BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Öfke Duygusu ve İfadelerinin Karşılaştırılması

Yıl 2009, Cilt: 12 Sayı: 1, 57 - 65, 19.02.2010

Öz

Bu araştırma Erzincan Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin
problem çözme becerileri ile öfke duygusu ve ifadelerinin karşılaştırılması amacıyla tanımlayıcı ve
ilişki arayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini toplam 150 hemşirelik öğrencisi
oluşturmuştur. Öğrencilerin tanıtıcı özelliklerini içeren bilgi formu ve Problem Çözme Envanteri
Form-A, Sürekli Öfke-Öfke Tarz Ölçeği kullanılarak 2-6 Mayıs 2005 tarihleri arasında
araştırmanın verileri toplanmıştır. Verilerin analizinde, yüzdelik, t testi, Pearson korelasyon,
Kruskall Wallis varyans analizi ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. İstatistiksel değerlendirme
sonucunda öğrencilerin problem çözme beceri puanları ile öfke duygusu ve ifadesi puanları
arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır (p > 0.05).

Kaynakça

  • Bilge A, Ünal G (2005). Öfke, öfke kontrolü ve hemşirelik yaklaşımı. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 21(1):189-196.
  • Birol L (2004). Hemşirelik Süreci. 5. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir:21.
  • Çam O (1998). Psikiyatri hemşireliği uygulamasının öğrencilerin problem çözme becerisi, depresyon düzeyi ve kendilik algısı üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 14(2):143-156.
  • Doğan S, Güler H, Kelleci M (2001). Hastaların öfkeli davranışları karşısında hemşirelerin yaklaşımları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 5(1):26-32.
  • Durna Z, Memiş S, Özcan Ş (1997). Öğrencilerin problem çözmeye ilişkin algılama ve başarma durumlarının değerlendirilmesi. IV. Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu Kitabı, Çevik Matbaacılık, Kıbrıs. 53-56.
  • Erdem Y (2001). Yüksekokul ve Sağlık Meslek Lisesi mezunu hemşirelerin problem çözme becerileri. Yeni Tıp Dergisi 18(1):11-13.
  • Güleç H, Sayar K, Özkorumak E (2005). Depresyonda bedensel belirtiler. Türk Psikiyatri Dergisi 16(2):90-96.
  • Güner P (2000). Sorunlarla etkili baş etme yolu: problem çözme. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 3(1):62-67.
  • Hisli Şahin N (1994). Stresle Başa Çıkma: Olumlu Bir Yaklaşım. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Hisli Şahin N (1997). Öfke: O sizi kontrol edeceğine siz onu kontrol edin. Türk Psikoloji Bülteni 7:79-85.
  • Kaya E, Ulusoy H (2005). Hemşirelerin problem çözme becerilerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. 3. Uluslar arası- 10. Ulusal Hemşirelik Kongresi, İzmir:25.
  • Kısaç İ (1999). Üniversite öğrencilerinin sürekli öfke ve öfke ifade biçimi düzeyleri. Mesleki Eğitim Dergisi 1(1): 63-74.
  • Kökdemir H (2004). Öfke ve öfke kontrolü. Pivolka 3(12): 7-10.
  • Orgun F, Yalçınkaya M, Özkütük N (2003). Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme ve atılganlık becerilerinin karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 19(1-3): 91-101.
  • Özer AK (1994). Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve Öfke İfade Tarzı (Öfke-Tarz) Ölçekleri Ön Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi 9(31): 26-35.
  • Özmen E, Özmen D, Dündar P ve ark. (2005). Ergenlerde algılanan aile gelir düzeyinin depresyon, benlik saygısı, öfke, boyun eğici davranış, suçluluk ve utanç ile ilişkisi. 41. Ulusal Psikiyatri Kongresi özet kitabı. Erzurum:244.
  • Phillips LH, Henry JD, Hosie JA et al. (2006). Age, anger regulation and well-being. Aging & Mental Health 10(3):250-256.
  • Ricci Bitti PE, Gremigni P, Bertolotti G et al. (1995). Dimensions for anger and hostility in cardiac patients, hypertensive patients and controls. Psychother Psychosom 64(3-4): 162-172.
  • Savaşır I, Hisli Şahin N (1997). BilişselDavranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Schieman S (2000). Education and activation, course, and management of anger. Journal of Helth and Social Behavior 41(1):20-39.
  • Skiba R, McKelvey J (2006).Anger management. Available from: http://www.indiana.edu/~safeschl/AngerMan agement.pdf (Accessed: 05 July 2006).
  • Taşçı S (2005). Hemşirelikte problem çözme süreci. Sağlık Bilimleri Dergisi 14:73-78.
  • Tümkaya S, İflazoğlu A (2000). Ç.Ü. Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin bazı sosyodemografik değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 6(6): 143-158.
  • Üstün B, Akgün E, Partlak N (2003). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin öfke ifade etme biçimleri ve genel sağlık durumlarının incelenmesi. 2. Uluslar arası-9.
  • Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Özet Kitabı Antalya: 43.
  • Üstün B, Akgün E, Partlak N (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi. Okullar yayınevi, İzmir:129-131.
  • Üstün B, Yavuzarslan F (1995). Öfkenin gücü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2(2): 42-46.
  • Yazıcı K, Yazıcı AE (2003). Kardiyovasküler hastalıklardaki psikososyal risk etkenleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi 4(2):106-112.
  • Yıldırım A, Ekinci M (2005). Eğitimi hemşirelik olan ve olmayan üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma düzeylerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 8(3):19-29.
  • Yıldırım A, Hacıhasanoğlu R, Karakurt P (2005). Hemşirelerin stresle başa çıkma düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. 3. Uluslar arası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi özet Kitabı. 7-10 Eylül, İzmir,159.
  • Yurttaş A, Yetkin A (2003). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 6(1): 1-13.
Yıl 2009, Cilt: 12 Sayı: 1, 57 - 65, 19.02.2010

