BibTex RIS Kaynak Göster

ÇANAKKALE SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ (PÇB) VE ETKİLEYEN BAZI FAKTÖRLER

Yıl 2007, Cilt: 10 Sayı: 4, 63 - 71, 19.02.2010

Öz

Bu çalışmanın amacı; Çanakkale
Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu
Öğrencilerinin problem çözme becerileri ve bunu
etkileyen bazı faktörleri belirlemektir.
Kesitsel olan bu çalışma, Çanakkale
Onsekiz Mart Üniversitesinde Eylül 2005-Şubat
2006 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın
evrenini Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Sağlık Yüksekokulunda 2005–2006 öğretim yılında
öğrenimine devam eden toplam 260 öğrenci
oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine
gidilmemiş çalışmaya katılmaya gönüllü olan 106
hemşirelik, 107 ebelik olmak üzere toplam 213
öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Veriler SPSS
10.0 paket programında analiz edilmiş ve verilerin
değerlendirilmesinde yüzdelik dağılımı, tek yönlü
varyans analizi, Kruskall Wallis, Man-Whitney U
ve bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır.
Öğrencilerin Problem Çözme Beceri
puan ortalaması 88.28±20.42 olarak
belirlenmiştir. Son sınıfta olan, kendi maddi
durumunu yeterli bulan, yaşamının çoğunluğunu
kentte geçiren ve stresle baş etmeye yönelik eğitim
alan öğrencilerin Problem Çözme Becerileri diğer
öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı
düzeyde yüksek bulunmuştur. İstatistiksel olarak
anlamlı bulunmamakla birlikte hemşirelik
bölümünde okuyan, annesi ve babası üniversite
mezunu olan, ailesi Çanakkale’de yaşayan
öğrencilerin Problem Çözme becerileri diğer
öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur.
Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin
Problem Çözme Becerileri’nin yüksek
olmadığı belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda
öğrencilere Problem Çözme Becerisi
kazandırmaya yönelik eğitimin programlarının
hazırlanması önerilebilir.

Kaynakça

  • Birol L (2000). Hemşirelik Süreci. İzmir. Etki matbaacılık 2002.
  • Chowlowski KM, Chan K (1995). Know- ledge Driven Problem Solving Models in Nursing, University Of Newcastle, Australia. Journal Nurse Education 34(4):148-54
  • Çiçek H, Akbayrak N (2004). Hemşireler ile diğer bayan çalışanların problem çözme becerileri arasındaki farkın incelenmesi. Hemşirelik Formu 7(2):55-59.
  • Demirel U, Yazman Z (2005). Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme beceri- lerinin karşılaştırılması. Lisans Bitirme Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi HYO Yönetim AD. Sivas.
  • Gelbal S (1991). Problem Çözme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6:167- 173.
  • Güner P (2000). Sorunlarla etkili baş etme yolu problem çözme. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 3(1): 62- 71.
  • Kaya E (2005). Hemşirelerin problem çözme becerilerinin ve etkileyen bazı faktörlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Klaassens E (1992). Strategies to enhance problem solving. Nurse Education 17(3): 28- 31.
  • Köşgeroğlu N, Yıldırım S, Bahar M (2005). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri. 3. Ulusal -10. Uluslararası Hemşirelik Kongresi 7-10 Eylül, İzmir,140.
  • Özyürek R (1989). Üniversite öğrencilerinin kişisel bazı nitelikleri ile çeşitli problemlerinin kaygı düzeylerine etkisi.
  • Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pınar R, Sabuncu N (2004). Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin otomatik düşünceler ve problem çözme yeterliliği konusunda kendilerini algılayışları. Hemşi-relik Forum Dergisi Eylül-Ekim: 23-27.
  • Savaşır I, Şahin N (1997). Bilişsel Davra- nışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kulla- nılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları No:9, Özyurt Matbaacılık Ankara. Taylan S (1997). Heppner’in problem çözme envanterinin uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Taylor C (2000). Clinical Problem Solving In Nursing: Insights from the literature. Journal of Advanced Nursing 31(4):842– 849.
  • Tümkaya S, İflazoğlu A (2000). Çukurova Üniversitesi sınıf öğretmenliği öğrencilerin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin bazı sosyo-demografik değişken-lere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Enstitü Dergisi 6(6):143–152.
  • Ulupınar S (1997). Hemşirelik eğitiminin sorun çözme becerisine etkisi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşi-relik AD. Doktora Tezi. İstanbul.
  • Vural B (2004). Öğretim Faliyetlerinde Yöntem-Teknik ve Etkinlikler. Hayat Yayınevi. İstanbul. 123-138.
  • Yurttaş A, Yetkin A (2001). Sağlık yüksek- okulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
Yıl 2007, Cilt: 10 Sayı: 4, 63 - 71, 19.02.2010

