BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ VE DEPRESYON DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2009, Cilt: 12 Sayı: 4, 1 - 10, 20.02.2010

Öz

Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerilerini ve depresyon
düzeylerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte olan araştırma, 1-15 Mart
2005 tarihleri arasında Erzurum Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencileri üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya katılmayı kabul eden öğrencilere tanımlayıcı özellikleri içeren
form, Problem Çözme Envanteri ve Beck Depresyon Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde yüzdelik, ortalama, t-testi, Kruskall Wallis Varyans Analizi, Mann Whitney
U testleri ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerinin Problem Çözme
Envanteri puan ortalamalarının 89.9±22.1 olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin arkadaş sayılarının
problem çözme becerilerini etkilediği bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerinin Beck
Depresyon Ölçeği puan ortalamalarının 14.1±9.7 olduğu ve öğrencilerin depresyon düzeyinin
arkadaş grubunun varlığından etkilendiği bulunmuştur. Öğrencilerin problem çözme becerileri ile
depresyon düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç
olarak, araştırma kapsamına alınan öğrencilerin problem çözme becerilerinin orta düzeyde
olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin hafif düzeyde depresyonu olduğu saptanmıştır. Depresyonu
olmayan öğrencilerin problem çözme becerileri, depresyonu olan öğrencilerin problem çözme
becerilerinden yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • Altun İ (2003). The perceived problem solving ability and values of student nurses and midwives. Nurse Education Today 23:575–584.
  • Aşkın R (1999). Depresyon El Kitabı. İkinci Baskı, Roche Müstahzarları San. A.Ş. İstanbul
  • Beck AT, Wart CH, Mendelson M et al. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry 4:561-571.
  • Birol L (2002). Hemşirelik Süreci. 5.Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti İzmir
  • D’Zurilla TJ, Nezu AM (2001). Problemsolving therapies. Handbook of CognitiveBehavioral Therapies, 2nd edn. Editor:
  • Dobson KS. Guilford Pres, New York.
  • Durmaz Ş, Kaçar Z, Can S ve ark. (2007). Çanakkale sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri (PÇB) ve etkileyen bazı faktörler. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 10(4): 6371.
  • Durna Z, Memiş S, Özcan Ş (1997). Öğrencilerinn problem çözmeye ilişkin algılama ve başarma durumlarının değerlendirilmesi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu “Uluslararası Katılımlı” Çevik Matbaacılık, İstanbul
  • Erbil N, Akın A (2005). Yüksekokul öğrencilerinde depresyon görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. IV. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Kongre Özet Kitabı. 1. Baskı, Başak Matbaacılık, Ankara
  • Evans SW (1999). Mental Health Services in schools: Utilization, effectiveness, and consent. Clinical Psychology Review 19(2):165-178.
  • Hamamcı Z, Duy B (2003). Üniversite öğrencilerinin depresyon ve kaygı düzeyleri ile fonksiyonel olmayan tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi 09-11 Temmuz 2003 İnönü Üniversitesi Malatya Bildiri Özetleri, Malatya.
