BibTex RIS Kaynak Göster

BİR EĞİTİM HASTANESİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ

Yıl 2011, Cilt: 14 Sayı: 3, 8 - 13, 22.09.2011

Öz

Son yıllarda gündemden düşmeyen duygusal zeka, bireysel ve mesleki yaşamda başarının belirleyicisi olarak ele alınmaktadır. İletişim ve problem çözmenin ön plana çıktığı hemşirelik uygulamalarında duygusal zeka kavramı ayrıca önem kazanmaktadır. Araştırma, bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka düzeylerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı nitelikte planlanmıştır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından literatür ışığında geliştirilen bilgi formu ve Hall (1999) tarafından geliştirilen “Duygusal Zeka Değerlendirme Ölçeği” ile elde edilmiştir. Araştırmanın evren ve örneklemini bir eğitim hastanesinde çalışan toplam 209 hemşire oluşturmuştur. Hedeflenen grubun % 54.5 (114 hemşire)’ine ulaşılmıştır. Elde edilen veriler, yüzdeleme, ortalama, t-testi, varyans analizi (ANOVA), Kruskall Wallis, Mann Whitney U ve Ki-kare testleri kullanılarak değerlendirilmiş, hemşirelerin duygusal zeka düzeylerinin yaş, cinsiyet, maddi durum gibi bazı sosyo-demografik özelliklerden ve alınan eğitimden etkilendiği bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda; hemşirelerin duygusal zeka düzeylerini geliştirmeleri amacıyla hastane bünyesinde hizmet içi eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Acar F. Duygusal Zeka ve Liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2002; 12: 53-68.
  • Akerjordet K, Severinsson E. Emotional Intelligence in Mental Health Nurses Talking About Practice. International Journal of Mental Health Nursing 2004; 13(3):164-170.
  • Akgemci T, Aslan Ş, Özata M. Duygusal Zekanın Demografik Değişkenler Açısından Araştırılması: Hizmet Sektörü Yöneticileriyle İlgili Bir Çalışma. 15. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongre Kitabı, 2007. p. 871-879.
  • Austin EJ, Evans P, Magnus B, O’Hanlon K. A Preliminary Study of Empathy Emotional Intelligence and Examination Performance in MBChB Student. Medical Education 2007; 41(7): 684-689.
  • Avşar G, Kaşıkcı M. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka Düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 13(1):16.
  • Balcı S,Yılmaz M, Kalkan M, Odacı H. Yönetici Adaylarının Duygusal Zeka ve İş Doyumu Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildiri Özet Kitapçığı, 2003. p. 44.
  • Dicle AN. Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Duygusal Zeka ve Bazı Kişisel Özelliklerine Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006; Samsun.
  • Erdoğdu YM. Duygusal Zekanın Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2008; 23: 62-76.
  • Ergin EF. Üniversite Öğrencilerinin Sahip Oldukları Duygusal Zeka Düzeyi İle 16 Kişilik Özelliliği Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniv. Sosyal Bil. Enst. 2000; Konya.
  • Evans D, Allen H. Emotional Intelligence: Its Role in Training. Nurs Times 2002; 98(27):41-42.
  • Fuimano J. Raise Your Emotinal Intelligence. J Nurs Manag 2004; 35: 10-13.
  • Göçet E. Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Stresle Başa Çıkma Tutumları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bililimler Enstitüsü, 2006; Sakarya.
  • Harrod NR, Scheer SD. An Exploration of Adolescent Emotional Intelligence in Relation to Demographic Characteristics. Adolescence 2005; 40(159):503-512.
  • Humphrey Ronald H. The Many Faces of Emotional Leadership. The Leadership Quarterly 13(5): 2002; 493–504.
  • Kaya H, Keçeci A. Bir Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004; 13(52): 39-47.
  • Kuzu A. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zeka Ve İletişim Becerilerinin Eşdeğer Öğrenim Gören Öğrencilerle Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2008; Düzce.
  • Louie KA, Coverdale J, Roberts WL. Emotional Intelligence And Psychiatric Training. Academic Psychiatry 2006; 30: 1-3.
  • McQueen A. Emotional Intelligence in Nursing Work. J Adv Nurs 2003; 47(1):101-108. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. 2. Baskı. Ankara: Sistem Ofset Basım; 2006.
  • Pau AKH, Croucher R. Emotional Intelligence and Perceived Stress in Dental Undergraduates. Journal of Dental Education 2003;67(9):1023–1028.
  • Reeves A. Emotional Intelligence: Recognizing and Regulating Emotions. AAOHN Journal 2005; 53(4):172-176.
  • Salovey P, Mayer JD. Emotional Intelligence. Baywood Publishing; 1990. p. 187-201.
  • Schuttle NS, Malouff JM, Bobik C, Coston TD, Greeson C, Jedlicka C et al. Emotional Intelligence and Interpersonal Relations. The Journal of Social Psychology 2001;141(4): 523-536.
  • Ünsar S, Fındık YÜ, Sadırlı KS, Erol Ö, Ünsar S. Edirne Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri. Üniversite ve Toplum 2009; 9(1): 13-27.
Yıl 2011, Cilt: 14 Sayı: 3, 8 - 13, 22.09.2011

