Amaç: Bu araştırma, öğrenci hemşirelere yönelik geliştirilen Cinselliği Değerlendirme Becerisi
Geliştirme Programı’nın değerlendirilmesinde kullanılmak üzere hazırlanan Cinselliği Değerlendirme Bilgi
Testi (CDBT)’nin geçerlik ve güvenirliğini belirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Metodolojik olarak yapılan bu çalışmada. öğrenci hemşirelerin cinselliği değerlendirme
bilgisini ölçmeye yönelik toplam 51 sorudan oluşan çoktan seçmeli (beş seçenekli) test hazırlanmıştır. Testin
kapsam geçerliliği uzman görüşü doğrultusunda yapılmıştır. Uzmanların önerileri doğrultusunda bilgi testinde
gerekli düzeltmeler yapılmış ve test Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü son
sınıf öğrencilerine (n=90) uygulanmıştır. Veriler SPSS 14 paket programında değerlendirilmiştir. İstatistiksel
analizde madde güçlük ve madde ayırt edicilik değerleri hesaplanmıştır. Bilgi testinde yer alan soruların iç
tutarlılığını belirlemek için Cronbach alfa güvenilirliği hesaplanmıştır.
Bulgular: Yapılan analizler doğrultusunda işlemeyen sorular çıkarılmış ya da soru üzerinde gerekli
düzenlemeler yapılmış ve 32 sorudan oluşan testin son hali elde edilmiştir. Güvenilirlik katsayısı 0.76 olarak
bulunmuştur.
Sonuç: Bu araştırmadan elde edilen sonuçlar, Cinselliği Değerlendirme Bilgi Testi’nin öğrenci
hemşirelerin cinselliği değerlendirme bilgisini ölçmede geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir.
Cinsellik cinselliği değerlendirme bilgisi öğrenci hemşireler bilgi testi geliştirme
Developing, Reliability and Validation of Sexuality Assessment Information Test Prepared for Nursing Students Aim: This study was carried out in order to determine validity and reliability of Sexuality Assessment Information Test (SAIT) to be used in the evaluation of Improvement Program of Sexuality Evaluation Skill developed towards nursing students. Method: In this study that carried out as methodologically, multiple choice test (five choice) which is composed of 51 questions was prepared in order to determine sexuality assessment information of nursing students. Content validity of the test was done in accordance with the expert opinion. Necessary correction were done in the information test according to the expert opinions and the test was applied on final year students (n=90) at Cumhuriyet University Faculty of Health Sciences, Nursing Department. Data were evaluated in SPSS 14 package program. Correlation of item difficulty and item discrimination values were calculated in the statistical analysis. Cronbach alpha reliability was calculated in order to determine internal consistency of questions in the information test, Results: As a result of the analyses, questions that did not work were excluded or necessary corrections were done and finally test was prepared including 32 questions. Cronbach alpha reliability coefficient was found to be 0,76. Conclusion: Resuts from obtained this study show that Sexuality Assessment Information Test was a measurement tool with high reliability and validity to determine the sexuality assessment information of nursing students.
Sexuality; sexuality assessment information; student nurse; developing information test.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Eylül 2013 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 16 Sayı: 3 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.