  • Heppner PP, Petersen C (1982). The development and implications of personal problem solving- inventory. Journal of Counseling Psychology 29(1):66-75.
  • Kaya M, Genç M, Kaya B ve ark. (2007). Tıp Fakültesi ve sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başaçıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi 18(2):137146.
  • Köşgeroğlu N, Yıldırım S, Bahar M (2005). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri. 3. Ulusal -10.Uluslararası Hemşirelik Kongresi Kongre Kitabı. 7-10 Eylül. İzmir.
  • Marakoğlu K, Çivi S, Şahsıvar Ş ve ark. (2006). Tıp fakültesi birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinde sigara içme durumu ve depresyon yaygınlığı arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi 7(3):129-134.
  • McEwen M, Brown SC (2002). Conceptual frameworks in undergraduate nursing curricula: report of a national survey. Journal of Nursing Education 41 (1): 5–14.
  • Muris P, Schmidt H, Lambrichs R et al. (2001). Protective and vulnerability factors of depression in normal adolescents. Behaviour Research and Therapy 39:555-565.
  • Muro C, Tomas C, Moreno L et al. (2002). Perception of agression, personality disorders and psychiatric morbidity in nursing student. Acta Psychiatrica Scandinavica 106(Suppl.412):118-120.
  • Nezu AM, Wilkins VM (2005). Problem Solving-Depression. Editor: Arthur Freeman Encyclopedia of Cognitive Behavior Therapy. Springer Science_Business Media, Inc. New York, USA.
  • Özdel L, Bostancı M, Özdel O ve ark (2002). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi 3:155161.
  • Pınar R, Sabuncu N (2004). Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin otomatik düşünce ve problem çözme yeterliliği konusunda kendilerini algılayışları. Hemşirelik Forum Dergisi Eylül- Ekim: 2327.
  • Savaşır I, Şahin NH (1997). Bilişsel– davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Türk Psikologlar Derneği yayınları. Ankara
  • Steiner H, Erickson SJ, Hernandez NL et al. (2002). Coping styles as correlates of health in high school students. Journal of Adolescence Health 30:326- 335.
  • Surtees PG, Pharoah PDP, Wainwright NWJ (1998). A follow-up study of new users of a university counselling service. British Journal of Guidance & Counselling 26(2):255-272.
  • Taylan S (1990). Heppner’in problem çözme envanterinin uyarlama, güvenirlilik ve geçerlilik çalışmaları. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Taylor C (2000). Clinical problem solving in nursing: insights from literature. Journal of Advanced Nursing 31: 842–849.
  • Ülker S (1995). Hemşirelikte Etkinliğe Doğru Eylem. Aydoğdu Ofset, Ankara.
  • Ulupınar S (1999). Hemşireik eğitiminin öğrencilerin sorun çözme becerilerine etkisi. IV.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu “Uluslararası Katılımlı” Çevik Matbaacılık, İstanbul.
  • Üstün B, Akgün E, Partlak N (2003). N.Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin öfke ifade etme biçimleri ve genel sağlık durumlarının incelenmesi. 2.Uluslararası 9.Ulusal Hemşirelik Kongresi Kongre Kitabı
  • Yüksel N (2000). Birinci Basamakta Depresyon Tanı ve Tedavi. Çizgi Tıp Yayınevi, Ankara.
  • Yurttaş A, Yetkin A (2003). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 6(1):1-13.
Yıl 2009, Cilt: 12 Sayı: 4, 1 - 10, 20.02.2010

