BibTex RIS Kaynak Göster

EBE/HEMŞİRELERE VERİLEN RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI EĞİTİMİNİN RUHSAL HASTALIKLARA YAKLAŞIMLARINA İLETİŞİM BECERİLERİNE VE İŞ DOYUMLARINA ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASI

Yıl 2007, Cilt: 10 Sayı: 3, 7 - 15, 19.02.2010

Öz

Araştırma, ebe/hemşirelere verilen
ruh sağlığı ve hastalıkları eğitiminin, ruhsal
hastalıklara yaklaşımlarına, iletişim
becerilerine ve iş doyumlarına etkilerini
saptamak amacıyla tek grup öntest-sontest
deneme öncesi modeli olarak planlanmıştır.
Araştırmanın evrenini, birinci basamakta
çalışan 213 ebe/hemşire, örneklemini ise ruh
sağlığı eğitimine gönüllü olan 30 kişi
oluşturmuştur. Veriler, Ebe/Hemşirelerin
Sosyo-Demografik Veri Formu, Ruh Sağlığı-
Hastalıkları’na Yönelik Tutum Anketi,
İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği,
Hemşirelik İş Doyumu Ölçeği ile
toplanmıştır.
Araştırma grubunun ruh sağlığı
eğitimi öncesi ruh hastalıklarını tanılama
toplam puan ortalaması 9.6±3.6, eğitim
sonrası 12.9±3.8 olup, aralarındaki fark ise
anlamlı bulunmuştur. Araştırmaya katılan
grubun eğitim öncesi iletişim becerileri
toplam puan ortalamasının 82±7.8, eğitim
sonrası 85.3±5.9 olduğu saptanmış olup, iki
ortalama arasındaki fark anlamlılık
göstermektedir. Araştırma grubunun ruh
sağlığı eğitim öncesi genel iş doyumu puan
ortalaması 83.5±20.7, eğitim sonrası
77.7±21.5’tir.
Sonuç olarak, ebe/hemşirelerin
eğitim sonrası bilgi puan ortalamaları ile
olumlu yaklaşımlarının arttığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aksayan S (1990). Koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerinde çalışan hemşirelerin iş doyumu etkenlerinin irdelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksayan S, Velioğlu V (1992). Sağlık ocakları ve hastanelerde çalışan hemşirelerin örgütsel iş doyum etkenleri. III. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildirileri, İstanbul.
  • Bağ B (2003). Sağlık Personelinin Ruhsal Sorunları Olan Bireylere Yönelik Tutumlarının Araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Bilen M (….). Sağlıklı İnsan İlişkileri. Beşinci baskı, Ankara, Armoni yayıncılık.
  • Çam O (1997). Hemşirelikte kişilerarası ilişkiler ve iletişim dersi konusundaki eğitime ilişkin öğrencilerin görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 13.1(3) : 45-57.
  • Çam O, Karaaslan A (1998). Öğrenci hemşirelerin girişkenlik ve kişilerarası ilişki tarzlarının eğitim süreçleri içinde longitudinal olarak incelenmesi. Proje No: 1998-HYO-002.
  • Çam O, Akgün E, Babacan A ve ark. (2005). Bir ruh sağlığı ve hastalıkları hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerin klinik ortamlarını değerlendirmeleri ve iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi 6: 213-220.
  • Hargie O, Saunders C, Dickson D (1981). Social skills in interpersonal communication. Second edition, Brookline Books, London.
  • Karamustafalıoğlu O, Uluğ B (2003). Bir konu iki görüş: Birinci basamak hizmetlerinde psikiyatri eğitiminin yeri. Birinci basamakta ruh sağlığı eğitimi: Niçin? Nasıl? Türkiye Psikiyatri Derneği Bülteni 5:8-9.
  • Kırlangıç MO (1984). Hemşirelerin ruh hastalığı ve hastalarına karşı tutumlarının araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Korkut F (1996). İletişim becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: güvenilirlik ve geçerlilik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2:18-23.
  • Oflaslı F (2002). Denizli ilinde sahada çalışan ebelerin iş doyum düzeylerinin
  • belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Ögel K (1998). Toplumsal psikiyatri. C Güleç, E Köroğlu (ed): Psikiyatri temel kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, s.1319-1327.
  • Özcan A (1996). Hemşire-hasta ilişkisi ve iletişim. Saray Tıp Kitabevleri, İzmir.
  • Özmen E, Ögel K, Boratav C ve ark. (2003). Depresyon ile ilgili bilgi ve tutumlar: İstanbul örneği. Türk Psikiyatri Dergisi 14:89-100.
  • Pektaş İ, Çam O (2004). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde ruh sağlığı eğitiminin önemi. 40. Ulusal Psikiyatri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, İzmir.
  • Savaşır Y (1971). Toplumun ruh hastalığına karşı tutumlarının bilinmesinin önemi ve bu konuda uygulanan bir araştırma. VII. Milli Nöro-Psikiyatri Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Ankara.
  • Taşdemir G (1999). E.Ü. Uygulama ve Araştırma Hastanesi’nde çalışan hemşirelerin empatik eğilim ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tel H, Sabancıoğulları S
  • Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin toplum ruh sağlığı uygulamasında ailelerin ruh sağlığı profili ve uygulamaya ilişkin görüşleri. Hemşirelik Forumu Dergisi 7:42- Travelbee J (1971). Interpersonal Aspects of Nursing. Second Edition, FA Davis Comp. Philadelphia. Vara Ş
  • hemşirelerinde iş doyumu ve genel yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Voltan-Acar N (1989). Terapötik iletişim kişilerarası ilişkiler, Sağak matbaacılık, Ankara.
  • Yıldız M, Önder ME, Tural Ü ve ark. (2003). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışan pratisyen hekimlerin psikotik bozukluklar ve tedavisine yönelik tutumları. Türk Psikiyatri Dergisi 14:106- 115.
Yıl 2007, Cilt: 10 Sayı: 3, 7 - 15, 19.02.2010

