Clinical Stress Levels Of Nursing Students Participating In An Integrated Program And The Factors Affecting The Levels The purpose of this study is to determine clinical stress levels of nursing students participating in an integrated program and the risk factors affecting the levels. Ninety-three nursing students who participated in a clinical practice for the first time comprised the sample of this descriptive study. The data of the study were collected with the identifying characteristics form and Pagana Clinical Stress Questionnaire (CSQ) and were evaluated with the percentage distribution and the significance test for the difference between two means. Of the students, 89.2% stated that they felt they belonged to the nursing profession, 73.1% stated that the education system carried out in the school was a student-centered one, 89.2% stated that education given in the school developed their level of knowledge and skills of nursing adequately and 77.4% stated that theoretical education and the laboratory training were enough to prepare them for clinical practices. Students' mean CSQ score was 27.10 ± 10:41 (Min 4, Max 59), and the difference between the feeling of belonging to the nursing profession and CSQ mean scores was determined to be statistically significant (p <0.05). It can be proposed that whereas integrated program students had lower clinical stress levels in general, those students who stated that they did not feel that they belonged to the nursing profession and that they did not gain enough professional knowledge and skills had higher clinical stress levels.
Baccalaureate nursing education nursing student clinical practice psychologic stress clinic stress
Bu çalışmanın amacı entegre program hemşirelik öğrencilerinin klinik stres düzeyi ve etkileyen
faktörlerin belirlenmesidir. Tanımlayıcı tipteki bu çalışmanın örneklemini klinik uygulamaya ilk kez çıkan 93
hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, tanıtıcı özellikler formu ve Pagana Klinik Stres
Anketi(KSA) ile toplanmış ve yüzdelik dağılım, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi ile
değerlendirilmiştir. Öğrencilerin %89,2’si kendisini hemşirelik mesleğine ait hissettiğini, %73,1’i okuldaki
eğitimin öğrenci merkezli bir anlayışla yürütüldüğünü, %89,2’si okuldaki eğitimin hemşirelik bilgi ve becerisini
yeterli düzeyde geliştirdiğini ve %77,4’ü ise teorik - laboratuar eğitiminin kendilerini klinik uygulamaya
hazırlamada yeterli olduğunu belirtmiştir.
Öğrencilerin KSA puan ortalaması 27.10±10.41 (Min 4, Mak 59) olup, kendisini hemşirelik mesleğine ait
hissetme durumu ile KSA puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır
(p < 0.05). Genel anlamda entegre program öğrencilerinin klinik stresinin düşük, ancak kendini mesleğe ait
hissetmeyen ve yeterli düzeyde mesleki bilgi ve beceri kazanmadığını belirten öğrencilerin ise klinik stresinin
daha yüksek olduğu söylenebilir
Hemşirelik lisans eğitimi hemşirelik öğrencisi klinik uygulama psikolojik stres klinik stres
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Haziran 2013 |
Gönderilme Tarihi | 16 Şubat 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 16 Sayı: 2 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.