Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBELİK VE HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 21 Sayı: 3, 163 - 170, 11.10.2018

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı; ebelik ve hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin bilgi ve iletişim
teknolojilerine yönelik tutumlarının incelenmesidir.

Yöntem: Kesitsel türdeki araştırma, Ocak – Aralık 2016 tarihleri arasında bir
üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik ve ebelik bölümü son sınıf
öğrencileriyle  yürütülmüştür.  Bu iki bölümün son sınıflarında 189 öğrenci
aktif olarak öğrenim görmektedir. Araştırmada örnekleme yöntemine gidilmemiş,
tüm öğrencilere ulaşılmaya çalışılmıştır ve 154 (%81.4) öğrenciye ulaşılmıştır.
Verilerin toplanmasında demografik bilgi formu
ile bilgi ve iletişim teknolojilerine
yönelik tutum ölçeği
kullanılmıştır. Demografik özellikler
tanımlayıcı istatistikler kullanılarak incelenmiştir. İkili grupların
karşılaştırılmasında Mann Whitney-U testi, 
çoklu grupların karşılaştırılmasında Kruskall Wallis analizi
kullanılmıştır.

Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin %86.9’u akıllı telefona, %86’sı internet
erişimine, %53.3’ü bilgisayara ve %36.4’ü tablete sahiptir. Ebelik
öğrencilerinin ise %91.5’i akıllı telefona, tamamı internet erişimine, %53.2’si
bilgisayara ve %27.7’si tablete sahiptir. Hemşirelik bölümünde ölçek puan ortalaması
55.38±16.72, ebelik bölümünde ise 49.11±15.94’dür ve bölümler arasındaki puan
ortalaması anlamlı değildir (p>0.05). Hemşirelik öğrencilerinde bilgisayara
sahip olma durumuna göre,  ebelik
bölümünde ise bilgisayar ve tablete sahip olma durumuna göre puan ortalaması
anlamlı olarak değişmektedir (p<0.05). Ayrıca ebelik öğrencilerinde yaş ile
bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutum ölçeği puanı arasında negatif
yönlü düşük düzeyli bir ilişki vardır (p<0.05).


























Sonuçr: Öğrencilerin düşük-orta seviyede bir puana sahip oldukları söylenebilir.
Hemşirelik bölümü öğrencilerinde bir bilgisayara
sahip olanların, ebelik bölümünde ise bilgisayara ve tablete sahip olanların
ölçek puan ortalaması daha yüksektir.
Deneysel çalışmalarla bu alana özgü tutumlarının
iyileştirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Arık N, Seyhan B. Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlamasında Teknoloji Bilgisi ve Gelecek Beklentilerinin Rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2016, 5(7): 2218-31.
  • Atay S, Arıkan D, Yılmaz F, Aslantürk N, Uzun A. Nursing and Midwifery Students’ Attitudes to Computer Use in Healthcare. Nursing Practice Today. 2014. 1(3): 147-54.
  • Bahar E, Kaya F. Meslek Yüksekokulu Sosyal Programlar Öğrencilerinin Bilgi Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Tutumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2013. 3(1): 70-9.
  • Curtis E, Hicks P, Redmond R. Nursing Students Experience and Attitudes to Computers: A survey of a Cohort of Students on a Bachelor in Nursing Studies Course. Information Technology In Nursing. 2002. 14(2): 7-17.
  • Göktaş Z. Beden Eğitimi ve Spor Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Özgüven Algılamaları. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2011. 5(1): 50-7.
  • Göriş S, Bilgi N, Bayındır SK. Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2014. 4(2): 25-9.
  • Günbatar MS. Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014. 15(1): 121-35.
  • Güneş E, Yüksel M, Kaya HP. Muhasebe Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017. 18(1):367-82.
  • Irinoye O, Ayamolowo S, Tijnai OK. Part-Time Undergraduate Nursing Students’ Perception and Attitude to ICT Supports for Distance Education in Nursing in Nigeria. Malaysian Online Journal of Educational Technology. 2016. 4(2): 1-21.
  • Işıkgöz E. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları: Batman Üniversitesi Örneği. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi. 2015. 5(2), 57-72.
  • Lee JJ, Clarke CL. Nursing Students’ Attitudes Towards Information and Communication Technology: an Exploratory and Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Advanced Nursing. 2015. 71(5): 1181-93.
  • Metin M, Birişçi S, Coşkun K. Öğretmen Adaylarinin Öğretim Teknolojilerine Yönelik Tutumlarinin Farkli Değişkenler Açisindan İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2013. 21(4): 1345-64.
  • Mills J, Francis K, McLeod M, Al-Motlaq M. Enhancing Computer Literacy and Information Retrieval Skills: A Rural And Remote Nursing and Midwifery Workforce Study. Collegian. 2015. 22(3): 283-89.
  • Özarslan M, Çetin G, Sarıtaş T. Biyoloji, Fizik ve Kimya Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 2013. 10(2): 85-100.
  • Özel N. Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Etkisiyle Değişen Bilgi Kaynakları, Hizmetleri ve Öğrenme Ortamları. Milli Eğitim. 2016. 45(209):270-94.
  • Sangül M. Bilişim Teknolojileri ve Yazılım. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları; 2013.
  • Sarı AA, Bilici SC, Baran E, Özbay U. Farklı Branşlardaki Öğretmenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (Tpab) Yeterlikleri ile Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumlari Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2016. 6(1): 1-21.
  • Vozikis A, Ypofanti M, Papadopoulos I. Attitudes Towards The Use Of Information And Communication Technologies (ICT) At Work: Findings From The Health Care Sector In Greece. SPOUDAI. 2010. 60(1): 82-96.
  • Woreta SA, Kebede Y, Zegeye DT. Knowledge and Utilization of Information Communication Technology (ICT) among Health Science Students at the University of Gondar, North Western Ethiopia. BMC Medical Informatics and Decision Making. 2013. 13(31): 1-7.
  • Wu, YC, Pan CI, Yuan CH. Attitudes towards the use of information and communication technology in management education. Behaviour & Information Technology. 2017. 36(3): 243-54.
  • Yüksekdağ BB. Hemşirelik Eğitiminde Bilgisayar Teknolojisinin Kullanımı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 2015. 1(1): 103-18.
Yıl 2018, Cilt: 21 Sayı: 3, 163 - 170, 11.10.2018

