BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİKTE ATILGANLIK

Yıl 2007, Cilt: 10 Sayı: 3, 69 - 75, 19.02.2010

Öz

İletişim becerileri, insan ile
ilgilenen mesleklerde başarı için en önemli
öğelerden biridir. Hemşirelik de kişilerarası
ilişkilerin yoğun olarak yaşandığı bu
meslekler arasındadır. Birçok hemşire kendi
gereksinimlerini ifade etmekte suçluluk
duymakta ve kendi gereksinimlerini
başkalarınınkinin önüne koymayı bencillik
olarak nitelendirmektedir. Her zaman
başkalarının isteklerini yerine getirme ve
kendi kararlarını verememe hemşirelerin
benlik saygısını azaltmaktadır. Bireylerin
kendine güveninde, dolayısıyla benlik
saygısında azalma, stresle baş etmede
yetersizlik ve bunun yarattığı
motivasyonsuzluk ve olumsuz duygular,
yorgunluk, uyku bozukluğu, gastrointestinal
sistem sorunları, sigara-alkol kullanımında
artma gibi sorunlara yol açmaktadır.
Atılgan davranış, insanın kendisini
ifade etmesini sağlar ve kendisini
geliştirmesi için cesaretlendirir. Atılganlık
teknikleri profesyonel üretkenliği ve sosyal
doyumu kolaylaştırmaktadır. Atılganlık
doğuştan varolan bir özellik değil, sonradan
kazanılan bir davranış biçimidir. Herhangi
bir beceri gibi atılganlık da öğrenilebilir ve
tekrarlarla günlük kullanıma aktarılabilir
bir beceridir.
Yapılan çalışmalar hemşirelerin
genellikle pasif davranış özellikleri
gösterdiklerini, ancak uygulanan “Atılganlık
Eğitimleri” ile hemşirelerin atılgan davranış
özellikleri kazanabileceklerini göstermektedir.
Atılganlık becerilerinin kullanımı,
hemşirelerin performanslarının gelişmesine,
kendilerini tanımasına, motivasyonlarının
artmasına ve hasta bakımının kalitesine
katkı sağlamıştır.

Kaynakça

  • .................Yargıtay Mevzuat Hemşirelik Kanunu. http://www.yargitay.gov.tr/bilgi/ kanun_liste/PC16283.HM3.frameset.html (13.01.2005).
  • Alberti R, Emmons M (1998). Atılganlık Hakkınızı Kullanın. Türkçe 1.Baskı. HYB Yayıncılık. Ankara.
  • Benton D (1999). Assertiveness, power and ınfluence. Nursing Standard (13): 48–52
  • Bower SA (1999). Assertiveness power: ıt’s very effective at alleviating stress. Bottom Line Health (13): 5–6.
  • Bozkurt E (2006). Bireylerin iletişim sorunları ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi.
  • www.sosyalhizmetuzmani.org/iletisimsorunl ari.htm (08.02.2006).
  • Deniz ME (1997). Üniversite öğrencilerinin cinsiyet ve kültürel farklara dayalı atılganlıkları üzerinde bir atılganlık eğitimi denemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniv. Sos. Bil. Ens. Konya.
  • Erdil F (2000). Cumhurıyet döneminde hemşirelik. Atatürk'ün Ölümünün 62.yılında Cumhuriyet Türkiye'sinde Bilimsel Gelişmeler Sempozyumu. Ankara.
  • Erkal ME (1998). Sosyoloji (Toplumbilimi). Genişletilmiş 9. Baskı. Der Yayınları. İstanbul.
  • Erşan S (1996). Hemşirelerin iş doyum düzeyleri ve iş doyum düzeylerini etkileyen faktörler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniv. Sağ. Bil. Ens. Sivas Farrell GA (2001). From tall poppies to squashed weeds: why don't nurses pull together more? Journal of Advanced Nursing (20): 1093–1985.
  • Freeman LH, Adams PF (1999). Comparative effectiveness of two training programmes on assertive behaviour. Nursing Standard (13): 32–35.
  • Jinks AM, Bradley E (2004). Angel, handmaiden, battleaxe or whore? a study which examines changes in newly recruited student nurses’ attitudes to gender and nursing stereotypes. Nurse Education Today (24): 121–127.
  • Lin YR, Shiah IS, Chang YC et al. (2004). Evaluation of an assertişveness training program on nursing and medical students’ assertiveness, self-esteem and ınterpersonel communication satisfaction. Nurse Education Today 24(8): 656-665
  • Lounsbury JW, Loveland JM, Sundstrom ED et al. (2003). An ınvestigation of personality traits in relation to career satisfaction. Journal of Career Assessment 11 (3): 287–307.
  • Martı´n MJ, Vila J, Capellas R (2000). A study of nursing students’ personality. Revista Rol de Enfermeria (23): 643–646
  • McCartan P J, Hargie O (2004). Effects of nurses’ sex-role orientation on positive and negative assertion. Nursing and Health Sciences (6): 45-49.
  • Milstead JA (1999). Basic tools for the orthopaedic staff nurse. Part 1: Assertiveness. Orthopaedic Nursing (15):23–30.
  • Öz F (2004). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İç ve Dış Tic. A.Ş. Ankara.
  • Özcan A (1996). Hasta Hemşire İlişkisi ve
Yıl 2007, Cilt: 10 Sayı: 3, 69 - 75, 19.02.2010

