BibTex RIS Kaynak Göster

CERRAHİ KLİNİKLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN HASTA BAKIMINDA KARŞILAŞTIKLARI GÜÇLÜKLER VE MOTİVASYON DÜZEYLERİ

Yıl 2011, Cilt: 14 Sayı: 1, 14 - 23, 20.04.2011

Öz

Bu çalışma, cerrahi hastalıkları kliniklerinde çalışan hemşirelerin hasta bakımında karşılaştıkları
güçlüklerin ve hemşirelerin motivasyon düzeylerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Araştırmanın örneklemine; Aziziye Araştırma Hastanesi, Palandöken Devlet Hastanesi ve Erzurum Bölge Eğitim
Araştırma Hastanesi Cerrahi Kliniklerinde çalışan hemşirelerden (86), araştırmaya katılmayı kabul eden ve
izinli olmayan toplam 74 hemşire alınmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından literatüre dayalı
olarak geliştirilen hemşirelerin tanıtıcı özellikleri ve hasta bakımında karşılaştıkları güçlükler ve nedenlerini
içeren soru formu ile hemşirelerin motivasyon düzeylerini belirlemek amacıyla Nurullah Genç (1987) tarafından
geliştirilip geçerlilik ve güvenirliği saptanmış olan “Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS
11.00 paket programında, aritmetik ortalama, yüzdelik, varyans analizi ve t testlerinden yaralanılarak
değerlendirilmiştir. Sonuçta hemşirelerin çok az bir kısmının hasta bakımında her zaman ve sıklıkla güçlük
yaşadığı ve genel motivasyon düzeylerinin de iyi olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Adams A, Bond S (2000). Hospital nurses’ job satisfaction, individual and organizational characteristics. Journal of Advanced Nursing 32(3): 536-543
  • Akbal Ergün Y, Özer Y, Batlaş Z (2001). Yoğun bakımda çalışan hemşirelerin stres düzeyleri ve stresin hemşireler üzerindeki etkileri. Yoğun Bakım Hemşireleri Dergisi 5(2):70–79
  • Aydın R, Kutlu Y (2001). Hemşirelerde iş doyumu ve kişilerarası çatışma eğilimi ile ilgili değişkenler ve iş doyumunun çatışma eğilimi ile olan ilişkisini belirleme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 5(2):37-45
  • Baysal CA (1993). Çalışma Yaşamında İnsan. Avcıol Basım Yayın, İstanbul.
  • Birol L (2002). Hemşirelik Süreci. Bozkaya Matbaacılık, İzmir.
  • Coşkun H, Akbayrak N (2001). Hastaların kliniklere kabul ve taburculuklarında hemşirelik yaklaşımlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 5(2):63-68.
  • Çakmakçı A, Vatan F (2003). Manisa il merkezinde görev yapan yönetici hemşirelerin çalışma alanlarında yaşadıkları sorunlar. Modern Hastane Yönetimi Dergisi 7(2):51-55.
  • Çam O, Akgün E, Gümüş A ve ark. (2005). Bir ruh sağlığı ve hastalıkları hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerin klinik ortamlarını değerlendirmeleri ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi 6:213-220.
  • Çimen M (2000). "TSK sağlık personelinin tükenmişlik, iş doyumu, kuruma bağlılık ve işten ayrılma niyetlerine ilişkin bir alan araştırması" Yayınlanmamış Doktora Tezi, GATA Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Ekizler H (1990). Hemşirelerin planlı hasta bakımını anlamaları, uygulamaları değerlendirmeleri ve bunları etkileyen faktörler. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Ege Üniversitesi, İzmir 12-14 Eylül 272-280.
  • Erbil N, Bostan Ö (2004). Ebe ve hemşirelerde iş doyumu, benlik saygısı ve etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi HYO Dergisi 7(3):56-66.
  • Fadıloğlu Ç, Kuzeyli Yıldırım Y, Sevim B (2004). Diyaliz ünitesinde çalışan hemşirelerin motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelik Forumu 7(3): 32-36.
  • Fesci H, Doğan N, Pınar G (2008). İç hastalıkları kliniklerinde çalışan hemşirelerin hasta bakımında karşılaştıkları güçlükler ve çözüm önerilerin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 11(3):40-50
  • Genç N (1987). Motivasyonun önemi ve genel olarak motivasyon teorileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kangas S, Kee CC, McKee-Waddle R (1999). Organizational factors, nurses’ job satisfaction, and patient satisfaction with nursing care. Journal of Nursing Administration 29 (1): 32-42
  • Karadağ S, Taşçı S (2005). Kayseri devlet hastanesinde çalışan hemşirelerin verdiği hemşirelik bakımı ve bakımı etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri Dergisi 14(Ek Sayı: Hemşirelik Özel Sayısı): 13-21
  • Karaöz S (2000). Cerrahi hemşireliği ve etik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 4(1):1-8
  • Kuyurtar F, Yamaç T, Kanık A ve ark. (2002). İçel il merkezindeki hastanelerde çalışan hemşirelerin örgütsel iş doyumları ve etkileyen faktörler. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 4:449-454.
  • Laamanen R, Broms U, Happole A et al. (1999). Changes in the world and motivation of staff delivering home care services in Finland. Public Health Nursing 16(2):60.
  • Siu O (2002). Predictors of job satisfaction and absenteeism in two samples of Hong Kong nurses. Journal of Advanced Nursing 40(2):218-229.
  • Lu KY, Lin PL, Wu CM et al. (2002). The relationship among turnover intentions, professional commitment, and job satisfaction of hospital nurses. Journal of Professional Nursing 18(4):214-219.
  • O’Connel B, Twigg D (1999). Patient Satisfation With Nursing Care: A Measurement Conundrum. International Journal Pract 5(2):72-77.
  • Piyal B, Çelen Ü, Şahin N ve ark (2000). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde çalışanların iş doyumu. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 53(4): 241-250
  • Sabuncuoğlu Z, Tüz M (2005) Örgütsel Psikoloji. Alfa Aktuel Basım, Bursa 43-48
  • Utlu Tan N (2006). Cerrahi hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniv.Sağl.Bil.Enst.. İstanbul.
  • Voltan Acar N. (2008) Yeniden Terapötik İletişim ve Kişilerarası İlişkiler. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. 9-10.
Yıl 2011, Cilt: 14 Sayı: 1, 14 - 23, 20.04.2011

