BibTex RIS Kaynak Göster

KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ TRABZON SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE ARKADAŞLARINDAN ALGILADIKLARI SOSYAL DESTEK DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2007, Cilt: 10 Sayı: 1, 10 - 21, 18.02.2010

Öz

Tanımlayıcı olan bu araştırma,
Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon
Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin aile ve
arkadaşlardan algıladıkları sosyal destek
düzeylerinin bazı değişkenler açısından
incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini KTÜ Trabzon Sağlık
Yüksekokulunda okuyan 441 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma 01-30 Kasım
2004 tarihleri arasında yapılmıştır.
Araştırmada veriler, öğrencilerin sosyodemografik
özelliklerini ve sosyal ilişkilerini
belirleyen kişisel bilgi formu ve Procidona
ve Heller’in Aile ve Arkadaşlardan
Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ASDAL/AR)
ölçeği kullanılarak elde edilmiştir.
Değerlendirmede, yüzdelik, t testi,
korelasyon ve varyans analizi kullanılmıştır.
Öğrencilerin aileden ve arkadaşlardan
algıladıkları sosyal destek puan
ortalamalarının 14.98±3.99 ve 14.95±4.08
olduğu (p < 0.05), saptanmıştır. Aileden ve
arkadaşlardan algılanan sosyal desteğin
annenin eğitim düzeyi, arkadaş grubu,
derslerde söz alma, kendi ve karşı cins ile
arkadaşlık kurma duygularını ifade etmede
güçlük çekme gibi değişkenlerden etkilendiği
belirlenmiştir (p < 0.05). Aileden algılanan
sosyal destek ile arkadaşlardan algılanan
sosyal destek arasında pozitif yönde bir
ilişkinin bulunduğu tespit edilmiştir
(p < 0.001).

Kaynakça

  • Altunbaş G (2002). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek düzeylerinin bazı kişisel özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri ile ilişkisi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir.
  • Aktekin M, Şenol Y, Türkay M ve ark. (2004). Tıp öğrencilerinde kaygı, depresyon ve bazı yaşam sorunlarının düzeyleri: Uzunlamasına Bir Çalışma. http://www.dicle edu.tr./-halks/m9.31.htm.
  • Caplan G (1981). Mastery of stress psychosocial aspects. American Journal of Psychiatry (138): 413-420.
  • Cutrona CE, Cole V, Colangelo N, et al. (1994). Parenteral social support and academic achievement: An attachment theory perspective. Journal of Personality and Social Psychology 66 (2):369-378.
  • Elbir N (2000). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Destek Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ersanlı K (1996). Benliğin Gelişimi ve Görevleri. 2. Basım. Eser Ofset. Samsun.
  • Eskin M (1993). Reliability of The Turkish version of the perceived social support from friends and family scales. Journal of Clinical Psychologhy 49(4): 515-522.
  • Fadıloğlu Ç, Yürekli A, Yılmaz D (1990). Sosyal ağın öğrencilerin duygu ve yaşantılarına etkisi. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildirileri, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir: 119-131.
  • Kahriman İ (2003). Adölesanlarda aileden ve arkadaşlardan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 6 (2): 13-24.
  • Okanlı A (1999). Hemşirelik öğrencilerinin aile ve arkadaşlardan algıladıkları sosyal destek ile anksiyete düzeyi arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü., Erzurum.
  • Ören N Gençdoğan B (1998). Psikolojik danışma ve rehberlik anabilimdalı öğrencilerinin aile ve arkadaşlardan algılanan sosyal destek düzeyleri ile empatik beceriler arasındaki ilişki. VII.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü Yayınları. Konya. ilişki. IX.Ulusal Psikoloji Kongresi, İstanbul, 176-189.
  • Procidona ME, Heller K (1983). Measures of perceived social support from friends and from family. Three validation studies. American Journal of Community Psychology 11(1): 1-24.
  • Sorias O (1988). Sosyal desteklerin ruhsal sağlığı koruyucu etkisinin depresyonlu ve sağlıklı kontrollerde araştırılması. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 27(3): 1033-1039.
  • Sertbaş G, Çuhadar D, Demirli F (2004). Gaziantep üniversitesi sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinde aile ve arkadaşlardan algılanan sosyal destek ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin
  • Özbay Y (1996). Üniversite öğrencilerinin belirlenmesi. Hemşirelik Forumu Dergisi Kasım-Aralık: 42-48.
  • Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V (1998). Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. ‘ Baskı. Hatipoğlu Yayınevi. Ankara.
  • Taysi E (2000). Benlik saygısı, arkadaşlardan ve aileden sağlanan sosyal destek: Üniversite Öğrencileriyle Yapılan Bir Çalışma. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Yıldırım İ (1998). Akademik başarı düzeyleri farklı olan lise öğrencilerinin sosyal destek düzeyleri. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi / PDR 2 (9): 33-38.
  • Yörükoğlu A (1998). Gençlik Çağı. Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunlar. 10 Basım Özgür Yayınları 33, İstanbul.
Yıl 2007, Cilt: 10 Sayı: 1, 10 - 21, 18.02.2010

