Amaç: Bu araştırmada psikiyatri kliniğinde çalışan
hemşirelerin şizofreniye yönelik damgalamaya ilişkin süreçleri anlaşılmaya
çalışılmış; damgalamanın önlenmesine yönelik önerilerini ortaya koymak
amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmış ve 15 hemşire ile
görüşülmüştür. Araştırmada yarı yapılandırılmış soru formu kullanılmış ve
toplanan veriler
veri indirgeme yöntemi ile analiz edilmiş ve kodlamalar kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların çoğunluğu
şizofreniyi gerçeklik algısında değişim ile karakterize bir bozukluk olarak
tanımlamış, tamamı damgalama sürecinde şizofreni tanısının büyük bir rolünün
olduğunu ifade etmiş ve damgalama sürecinin tanının konmasıyla birlikte
başladığını eklemişlerdir. Hemşireler hastalara yönelik en çok tedirginlik ve
şefkat duygularını yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Katılımcıların yarıdan
fazlası şizofreni hastalarının psikiyatrik tanısı olmayan bireylerle aynı
kalitede sağlık hizmeti almadıklarını, bunun nedeninin önyargı ve damgalama
sürecinin olduğunu, bu süreçlerde ise eğitim eksikliğinin etkisi olduğunu belirtmişlerdir.
Bu çalışmaya katılan hemşirelerin tamamına yakını damgalamayla mücadelede
eğitimin etkili olacağını ve bu eğitimin aile, toplum ve sağlık çalışanlarına
yönelik olması gerektiğini ifade etmişlerdir. Çalışmanın önemli bir bulgusu da
küçük de olsa şizofreniye yönelik damgalama ile mücadele edilse de bunun mümkün
olmayacağının ifade edilmesidir.
Sonuçlar: Ruhsal hastalıklara yönelik olumsuz
tutum, önyargı ve damgalamanın azaltılabilmesine yönelik; hemşirelik ders
müfredatının yeniden değerlendirilmesi, klinik hemşirelerine yönelik hizmetiçi
eğitimlerin planlanması ve deneysel çalışmalar yapılarak sonuçlarının
değerlendirilmesi önerilmektedir.
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 2 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.