BibTex RIS Kaynak Göster

GELENEKSEL VE PROBLEME DAYALI ÖĞRENİM MODELİYLE ÖĞRENİM GÖREN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2011, Cilt: 14 Sayı: 1, 9 - 13, 20.04.2011

Öz

Bu çalışma, probleme dayalı öğrenim modeli ve geleneksel modelle öğrenim gören hemşirelik
öğrencilerinin empatik beceri düzeylerini karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini
probleme dayalı öğrenim modeli (73) ve geleneksel eğitim modeli (120) uygulanan iki hemşirelik
yüksekokulunun son sınıflarında bulunan 193 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Dökmen’in
geliştirdiği Empatik Beceri Ölçeği kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda probleme dayalı öğrenim modeliyle öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin
empatik beceri düzeyi (185.98±1.67), geleneksel modelle öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik
beceri düzeyinden (131.00±1.74) istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur (t:21.233,
p < 0.001). Bu fark hemşirelik müfredat çalışmalarına ışık tutacaktır. Probleme dayalı öğrenim modeli ve
geleneksel modelle öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik beceri düzeylerinin uzunlamasına
incelenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akgül A (2005). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri, SPSS Uygulamaları.3. Baskı, Emek Ofset, Ankara.
  • Aksakoğlu G (2006). Sağlıkta Araştırma Ve Çözümleme. 2.Baskı, Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlük Basımevi, İzmir.
  • Akvardar Y, Ünal B, Günay T ve ark. (2002). Empati öğrenilebilir mi? Tıp fakültesi dönem 1 öğrencilerinde iletişim becerileri kursunun empatik yanıt verme becerisi üzerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 9: 167-172.
  • Ashmore R, Banks D (1997). Student nurses perceptions of their interpersonal skills: A reexamination of Burnard and Morrison’s Findings. International Journal of Nursing Studies 34: 335-345.
  • Beddoe AE, Murphy SO (2004). Does Mindfulness Decrease Stress and Foster Empathy Among Nursing Students? Journal of Nursing Education 43: 305-312.
  • Dökmen Ü (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Dökmen Ü (1998). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Duch BJ, Groh SE, Allen DE (2001). Why problembased learning? A case study of institutional change in undergraduate education. In B. Duch, S. Groh, & D. Allen (Eds.), The power of problem-based learning. Sterling, VA: Stylus.
  • Dunlap JC (2005). Problem-based learning and selfefficacy: How a capstone course prepares students for a profession. Educational Technology Research and Development 53(1): 65–85.
  • Karaaslan A, Özgür G (2001). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi uygulamasının öğrencilerin empatik eğilim ve becerilerine etkisinin incelenmesi. I.Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Antalya, 311-314.
  • Kluge MA, Glick L (2006). Teaching therapeutic communication vıa camera cues and clues: The video ınter-active (VIA) method. Journal of Nursing Education 45 (11): 463-468.
  • Mete S, Gerçek E (2005). PDÖ Yöntemiyle eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim ve becerilerinin incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9:11-17.
  • Mete S, Özdağ Ş, Birşey B (2001). Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu’nda uygulanan probleme dayalı öğretim yönteminin öğrencilerin empati düzeylerine etkisi. I.Uluslararası ve VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Antalya, 370373.
  • Olson J, Hanchet E (1997). Nurse- expressed empathy, patient outcomes and development of a middle-range theory. Journal of Nursing Scholarship 29: 73-79.
  • Öz F (1992a). Sağlık evlerinde çalışan doktor ve hemşirelerin empatik eğilim düzeylerinin belirlenmesi. III. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Sivas, 647-652.
  • Öz F (1992b). Hemşirelerin empatik iletişim becerisi ve eğilimine eğitimin etkisi. III. Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu Kitabı. İstanbul, 391-402.
  • Öz F (1998). Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri, empatik becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2: 32-38.
  • Pek H, Yıldırım Z, Dedik T (2001). Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin empatik beceri gelişimi: Longitidinal bir çalışma. I. Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Antalya, 428-430.
  • Reynolds W, Scott PA, Austin W (2000). Nursing empathy and perception of moral. Journal of Advanced Nursing 32: 235-242.
  • Reynolds WJ, Scott B (2000). Do Nurses and other professionals helpers normally display much emphaty? Journal of Advanced Nursing, 31: 226-239.
  • Savery JH (2006). Overviw of problem-based learning:Definitions and distinctions. The Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning. 1:1
  • Seren S, Ustun B (2008). Conflict resolution skills of nursing students in problem-based compared to conventional curricula. Nurse Education Today 28(4): 393-400.
  • Yates P, Hart G, Clinton M et al. (1998). Exploring empathy as a variable in the evaluation of professional development programs for palliative care nurses. Cancer Nursing 21: 402-410.
Yıl 2011, Cilt: 14 Sayı: 1, 9 - 13, 20.04.2011