Öz

Kaynakça

  • Altunbaş G (2002). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek düzeylerinin bazı kişisel özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri ile ilişkisi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir.
  • Aktekin M, Şenol Y, Türkay M ve ark. (2004). Tıp öğrencilerinde kaygı, depresyon ve bazı yaşam sorunlarının düzeyleri: Uzunlamasına Bir Çalışma. http://www.dicle edu.tr./-halks/m9.31.htm.
  • Caplan G (1981). Mastery of stress psychosocial aspects. American Journal of Psychiatry (138): 413-420.
  • Cutrona CE, Cole V, Colangelo N, et al. (1994). Parenteral social support and academic achievement: An attachment theory perspective. Journal of Personality and Social Psychology 66 (2):369-378.
  • Elbir N (2000). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Destek Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ersanlı K (1996). Benliğin Gelişimi ve Görevleri. 2. Basım. Eser Ofset. Samsun.
  • Eskin M (1993). Reliability of The Turkish version of the perceived social support from friends and family scales. Journal of Clinical Psychologhy 49(4): 515-522.
  • Fadıloğlu Ç, Yürekli A, Yılmaz D (1990). Sosyal ağın öğrencilerin duygu ve yaşantılarına etkisi. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildirileri, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir: 119-131.
  • Kahriman İ (2003). Adölesanlarda aileden ve arkadaşlardan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 6 (2): 13-24.
  • Okanlı A (1999). Hemşirelik öğrencilerinin aile ve arkadaşlardan algıladıkları sosyal destek ile anksiyete düzeyi arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü., Erzurum.
  • Ören N Gençdoğan B (1998). Psikolojik danışma ve rehberlik anabilimdalı öğrencilerinin aile ve arkadaşlardan algılanan sosyal destek düzeyleri ile empatik beceriler arasındaki ilişki. VII.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü Yayınları. Konya. ilişki. IX.Ulusal Psikoloji Kongresi, İstanbul, 176-189.
  • Procidona ME, Heller K (1983). Measures of perceived social support from friends and from family. Three validation studies. American Journal of Community Psychology 11(1): 1-24.
  • Sorias O (1988). Sosyal desteklerin ruhsal sağlığı koruyucu etkisinin depresyonlu ve sağlıklı kontrollerde araştırılması. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 27(3): 1033-1039.
  • Sertbaş G, Çuhadar D, Demirli F (2004). Gaziantep üniversitesi sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinde aile ve arkadaşlardan algılanan sosyal destek ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin
  • Özbay Y (1996). Üniversite öğrencilerinin belirlenmesi. Hemşirelik Forumu Dergisi Kasım-Aralık: 42-48.
  • Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V (1998). Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. ‘ Baskı. Hatipoğlu Yayınevi. Ankara.
  • Taysi E (2000). Benlik saygısı, arkadaşlardan ve aileden sağlanan sosyal destek: Üniversite Öğrencileriyle Yapılan Bir Çalışma. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Yıldırım İ (1998). Akademik başarı düzeyleri farklı olan lise öğrencilerinin sosyal destek düzeyleri. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi / PDR 2 (9): 33-38.
  • Yörükoğlu A (1998). Gençlik Çağı. Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunlar. 10 Basım Özgür Yayınları 33, İstanbul.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kıymet Yeşilçiçek Bu kişi benim

İlknur Kahriman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Şubat 2010
Gönderilme Tarihi 18 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Yeşilçiçek K, Kahriman İ. KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ TRABZON SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE ARKADAŞLARINDAN ALGILADIKLARI SOSYAL DESTEK DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010;10(1):10-21.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.