BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRENİN HASTA EĞİTİMİNDEKİ ROLÜNE YÖNELİK HASTALARIN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2012, Cilt: 15 Sayı: 1, 1 - 9, 20.03.2012

Öz

Araştırma; kardiyovasküler cerrahi operasyonu geçirmiş hastaların bilgilendirilme durumlarını ve
hemşirenin hasta eğitimindeki rolüne yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yapıldı. Örneklemi, 148 hasta
oluşturdu. Veriler, anket formuyla toplandı. Hastaların %65’i erkek, %86’sı evli, %57’si ilköğretim mezunu,
%43’ü serbest meslek sahibi, yaş ortalaması 56.6 idi. Hastaların yarısından fazlasının bypass ameliyatı olduğu
ve yatış süresinin ortalama 10 gün olduğu belirlendi. Hastaların tamamına yakını, hastalıkları hakkında
bilgilendirildiğini belirtti. Hastaların en fazla doktorlar tarafından bilgilendirildiği, bunu hemşirelerin izlediği
belirlendi. Hastalar; en fazla ameliyat süreci, ameliyat günü yapılacaklar, ayağa kalkma, göğüs kemiğinin
korunması konularında, sözlü olarak ve broşür verilerek bilgilendirildi. Hastalar; hasta eğitimlerinde sırasıyla
doktor, hastaya bakan hemşire ve eğitim hemşiresinin rol almasını istedi. Hastaların yarısından fazlası,
hemşirelerin verdiği bilgileri yeterli buldu, çoğu hemşirelerin ilgisinden memnun kaldı. Hastaların tamamına
yakını, hastanede özel bir eğitim hemşiresinin olmasını gerekli buldu.

Kaynakça

  • Avşar G, Kaşıkçı M. Evaluation of Patient Education Provided by Clinical Nurses in Turkey. International Journal of Nursing Practice 2010; 17 (1): 67-71.
  • Avşar G, Kaşıkçı M. Ülkemizde Hasta Eğitiminin Durumu.
  • Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(3): 67-73.
  • Babacan E, Ulupınar Alıcı S. Hemşirelerin Hasta Eğitimi ile İlgili Düşünce ve Uygulamaları. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008; 5(2): 29-36.
  • Backstrom S, Wynn R, Sorlie T. Coroner Bypass Surgery Patients’ Experiences with Treatment and Perioperative Care - A Qualitive Interview- Based Study. Journal of Nursing Management 2006; 14: 140-147.
  • Çoban İpek G, Kaşıkçı M. Hastaların Hemşirelik Bakımını Algılayışları. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2008; 16(63): 165- 171.
  • Davis LA. A Phenomenological Study of Patients’ Expectations Concering Nursing Care. Holistic Nursing Practice 2005; 19 (3): 126-133.
  • Demirtaş N. Myokard Infarktüslü Hastalarda Kardiyak Rehabilitasyon. Türk Göğüs Kalp Damar Cerrahisi Dergisi 1992; 1: 192-196.
  • Eroğlu Büyüköner E. Kardiyovasküler Hastalıkların Epidemiyolojisi. Türkiye Klinikleri Dergisi 2008; 3: 4-11.
  • Harm T. Patient Education in Estonia. Patient Education and Counseling 2001; 44: 75–78.
  • Hutchings D. Partnership in Education: An Example of Client and Educator Collaboration. The Journal of Continuing Education in Nursing 1999; 30(3): 128- 131. Üniversitesi
  • Hemşirelik Hemşirenin Sorumlulukları. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 2009; 1(1): 19-23.
  • Kaya N, Kaya H. Hemşireler Tarafından Geliştirilen Yazılı Hasta Eğitim Materyallerinin Okunabilirliğinin Saptanması.
  • Yüksekokulu Dergisi 2008; 11(1): 1-6.
  • Oğuz S. Kardiyak Rehabilitasyon. Hemşirelik Forumu Dergisi 2003; 6(4): 14.
  • Olgun N, Ulupınar S. Hasta Güçlendirme ve Diyabetli Bireyin Güçlendirilmesi. Diyabet Forumu Dergisi 2004; 1(1-2): 57-65.
  • Rankin SH, Stallings KD. Patient education principles and practice. 4. edition, Lippincott Company, 2001; Philadelphia.
  • Redman KB. The practice of patient education. eight editions. Mosby Company, United States of America. 1997.
  • Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci. İstanbul Üniversitesi Florence Nigthingale Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2007; 15(19): 100-106.
  • Taşocak G. Hasta eğitimi. İstanbul Üniversitesi Yayınevi, İstanbul: 2003.
  • Therapeutic Patient Education. Copenhagen: WHO Regional Office For Europe. 1998. p.1-16
  • Tok A, Şenol Çelik S. Koroner Anjiyoplasti Ve İntra Koroner Stent Uygulanan Hastaların Taburculuk Sonrası Yaşadıkları Sorunlar. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 2009; 1(2): 47-55.
  • Uzun Ö. Ameliyat Öncesi Hasta Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000; 3(2): 36-45.
  • Yetkin A. Hemşirelerin Hasta ve Ailesinin Eğitimi İle İlgili Görüş ve Uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2002; 5(1): 53-59.
  • Yılmaz M. Sağlık Bakım Kalitesinin Bir Ölçütü: Hasta
  • Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001; 5(2): 69-74.
  • Yılmaz M. Ameliyat Öncesi Öğretimin Ameliyat Sonrası Komplikasyonlara Ve Hasta Memnuniyetine Etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2002; 4(1): 40-49. Cumhuriyet Üniversitesi
Yıl 2012, Cilt: 15 Sayı: 1, 1 - 9, 20.03.2012

