BibTex RIS Kaynak Göster

PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİNİ ALGILAMA ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2009, Cilt: 12 Sayı: 4, 29 - 40, 20.02.2010

Öz

Bu araştırmada, öğrenci hemşirelerin psikiyatri hemşireliğine yönelik olumlu ve olumsuz
inançlarının belirlenmesinde kullanılabilecek bir soru formu geliştirilmiştir. Araştırmacılar
tarafından ilgili literatür taranarak geliştirilen ve 17 maddeden oluşan form İzmir ilinde,
hemşirelik eğitimi veren üç yüksekokulda öğrenim gören 220 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen
veriler üzerinden faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizleri sonucunda 17 maddeden oluşan ve
toplam değişkenliğin %48.80’ini açıklayan iki faktör elde edilmiştir. Soru formunun toplam
puanda iç tutarlığa (yarıya bölme [split- half] ve Cronbach Alfa [a=0.76]) güvenirliğine sahip
olduğu belirlenmiştir. “Psikiyatri Hemşireliğini Algılama Ölçeği”nin alanda kullanılabilecek,
geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir

Kaynakça

  • Akgül A (2003). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri. Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara, 440-446.
  • Aksakoğlu G (2006). Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İkinci Basım, Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlük Basımevi, İzmir, 84- 100.
  • Aksayan S, Bahar Z, Bayık A ve ark. (2002). Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. İ Erefe (Ed) Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği, 1. Baskı, Odak Ofset, İstanbul, 169-187.
  • Aydın N, Yiğit A, İnandı T ve ark. (2003). Attitudes of hospital staff toward mentally ıll patients in a teaching hospital Turkey. International Journal of Social Psychiatry 49 (1): 17-26.
  • Bilge A, Çam O (2008). Validity and Reliability of Beliefs Toward Mental İllness Scale. Anatolian Journal of Psychiatry 9(2): 91-96.
  • Bozanoğlu İ (2004). Akademik güdülenme ölçeği: geliştirmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 37(2) : 83-98.
  • Çam O (1992). Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin psikiyatri hemşireliği konusundaki görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 8(3): 15-23. Çimen S, Bahar Z, Öztürk C ve ark. (2005). AIDS tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Sağlık Eğitim Araştırma Dergisi 1(1): 1-12.
  • Demir Y, Gökdoğan F (2002). Öğrencilerin psikiyatri hemşireliği dersini değerlendirmesi. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi 4(3): 10-15.
  • Ergül Ş, Bayık Temel A (2007). Maneviyat ve manevi bakım dereceleme ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 23 (1): 75-87.
  • Erkuş A (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1. Basım, Ankara, 34-158.
  • Gözüm S, Aksayan S (2003). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 5(1): 3-14.
  • Gürlek-Yüksel E, Taşkın O (2005). Türkiye’de hekimler ve tıp fakültesi öğrencilerinin ruhsal hastalıklara yönelik tutum ve bilgileri. Anadolu Psikiyatri Dergisi 6: 113-121.
  • Happell B (1999a). When I grow up I want to be a…? Where undergraduate student want to work after graduation. Journal of Advanced Nursing 29(2): 499-505.
  • Happell B (1999b). “Who want to be psychiatric nurse? Novice sudent nurses ınterest in psychiatric nurses. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 6: 479-484.
  • Hovardaoğlu S (2000). Davranış Bilimleri İçin Araştırma Teknikleri. VE-GA Yayınları, Ankara
  • Kırcaali-İftar G (1999). Ölçme, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. A. A. Bir (Ed) Anadolu Üniversitesi Yayınları: 11-22.
  • Manninen E (1998). Changes in nursing students’ perceptions of nursing as they progress through their education. Journal of Advanced Nursing 27: 390-398.
  • Martin T, Happell B (2001). Undergraduate nursing students views of mental health nursing in the forensic environment. Australian and New Zealand Journal of Mental Health Nursing 10: 116–125.
  • Öner N (1997). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. 3. Baskı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 3-39.
  • Özdamar K (2004). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler). 5. Baskı, Kaan Kitabevi, 235-276. Rushworth L, Happell B (2000). Psychiatric nursing was great, but I want to be a “real” nurse’: Is psychiatric nursing a realistic choice for nursing students? Australian and New Zealand Journal of Mental Health Nursing 9: 128–137.
  • Surgenor LJ, Dunn J, Horn J (2005). Nursing student attitudes to psychiatric nursing and psychiatric disorders in New Zealand. International Journal of Mental Health Nursing 14: 103–108.
  • Tavşancıl E (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. 3. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 16-58.
  • Tezbaşaran A (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. 2. Baskı, Ankara-Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 19-51.
Yıl 2009, Cilt: 12 Sayı: 4, 29 - 40, 20.02.2010