Öz

Kaynakça

  • .................Yargıtay Mevzuat Hemşirelik Kanunu. http://www.yargitay.gov.tr/bilgi/ kanun_liste/PC16283.HM3.frameset.html (13.01.2005).
  • Alberti R, Emmons M (1998). Atılganlık Hakkınızı Kullanın. Türkçe 1.Baskı. HYB Yayıncılık. Ankara.
  • Benton D (1999). Assertiveness, power and ınfluence. Nursing Standard (13): 48–52
  • Bower SA (1999). Assertiveness power: ıt’s very effective at alleviating stress. Bottom Line Health (13): 5–6.
  • Bozkurt E (2006). Bireylerin iletişim sorunları ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi.
  • www.sosyalhizmetuzmani.org/iletisimsorunl ari.htm (08.02.2006).
  • Deniz ME (1997). Üniversite öğrencilerinin cinsiyet ve kültürel farklara dayalı atılganlıkları üzerinde bir atılganlık eğitimi denemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniv. Sos. Bil. Ens. Konya.
  • Erdil F (2000). Cumhurıyet döneminde hemşirelik. Atatürk'ün Ölümünün 62.yılında Cumhuriyet Türkiye'sinde Bilimsel Gelişmeler Sempozyumu. Ankara.
  • Erkal ME (1998). Sosyoloji (Toplumbilimi). Genişletilmiş 9. Baskı. Der Yayınları. İstanbul.
  • Erşan S (1996). Hemşirelerin iş doyum düzeyleri ve iş doyum düzeylerini etkileyen faktörler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniv. Sağ. Bil. Ens. Sivas Farrell GA (2001). From tall poppies to squashed weeds: why don't nurses pull together more? Journal of Advanced Nursing (20): 1093–1985.
  • Freeman LH, Adams PF (1999). Comparative effectiveness of two training programmes on assertive behaviour. Nursing Standard (13): 32–35.
  • Jinks AM, Bradley E (2004). Angel, handmaiden, battleaxe or whore? a study which examines changes in newly recruited student nurses’ attitudes to gender and nursing stereotypes. Nurse Education Today (24): 121–127.
  • Lin YR, Shiah IS, Chang YC et al. (2004). Evaluation of an assertişveness training program on nursing and medical students’ assertiveness, self-esteem and ınterpersonel communication satisfaction. Nurse Education Today 24(8): 656-665
  • Lounsbury JW, Loveland JM, Sundstrom ED et al. (2003). An ınvestigation of personality traits in relation to career satisfaction. Journal of Career Assessment 11 (3): 287–307.
  • Martı´n MJ, Vila J, Capellas R (2000). A study of nursing students’ personality. Revista Rol de Enfermeria (23): 643–646
  • McCartan P J, Hargie O (2004). Effects of nurses’ sex-role orientation on positive and negative assertion. Nursing and Health Sciences (6): 45-49.
  • Milstead JA (1999). Basic tools for the orthopaedic staff nurse. Part 1: Assertiveness. Orthopaedic Nursing (15):23–30.
  • Öz F (2004). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İç ve Dış Tic. A.Ş. Ankara.
  • Özcan A (1996). Hasta Hemşire İlişkisi ve
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şengül Yaman Efe Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Şubat 2010
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Yaman Efe Ş. HEMŞİRELİKTE ATILGANLIK. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2010;10(3):69-75.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.