Öz

Kaynakça

  • Akgül A (2005). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri, SPSS Uygulamaları.3. Baskı, Emek Ofset, Ankara.
  • Aksakoğlu G (2006). Sağlıkta Araştırma Ve Çözümleme. 2.Baskı, Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlük Basımevi, İzmir.
  • Akvardar Y, Ünal B, Günay T ve ark. (2002). Empati öğrenilebilir mi? Tıp fakültesi dönem 1 öğrencilerinde iletişim becerileri kursunun empatik yanıt verme becerisi üzerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 9: 167-172.
  • Ashmore R, Banks D (1997). Student nurses perceptions of their interpersonal skills: A reexamination of Burnard and Morrison’s Findings. International Journal of Nursing Studies 34: 335-345.
  • Beddoe AE, Murphy SO (2004). Does Mindfulness Decrease Stress and Foster Empathy Among Nursing Students? Journal of Nursing Education 43: 305-312.
  • Dökmen Ü (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Dökmen Ü (1998). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Duch BJ, Groh SE, Allen DE (2001). Why problembased learning? A case study of institutional change in undergraduate education. In B. Duch, S. Groh, & D. Allen (Eds.), The power of problem-based learning. Sterling, VA: Stylus.
  • Dunlap JC (2005). Problem-based learning and selfefficacy: How a capstone course prepares students for a profession. Educational Technology Research and Development 53(1): 65–85.
  • Karaaslan A, Özgür G (2001). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi uygulamasının öğrencilerin empatik eğilim ve becerilerine etkisinin incelenmesi. I.Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Antalya, 311-314.
  • Kluge MA, Glick L (2006). Teaching therapeutic communication vıa camera cues and clues: The video ınter-active (VIA) method. Journal of Nursing Education 45 (11): 463-468.
  • Mete S, Gerçek E (2005). PDÖ Yöntemiyle eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim ve becerilerinin incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9:11-17.
  • Mete S, Özdağ Ş, Birşey B (2001). Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu’nda uygulanan probleme dayalı öğretim yönteminin öğrencilerin empati düzeylerine etkisi. I.Uluslararası ve VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Antalya, 370373.
  • Olson J, Hanchet E (1997). Nurse- expressed empathy, patient outcomes and development of a middle-range theory. Journal of Nursing Scholarship 29: 73-79.
  • Öz F (1992a). Sağlık evlerinde çalışan doktor ve hemşirelerin empatik eğilim düzeylerinin belirlenmesi. III. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Sivas, 647-652.
  • Öz F (1992b). Hemşirelerin empatik iletişim becerisi ve eğilimine eğitimin etkisi. III. Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu Kitabı. İstanbul, 391-402.
  • Öz F (1998). Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri, empatik becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2: 32-38.
  • Pek H, Yıldırım Z, Dedik T (2001). Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin empatik beceri gelişimi: Longitidinal bir çalışma. I. Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Antalya, 428-430.
  • Reynolds W, Scott PA, Austin W (2000). Nursing empathy and perception of moral. Journal of Advanced Nursing 32: 235-242.
  • Reynolds WJ, Scott B (2000). Do Nurses and other professionals helpers normally display much emphaty? Journal of Advanced Nursing, 31: 226-239.
  • Savery JH (2006). Overviw of problem-based learning:Definitions and distinctions. The Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning. 1:1
  • Seren S, Ustun B (2008). Conflict resolution skills of nursing students in problem-based compared to conventional curricula. Nurse Education Today 28(4): 393-400.
  • Yates P, Hart G, Clinton M et al. (1998). Exploring empathy as a variable in the evaluation of professional development programs for palliative care nurses. Cancer Nursing 21: 402-410.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Sezgin Bu kişi benim

Hatice Mert

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2011
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Sezgin D, Mert H. GELENEKSEL VE PROBLEME DAYALI ÖĞRENİM MODELİYLE ÖĞRENİM GÖREN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;14(1):9-13.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.