Öz

Kaynakça

  • Birol L (2000). Hemşirelik Süreci. İzmir. Etki matbaacılık 2002.
  • Chowlowski KM, Chan K (1995). Know- ledge Driven Problem Solving Models in Nursing, University Of Newcastle, Australia. Journal Nurse Education 34(4):148-54
  • Çiçek H, Akbayrak N (2004). Hemşireler ile diğer bayan çalışanların problem çözme becerileri arasındaki farkın incelenmesi. Hemşirelik Formu 7(2):55-59.
  • Demirel U, Yazman Z (2005). Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme beceri- lerinin karşılaştırılması. Lisans Bitirme Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi HYO Yönetim AD. Sivas.
  • Gelbal S (1991). Problem Çözme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6:167- 173.
  • Güner P (2000). Sorunlarla etkili baş etme yolu problem çözme. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 3(1): 62- 71.
  • Kaya E (2005). Hemşirelerin problem çözme becerilerinin ve etkileyen bazı faktörlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Klaassens E (1992). Strategies to enhance problem solving. Nurse Education 17(3): 28- 31.
  • Köşgeroğlu N, Yıldırım S, Bahar M (2005). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri. 3. Ulusal -10. Uluslararası Hemşirelik Kongresi 7-10 Eylül, İzmir,140.
  • Özyürek R (1989). Üniversite öğrencilerinin kişisel bazı nitelikleri ile çeşitli problemlerinin kaygı düzeylerine etkisi.
  • Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pınar R, Sabuncu N (2004). Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin otomatik düşünceler ve problem çözme yeterliliği konusunda kendilerini algılayışları. Hemşi-relik Forum Dergisi Eylül-Ekim: 23-27.
  • Savaşır I, Şahin N (1997). Bilişsel Davra- nışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kulla- nılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları No:9, Özyurt Matbaacılık Ankara. Taylan S (1997). Heppner’in problem çözme envanterinin uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Taylor C (2000). Clinical Problem Solving In Nursing: Insights from the literature. Journal of Advanced Nursing 31(4):842– 849.
  • Tümkaya S, İflazoğlu A (2000). Çukurova Üniversitesi sınıf öğretmenliği öğrencilerin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin bazı sosyo-demografik değişken-lere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Enstitü Dergisi 6(6):143–152.
  • Ulupınar S (1997). Hemşirelik eğitiminin sorun çözme becerisine etkisi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşi-relik AD. Doktora Tezi. İstanbul.
  • Vural B (2004). Öğretim Faliyetlerinde Yöntem-Teknik ve Etkinlikler. Hayat Yayınevi. İstanbul. 123-138.
  • Yurttaş A, Yetkin A (2001). Sağlık yüksek- okulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenay Durmaz Bu kişi benim

Zeynep Kaçar Bu kişi benim

Sevtap Can Bu kişi benim

Reyhan Koca Bu kişi benim

Dilek Yeşilova Bu kişi benim

Gülbu Tortumluoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Şubat 2010
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Durmaz Ş, Kaçar Z, Can S, Koca R, Yeşilova D, Tortumluoğlu G. ÇANAKKALE SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ (PÇB) VE ETKİLEYEN BAZI FAKTÖRLER. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2010;10(4):63-71.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.