Öz

Kaynakça

  • Aksayan S (1990). Koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerinde çalışan hemşirelerin iş doyumu etkenlerinin irdelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksayan S, Velioğlu V (1992). Sağlık ocakları ve hastanelerde çalışan hemşirelerin örgütsel iş doyum etkenleri. III. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildirileri, İstanbul.
  • Bağ B (2003). Sağlık Personelinin Ruhsal Sorunları Olan Bireylere Yönelik Tutumlarının Araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Bilen M (….). Sağlıklı İnsan İlişkileri. Beşinci baskı, Ankara, Armoni yayıncılık.
  • Çam O (1997). Hemşirelikte kişilerarası ilişkiler ve iletişim dersi konusundaki eğitime ilişkin öğrencilerin görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 13.1(3) : 45-57.
  • Çam O, Karaaslan A (1998). Öğrenci hemşirelerin girişkenlik ve kişilerarası ilişki tarzlarının eğitim süreçleri içinde longitudinal olarak incelenmesi. Proje No: 1998-HYO-002.
  • Çam O, Akgün E, Babacan A ve ark. (2005). Bir ruh sağlığı ve hastalıkları hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerin klinik ortamlarını değerlendirmeleri ve iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi 6: 213-220.
  • Hargie O, Saunders C, Dickson D (1981). Social skills in interpersonal communication. Second edition, Brookline Books, London.
  • Karamustafalıoğlu O, Uluğ B (2003). Bir konu iki görüş: Birinci basamak hizmetlerinde psikiyatri eğitiminin yeri. Birinci basamakta ruh sağlığı eğitimi: Niçin? Nasıl? Türkiye Psikiyatri Derneği Bülteni 5:8-9.
  • Kırlangıç MO (1984). Hemşirelerin ruh hastalığı ve hastalarına karşı tutumlarının araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Korkut F (1996). İletişim becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: güvenilirlik ve geçerlilik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2:18-23.
  • Oflaslı F (2002). Denizli ilinde sahada çalışan ebelerin iş doyum düzeylerinin
  • belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Ögel K (1998). Toplumsal psikiyatri. C Güleç, E Köroğlu (ed): Psikiyatri temel kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, s.1319-1327.
  • Özcan A (1996). Hemşire-hasta ilişkisi ve iletişim. Saray Tıp Kitabevleri, İzmir.
  • Özmen E, Ögel K, Boratav C ve ark. (2003). Depresyon ile ilgili bilgi ve tutumlar: İstanbul örneği. Türk Psikiyatri Dergisi 14:89-100.
  • Pektaş İ, Çam O (2004). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde ruh sağlığı eğitiminin önemi. 40. Ulusal Psikiyatri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, İzmir.
  • Savaşır Y (1971). Toplumun ruh hastalığına karşı tutumlarının bilinmesinin önemi ve bu konuda uygulanan bir araştırma. VII. Milli Nöro-Psikiyatri Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Ankara.
  • Taşdemir G (1999). E.Ü. Uygulama ve Araştırma Hastanesi’nde çalışan hemşirelerin empatik eğilim ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tel H, Sabancıoğulları S
  • Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin toplum ruh sağlığı uygulamasında ailelerin ruh sağlığı profili ve uygulamaya ilişkin görüşleri. Hemşirelik Forumu Dergisi 7:42- Travelbee J (1971). Interpersonal Aspects of Nursing. Second Edition, FA Davis Comp. Philadelphia. Vara Ş
  • hemşirelerinde iş doyumu ve genel yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniv. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Voltan-Acar N (1989). Terapötik iletişim kişilerarası ilişkiler, Sağak matbaacılık, Ankara.
  • Yıldız M, Önder ME, Tural Ü ve ark. (2003). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışan pratisyen hekimlerin psikotik bozukluklar ve tedavisine yönelik tutumları. Türk Psikiyatri Dergisi 14:106- 115.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Olcay Çam Bu kişi benim

İlknur Pektaş Bu kişi benim

Ayşegül Bilge Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Şubat 2010
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Çam O, Pektaş İ, Bilge A. EBE/HEMŞİRELERE VERİLEN RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI EĞİTİMİNİN RUHSAL HASTALIKLARA YAKLAŞIMLARINA İLETİŞİM BECERİLERİNE VE İŞ DOYUMLARINA ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASI. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2010;10(3):7-15.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.