Öz

Kaynakça

  • Bilge A, Ünal G (2005). Öfke, öfke kontrolü ve hemşirelik yaklaşımı. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 21(1):189-196.
  • Birol L (2004). Hemşirelik Süreci. 5. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir:21.
  • Çam O (1998). Psikiyatri hemşireliği uygulamasının öğrencilerin problem çözme becerisi, depresyon düzeyi ve kendilik algısı üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 14(2):143-156.
  • Doğan S, Güler H, Kelleci M (2001). Hastaların öfkeli davranışları karşısında hemşirelerin yaklaşımları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 5(1):26-32.
  • Durna Z, Memiş S, Özcan Ş (1997). Öğrencilerin problem çözmeye ilişkin algılama ve başarma durumlarının değerlendirilmesi. IV. Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu Kitabı, Çevik Matbaacılık, Kıbrıs. 53-56.
  • Erdem Y (2001). Yüksekokul ve Sağlık Meslek Lisesi mezunu hemşirelerin problem çözme becerileri. Yeni Tıp Dergisi 18(1):11-13.
  • Güleç H, Sayar K, Özkorumak E (2005). Depresyonda bedensel belirtiler. Türk Psikiyatri Dergisi 16(2):90-96.
  • Güner P (2000). Sorunlarla etkili baş etme yolu: problem çözme. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 3(1):62-67.
  • Hisli Şahin N (1994). Stresle Başa Çıkma: Olumlu Bir Yaklaşım. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Hisli Şahin N (1997). Öfke: O sizi kontrol edeceğine siz onu kontrol edin. Türk Psikoloji Bülteni 7:79-85.
  • Kaya E, Ulusoy H (2005). Hemşirelerin problem çözme becerilerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. 3. Uluslar arası- 10. Ulusal Hemşirelik Kongresi, İzmir:25.
  • Kısaç İ (1999). Üniversite öğrencilerinin sürekli öfke ve öfke ifade biçimi düzeyleri. Mesleki Eğitim Dergisi 1(1): 63-74.
  • Kökdemir H (2004). Öfke ve öfke kontrolü. Pivolka 3(12): 7-10.
  • Orgun F, Yalçınkaya M, Özkütük N (2003). Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme ve atılganlık becerilerinin karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 19(1-3): 91-101.
  • Özer AK (1994). Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve Öfke İfade Tarzı (Öfke-Tarz) Ölçekleri Ön Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi 9(31): 26-35.
  • Özmen E, Özmen D, Dündar P ve ark. (2005). Ergenlerde algılanan aile gelir düzeyinin depresyon, benlik saygısı, öfke, boyun eğici davranış, suçluluk ve utanç ile ilişkisi. 41. Ulusal Psikiyatri Kongresi özet kitabı. Erzurum:244.
  • Phillips LH, Henry JD, Hosie JA et al. (2006). Age, anger regulation and well-being. Aging & Mental Health 10(3):250-256.
  • Ricci Bitti PE, Gremigni P, Bertolotti G et al. (1995). Dimensions for anger and hostility in cardiac patients, hypertensive patients and controls. Psychother Psychosom 64(3-4): 162-172.
  • Savaşır I, Hisli Şahin N (1997). BilişselDavranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Schieman S (2000). Education and activation, course, and management of anger. Journal of Helth and Social Behavior 41(1):20-39.
  • Skiba R, McKelvey J (2006).Anger management. Available from: http://www.indiana.edu/~safeschl/AngerMan agement.pdf (Accessed: 05 July 2006).
  • Taşçı S (2005). Hemşirelikte problem çözme süreci. Sağlık Bilimleri Dergisi 14:73-78.
  • Tümkaya S, İflazoğlu A (2000). Ç.Ü. Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin bazı sosyodemografik değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 6(6): 143-158.
  • Üstün B, Akgün E, Partlak N (2003). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin öfke ifade etme biçimleri ve genel sağlık durumlarının incelenmesi. 2. Uluslar arası-9.
  • Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Özet Kitabı Antalya: 43.
  • Üstün B, Akgün E, Partlak N (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi. Okullar yayınevi, İzmir:129-131.
  • Üstün B, Yavuzarslan F (1995). Öfkenin gücü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2(2): 42-46.
  • Yazıcı K, Yazıcı AE (2003). Kardiyovasküler hastalıklardaki psikososyal risk etkenleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi 4(2):106-112.
  • Yıldırım A, Ekinci M (2005). Eğitimi hemşirelik olan ve olmayan üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma düzeylerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 8(3):19-29.
  • Yıldırım A, Hacıhasanoğlu R, Karakurt P (2005). Hemşirelerin stresle başa çıkma düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. 3. Uluslar arası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi özet Kitabı. 7-10 Eylül, İzmir,159.
  • Yurttaş A, Yetkin A (2003). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 6(1): 1-13.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Yıldırım Bu kişi benim

Papatya Karakurt Bu kişi benim

Rabia Hacıhasanoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Şubat 2010
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Yıldırım A, Karakurt P, Hacıhasanoğlu R. Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Öfke Duygusu ve İfadelerinin Karşılaştırılması. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2010;12(1):57-65.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.