Öz

Kaynakça

  • Avşar G, Kaşıkçı M. Evaluation of Patient Education Provided by Clinical Nurses in Turkey. International Journal of Nursing Practice 2010; 17 (1): 67-71.
  • Avşar G, Kaşıkçı M. Ülkemizde Hasta Eğitiminin Durumu.
  • Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(3): 67-73.
  • Babacan E, Ulupınar Alıcı S. Hemşirelerin Hasta Eğitimi ile İlgili Düşünce ve Uygulamaları. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008; 5(2): 29-36.
  • Backstrom S, Wynn R, Sorlie T. Coroner Bypass Surgery Patients’ Experiences with Treatment and Perioperative Care - A Qualitive Interview- Based Study. Journal of Nursing Management 2006; 14: 140-147.
  • Çoban İpek G, Kaşıkçı M. Hastaların Hemşirelik Bakımını Algılayışları. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2008; 16(63): 165- 171.
  • Davis LA. A Phenomenological Study of Patients’ Expectations Concering Nursing Care. Holistic Nursing Practice 2005; 19 (3): 126-133.
  • Demirtaş N. Myokard Infarktüslü Hastalarda Kardiyak Rehabilitasyon. Türk Göğüs Kalp Damar Cerrahisi Dergisi 1992; 1: 192-196.
  • Eroğlu Büyüköner E. Kardiyovasküler Hastalıkların Epidemiyolojisi. Türkiye Klinikleri Dergisi 2008; 3: 4-11.
  • Harm T. Patient Education in Estonia. Patient Education and Counseling 2001; 44: 75–78.
  • Hutchings D. Partnership in Education: An Example of Client and Educator Collaboration. The Journal of Continuing Education in Nursing 1999; 30(3): 128- 131. Üniversitesi
  • Hemşirelik Hemşirenin Sorumlulukları. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 2009; 1(1): 19-23.
  • Kaya N, Kaya H. Hemşireler Tarafından Geliştirilen Yazılı Hasta Eğitim Materyallerinin Okunabilirliğinin Saptanması.
  • Yüksekokulu Dergisi 2008; 11(1): 1-6.
  • Oğuz S. Kardiyak Rehabilitasyon. Hemşirelik Forumu Dergisi 2003; 6(4): 14.
  • Olgun N, Ulupınar S. Hasta Güçlendirme ve Diyabetli Bireyin Güçlendirilmesi. Diyabet Forumu Dergisi 2004; 1(1-2): 57-65.
  • Rankin SH, Stallings KD. Patient education principles and practice. 4. edition, Lippincott Company, 2001; Philadelphia.
  • Redman KB. The practice of patient education. eight editions. Mosby Company, United States of America. 1997.
  • Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci. İstanbul Üniversitesi Florence Nigthingale Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2007; 15(19): 100-106.
  • Taşocak G. Hasta eğitimi. İstanbul Üniversitesi Yayınevi, İstanbul: 2003.
  • Therapeutic Patient Education. Copenhagen: WHO Regional Office For Europe. 1998. p.1-16
  • Tok A, Şenol Çelik S. Koroner Anjiyoplasti Ve İntra Koroner Stent Uygulanan Hastaların Taburculuk Sonrası Yaşadıkları Sorunlar. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 2009; 1(2): 47-55.
  • Uzun Ö. Ameliyat Öncesi Hasta Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000; 3(2): 36-45.
  • Yetkin A. Hemşirelerin Hasta ve Ailesinin Eğitimi İle İlgili Görüş ve Uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2002; 5(1): 53-59.
  • Yılmaz M. Sağlık Bakım Kalitesinin Bir Ölçütü: Hasta
  • Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001; 5(2): 69-74.
  • Yılmaz M. Ameliyat Öncesi Öğretimin Ameliyat Sonrası Komplikasyonlara Ve Hasta Memnuniyetine Etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2002; 4(1): 40-49. Cumhuriyet Üniversitesi
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sim Aygül

Sevim Ulupınar

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2012
Gönderilme Tarihi 30 Temmuz 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Aygül S, Ulupınar S. HEMŞİRENİN HASTA EĞİTİMİNDEKİ ROLÜNE YÖNELİK HASTALARIN GÖRÜŞLERİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15(1):1-9.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.