Öz

Kaynakça

  • Acar F. Duygusal Zeka ve Liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2002; 12: 53-68.
  • Akerjordet K, Severinsson E. Emotional Intelligence in Mental Health Nurses Talking About Practice. International Journal of Mental Health Nursing 2004; 13(3):164-170.
  • Akgemci T, Aslan Ş, Özata M. Duygusal Zekanın Demografik Değişkenler Açısından Araştırılması: Hizmet Sektörü Yöneticileriyle İlgili Bir Çalışma. 15. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongre Kitabı, 2007. p. 871-879.
  • Austin EJ, Evans P, Magnus B, O’Hanlon K. A Preliminary Study of Empathy Emotional Intelligence and Examination Performance in MBChB Student. Medical Education 2007; 41(7): 684-689.
  • Avşar G, Kaşıkcı M. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka Düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 13(1):16.
  • Balcı S,Yılmaz M, Kalkan M, Odacı H. Yönetici Adaylarının Duygusal Zeka ve İş Doyumu Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildiri Özet Kitapçığı, 2003. p. 44.
  • Dicle AN. Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Duygusal Zeka ve Bazı Kişisel Özelliklerine Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006; Samsun.
  • Erdoğdu YM. Duygusal Zekanın Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2008; 23: 62-76.
  • Ergin EF. Üniversite Öğrencilerinin Sahip Oldukları Duygusal Zeka Düzeyi İle 16 Kişilik Özelliliği Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniv. Sosyal Bil. Enst. 2000; Konya.
  • Evans D, Allen H. Emotional Intelligence: Its Role in Training. Nurs Times 2002; 98(27):41-42.
  • Fuimano J. Raise Your Emotinal Intelligence. J Nurs Manag 2004; 35: 10-13.
  • Göçet E. Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Stresle Başa Çıkma Tutumları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bililimler Enstitüsü, 2006; Sakarya.
  • Harrod NR, Scheer SD. An Exploration of Adolescent Emotional Intelligence in Relation to Demographic Characteristics. Adolescence 2005; 40(159):503-512.
  • Humphrey Ronald H. The Many Faces of Emotional Leadership. The Leadership Quarterly 13(5): 2002; 493–504.
  • Kaya H, Keçeci A. Bir Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004; 13(52): 39-47.
  • Kuzu A. Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zeka Ve İletişim Becerilerinin Eşdeğer Öğrenim Gören Öğrencilerle Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2008; Düzce.
  • Louie KA, Coverdale J, Roberts WL. Emotional Intelligence And Psychiatric Training. Academic Psychiatry 2006; 30: 1-3.
  • McQueen A. Emotional Intelligence in Nursing Work. J Adv Nurs 2003; 47(1):101-108. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. 2. Baskı. Ankara: Sistem Ofset Basım; 2006.
  • Pau AKH, Croucher R. Emotional Intelligence and Perceived Stress in Dental Undergraduates. Journal of Dental Education 2003;67(9):1023–1028.
  • Reeves A. Emotional Intelligence: Recognizing and Regulating Emotions. AAOHN Journal 2005; 53(4):172-176.
  • Salovey P, Mayer JD. Emotional Intelligence. Baywood Publishing; 1990. p. 187-201.
  • Schuttle NS, Malouff JM, Bobik C, Coston TD, Greeson C, Jedlicka C et al. Emotional Intelligence and Interpersonal Relations. The Journal of Social Psychology 2001;141(4): 523-536.
  • Ünsar S, Fındık YÜ, Sadırlı KS, Erol Ö, Ünsar S. Edirne Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri. Üniversite ve Toplum 2009; 9(1): 13-27.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Küçükoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Eylül 2011
Gönderilme Tarihi 7 Eylül 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Küçükoğlu S. BİR EĞİTİM HASTANESİNDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2011;14(3):8-13.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.