Öz

Kaynakça

  • Akgül A (2003). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri. Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara, 440-446.
  • Aksakoğlu G (2006). Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İkinci Basım, Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlük Basımevi, İzmir, 84- 100.
  • Aksayan S, Bahar Z, Bayık A ve ark. (2002). Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. İ Erefe (Ed) Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği, 1. Baskı, Odak Ofset, İstanbul, 169-187.
  • Aydın N, Yiğit A, İnandı T ve ark. (2003). Attitudes of hospital staff toward mentally ıll patients in a teaching hospital Turkey. International Journal of Social Psychiatry 49 (1): 17-26.
  • Bilge A, Çam O (2008). Validity and Reliability of Beliefs Toward Mental İllness Scale. Anatolian Journal of Psychiatry 9(2): 91-96.
  • Bozanoğlu İ (2004). Akademik güdülenme ölçeği: geliştirmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 37(2) : 83-98.
  • Çam O (1992). Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin psikiyatri hemşireliği konusundaki görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 8(3): 15-23. Çimen S, Bahar Z, Öztürk C ve ark. (2005). AIDS tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Sağlık Eğitim Araştırma Dergisi 1(1): 1-12.
  • Demir Y, Gökdoğan F (2002). Öğrencilerin psikiyatri hemşireliği dersini değerlendirmesi. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi 4(3): 10-15.
  • Ergül Ş, Bayık Temel A (2007). Maneviyat ve manevi bakım dereceleme ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 23 (1): 75-87.
  • Erkuş A (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1. Basım, Ankara, 34-158.
  • Gözüm S, Aksayan S (2003). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 5(1): 3-14.
  • Gürlek-Yüksel E, Taşkın O (2005). Türkiye’de hekimler ve tıp fakültesi öğrencilerinin ruhsal hastalıklara yönelik tutum ve bilgileri. Anadolu Psikiyatri Dergisi 6: 113-121.
  • Happell B (1999a). When I grow up I want to be a…? Where undergraduate student want to work after graduation. Journal of Advanced Nursing 29(2): 499-505.
  • Happell B (1999b). “Who want to be psychiatric nurse? Novice sudent nurses ınterest in psychiatric nurses. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 6: 479-484.
  • Hovardaoğlu S (2000). Davranış Bilimleri İçin Araştırma Teknikleri. VE-GA Yayınları, Ankara
  • Kırcaali-İftar G (1999). Ölçme, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. A. A. Bir (Ed) Anadolu Üniversitesi Yayınları: 11-22.
  • Manninen E (1998). Changes in nursing students’ perceptions of nursing as they progress through their education. Journal of Advanced Nursing 27: 390-398.
  • Martin T, Happell B (2001). Undergraduate nursing students views of mental health nursing in the forensic environment. Australian and New Zealand Journal of Mental Health Nursing 10: 116–125.
  • Öner N (1997). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. 3. Baskı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 3-39.
  • Özdamar K (2004). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler). 5. Baskı, Kaan Kitabevi, 235-276. Rushworth L, Happell B (2000). Psychiatric nursing was great, but I want to be a “real” nurse’: Is psychiatric nursing a realistic choice for nursing students? Australian and New Zealand Journal of Mental Health Nursing 9: 128–137.
  • Surgenor LJ, Dunn J, Horn J (2005). Nursing student attitudes to psychiatric nursing and psychiatric disorders in New Zealand. International Journal of Mental Health Nursing 14: 103–108.
  • Tavşancıl E (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. 3. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 16-58.
  • Tezbaşaran A (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. 2. Baskı, Ankara-Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 19-51.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Olcay Çam Bu kişi benim

Leyla Baysan Arabacı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Şubat 2010
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Çam O, Baysan Arabacı L. PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİNİ ALGILAMA ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2010;12(4):29-40.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.