmetic mean), Wilcoxon test, Bonferroni, and analysis of variance.
Findings: The participants’ mean score in the autonomy scale was 71.58 ± 15.42 in the 1st year and 74.86 ± 17.47 in the 4th year. Mean score for the Submissive Behaviors Scale was 32,27± 7,92 in the 1st year and 32,07± 8 in the 4th year. Difference between the 1st year and 4th year mean scores was not significant in both scales (p> 0.05).
Conclusion: The results of this study showed that nursing students’ submissive behaviors decreased with the increase in their professional knowledge and experience; and their autonomy was found to be positively affected; however, this change was not at the desired level.
Key Words: autonomy; submissive behavior; nursing, student
ÖZET
Hemşirelik Öğrencilerinin Boyun Eğici Davranışları ve Otonomi: Dört Yıllık İzlem
Amaç: Longitidumal olarak yapılan araştırma hemşirelik öğrencilerin otonomi ve boyun eğici davranışlarının düzeylerini, gelişimi ve değişimini ve aralarındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini 53 öğrenci oluşturdu. Veriler öğrenci bilgi formu, “Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği” ve Sosyotropi-Otonomi Ölçeği’nin “Otonomi” alt ölçeği ile, her öğretim yılının sonunda toplandı. Değerlendirmede dağılım ölçütleri, Wilcoxon Testi, Bonferroni ile Varyans Analizi kullanıldı
Bulgular: Öğrencilerin otonomi ölçeği puan ortalamaları birinci sınıfta 71,58 ± 15,42 son sınıfta 74,86 ± 17,47; boyun eğici davranışlar ölçeği puan ortalamalarının birinci sınıfta 32,27± 7,92 son sınıfta 32,07± 8 olduğu belirlendi. Birinci ve dördüncü sınıf puan ortalamaları arasındaki fark her iki ölçekte de anlamlı değildi (p>0.05).
Sonuçlar: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin, mesleki bilgi ve deneyimleri geliştikçe boyun eğici davranışlarında bir gerileme oluşmuş ve otonomilerini pozitif olarak etkilendiği ancak bu değişimin istenen düzeyde olmadığı sonucuna varıldı.
Key Words: Otonomi; boyun eğici davranış; hemşirelik; öğrenci
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ekim 2016 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 19 Sayı: 3 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.