Öz

Kaynakça

  • Adams A, Bond S (2000). Hospital nurses’ job satisfaction, individual and organizational characteristics. Journal of Advanced Nursing 32(3): 536-543
  • Akbal Ergün Y, Özer Y, Batlaş Z (2001). Yoğun bakımda çalışan hemşirelerin stres düzeyleri ve stresin hemşireler üzerindeki etkileri. Yoğun Bakım Hemşireleri Dergisi 5(2):70–79
  • Aydın R, Kutlu Y (2001). Hemşirelerde iş doyumu ve kişilerarası çatışma eğilimi ile ilgili değişkenler ve iş doyumunun çatışma eğilimi ile olan ilişkisini belirleme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 5(2):37-45
  • Baysal CA (1993). Çalışma Yaşamında İnsan. Avcıol Basım Yayın, İstanbul.
  • Birol L (2002). Hemşirelik Süreci. Bozkaya Matbaacılık, İzmir.
  • Coşkun H, Akbayrak N (2001). Hastaların kliniklere kabul ve taburculuklarında hemşirelik yaklaşımlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 5(2):63-68.
  • Çakmakçı A, Vatan F (2003). Manisa il merkezinde görev yapan yönetici hemşirelerin çalışma alanlarında yaşadıkları sorunlar. Modern Hastane Yönetimi Dergisi 7(2):51-55.
  • Çam O, Akgün E, Gümüş A ve ark. (2005). Bir ruh sağlığı ve hastalıkları hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerin klinik ortamlarını değerlendirmeleri ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi 6:213-220.
  • Çimen M (2000). "TSK sağlık personelinin tükenmişlik, iş doyumu, kuruma bağlılık ve işten ayrılma niyetlerine ilişkin bir alan araştırması" Yayınlanmamış Doktora Tezi, GATA Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Ekizler H (1990). Hemşirelerin planlı hasta bakımını anlamaları, uygulamaları değerlendirmeleri ve bunları etkileyen faktörler. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Ege Üniversitesi, İzmir 12-14 Eylül 272-280.
  • Erbil N, Bostan Ö (2004). Ebe ve hemşirelerde iş doyumu, benlik saygısı ve etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi HYO Dergisi 7(3):56-66.
  • Fadıloğlu Ç, Kuzeyli Yıldırım Y, Sevim B (2004). Diyaliz ünitesinde çalışan hemşirelerin motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelik Forumu 7(3): 32-36.
  • Fesci H, Doğan N, Pınar G (2008). İç hastalıkları kliniklerinde çalışan hemşirelerin hasta bakımında karşılaştıkları güçlükler ve çözüm önerilerin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 11(3):40-50
  • Genç N (1987). Motivasyonun önemi ve genel olarak motivasyon teorileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kangas S, Kee CC, McKee-Waddle R (1999). Organizational factors, nurses’ job satisfaction, and patient satisfaction with nursing care. Journal of Nursing Administration 29 (1): 32-42
  • Karadağ S, Taşçı S (2005). Kayseri devlet hastanesinde çalışan hemşirelerin verdiği hemşirelik bakımı ve bakımı etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri Dergisi 14(Ek Sayı: Hemşirelik Özel Sayısı): 13-21
  • Karaöz S (2000). Cerrahi hemşireliği ve etik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 4(1):1-8
  • Kuyurtar F, Yamaç T, Kanık A ve ark. (2002). İçel il merkezindeki hastanelerde çalışan hemşirelerin örgütsel iş doyumları ve etkileyen faktörler. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 4:449-454.
  • Laamanen R, Broms U, Happole A et al. (1999). Changes in the world and motivation of staff delivering home care services in Finland. Public Health Nursing 16(2):60.
  • Siu O (2002). Predictors of job satisfaction and absenteeism in two samples of Hong Kong nurses. Journal of Advanced Nursing 40(2):218-229.
  • Lu KY, Lin PL, Wu CM et al. (2002). The relationship among turnover intentions, professional commitment, and job satisfaction of hospital nurses. Journal of Professional Nursing 18(4):214-219.
  • O’Connel B, Twigg D (1999). Patient Satisfation With Nursing Care: A Measurement Conundrum. International Journal Pract 5(2):72-77.
  • Piyal B, Çelen Ü, Şahin N ve ark (2000). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde çalışanların iş doyumu. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 53(4): 241-250
  • Sabuncuoğlu Z, Tüz M (2005) Örgütsel Psikoloji. Alfa Aktuel Basım, Bursa 43-48
  • Utlu Tan N (2006). Cerrahi hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniv.Sağl.Bil.Enst.. İstanbul.
  • Voltan Acar N. (2008) Yeniden Terapötik İletişim ve Kişilerarası İlişkiler. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. 9-10.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nezihe Karabulut

Funda Çetinkaya

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2011
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Karabulut N, Çetinkaya F. CERRAHİ KLİNİKLERİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN HASTA BAKIMINDA KARŞILAŞTIKLARI GÜÇLÜKLER VE MOTİVASYON DÜZEYLERİ. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2011;14(1):14-23.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.