Öz

Kaynakça

  • Altun İ (2003). The perceived problem solving ability and values of student nurses and midwives. Nurse Education Today 23:575–584.
  • Aşkın R (1999). Depresyon El Kitabı. İkinci Baskı, Roche Müstahzarları San. A.Ş. İstanbul
  • Beck AT, Wart CH, Mendelson M et al. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry 4:561-571.
  • Birol L (2002). Hemşirelik Süreci. 5.Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti İzmir
  • D’Zurilla TJ, Nezu AM (2001). Problemsolving therapies. Handbook of CognitiveBehavioral Therapies, 2nd edn. Editor:
  • Dobson KS. Guilford Pres, New York.
  • Durmaz Ş, Kaçar Z, Can S ve ark. (2007). Çanakkale sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri (PÇB) ve etkileyen bazı faktörler. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 10(4): 6371.
  • Durna Z, Memiş S, Özcan Ş (1997). Öğrencilerinn problem çözmeye ilişkin algılama ve başarma durumlarının değerlendirilmesi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu “Uluslararası Katılımlı” Çevik Matbaacılık, İstanbul
  • Erbil N, Akın A (2005). Yüksekokul öğrencilerinde depresyon görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. IV. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Kongre Özet Kitabı. 1. Baskı, Başak Matbaacılık, Ankara
  • Evans SW (1999). Mental Health Services in schools: Utilization, effectiveness, and consent. Clinical Psychology Review 19(2):165-178.
  • Hamamcı Z, Duy B (2003). Üniversite öğrencilerinin depresyon ve kaygı düzeyleri ile fonksiyonel olmayan tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi 09-11 Temmuz 2003 İnönü Üniversitesi Malatya Bildiri Özetleri, Malatya.
  • Heppner PP, Petersen C (1982). The development and implications of personal problem solving- inventory. Journal of Counseling Psychology 29(1):66-75.
  • Kaya M, Genç M, Kaya B ve ark. (2007). Tıp Fakültesi ve sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başaçıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi 18(2):137146.
  • Köşgeroğlu N, Yıldırım S, Bahar M (2005). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri. 3. Ulusal -10.Uluslararası Hemşirelik Kongresi Kongre Kitabı. 7-10 Eylül. İzmir.
  • Marakoğlu K, Çivi S, Şahsıvar Ş ve ark. (2006). Tıp fakültesi birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinde sigara içme durumu ve depresyon yaygınlığı arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi 7(3):129-134.
  • McEwen M, Brown SC (2002). Conceptual frameworks in undergraduate nursing curricula: report of a national survey. Journal of Nursing Education 41 (1): 5–14.
  • Muris P, Schmidt H, Lambrichs R et al. (2001). Protective and vulnerability factors of depression in normal adolescents. Behaviour Research and Therapy 39:555-565.
  • Muro C, Tomas C, Moreno L et al. (2002). Perception of agression, personality disorders and psychiatric morbidity in nursing student. Acta Psychiatrica Scandinavica 106(Suppl.412):118-120.
  • Nezu AM, Wilkins VM (2005). Problem Solving-Depression. Editor: Arthur Freeman Encyclopedia of Cognitive Behavior Therapy. Springer Science_Business Media, Inc. New York, USA.
  • Özdel L, Bostancı M, Özdel O ve ark (2002). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi 3:155161.
  • Pınar R, Sabuncu N (2004). Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin otomatik düşünce ve problem çözme yeterliliği konusunda kendilerini algılayışları. Hemşirelik Forum Dergisi Eylül- Ekim: 2327.
  • Savaşır I, Şahin NH (1997). Bilişsel– davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Türk Psikologlar Derneği yayınları. Ankara
  • Steiner H, Erickson SJ, Hernandez NL et al. (2002). Coping styles as correlates of health in high school students. Journal of Adolescence Health 30:326- 335.
  • Surtees PG, Pharoah PDP, Wainwright NWJ (1998). A follow-up study of new users of a university counselling service. British Journal of Guidance & Counselling 26(2):255-272.
  • Taylan S (1990). Heppner’in problem çözme envanterinin uyarlama, güvenirlilik ve geçerlilik çalışmaları. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Taylor C (2000). Clinical problem solving in nursing: insights from literature. Journal of Advanced Nursing 31: 842–849.
  • Ülker S (1995). Hemşirelikte Etkinliğe Doğru Eylem. Aydoğdu Ofset, Ankara.
  • Ulupınar S (1999). Hemşireik eğitiminin öğrencilerin sorun çözme becerilerine etkisi. IV.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu “Uluslararası Katılımlı” Çevik Matbaacılık, İstanbul.
  • Üstün B, Akgün E, Partlak N (2003). N.Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin öfke ifade etme biçimleri ve genel sağlık durumlarının incelenmesi. 2.Uluslararası 9.Ulusal Hemşirelik Kongresi Kongre Kitabı
  • Yüksel N (2000). Birinci Basamakta Depresyon Tanı ve Tedavi. Çizgi Tıp Yayınevi, Ankara.
  • Yurttaş A, Yetkin A (2003). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 6(1):1-13.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayfer Tezel Bu kişi benim

Sevban Arslan Bu kişi benim

Meryem Topal Bu kişi benim

Öznur Aydoğan Bu kişi benim

Çiğdem Koç Bu kişi benim

Melek Şenlik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Şubat 2010
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Tezel A, Arslan S, Topal M, Aydoğan Ö, Koç Ç, Şenlik M. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ VE DEPRESYON DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2010;12(4):1-10.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.