Öz

Kaynakça

  • Arık N, Seyhan B. Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlamasında Teknoloji Bilgisi ve Gelecek Beklentilerinin Rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2016, 5(7): 2218-31.
  • Atay S, Arıkan D, Yılmaz F, Aslantürk N, Uzun A. Nursing and Midwifery Students’ Attitudes to Computer Use in Healthcare. Nursing Practice Today. 2014. 1(3): 147-54.
  • Bahar E, Kaya F. Meslek Yüksekokulu Sosyal Programlar Öğrencilerinin Bilgi Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Tutumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2013. 3(1): 70-9.
  • Curtis E, Hicks P, Redmond R. Nursing Students Experience and Attitudes to Computers: A survey of a Cohort of Students on a Bachelor in Nursing Studies Course. Information Technology In Nursing. 2002. 14(2): 7-17.
  • Göktaş Z. Beden Eğitimi ve Spor Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Özgüven Algılamaları. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2011. 5(1): 50-7.
  • Göriş S, Bilgi N, Bayındır SK. Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2014. 4(2): 25-9.
  • Günbatar MS. Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014. 15(1): 121-35.
  • Güneş E, Yüksel M, Kaya HP. Muhasebe Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017. 18(1):367-82.
  • Irinoye O, Ayamolowo S, Tijnai OK. Part-Time Undergraduate Nursing Students’ Perception and Attitude to ICT Supports for Distance Education in Nursing in Nigeria. Malaysian Online Journal of Educational Technology. 2016. 4(2): 1-21.
  • Işıkgöz E. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları: Batman Üniversitesi Örneği. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi. 2015. 5(2), 57-72.
  • Lee JJ, Clarke CL. Nursing Students’ Attitudes Towards Information and Communication Technology: an Exploratory and Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Advanced Nursing. 2015. 71(5): 1181-93.
  • Metin M, Birişçi S, Coşkun K. Öğretmen Adaylarinin Öğretim Teknolojilerine Yönelik Tutumlarinin Farkli Değişkenler Açisindan İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2013. 21(4): 1345-64.
  • Mills J, Francis K, McLeod M, Al-Motlaq M. Enhancing Computer Literacy and Information Retrieval Skills: A Rural And Remote Nursing and Midwifery Workforce Study. Collegian. 2015. 22(3): 283-89.
  • Özarslan M, Çetin G, Sarıtaş T. Biyoloji, Fizik ve Kimya Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 2013. 10(2): 85-100.
  • Özel N. Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Etkisiyle Değişen Bilgi Kaynakları, Hizmetleri ve Öğrenme Ortamları. Milli Eğitim. 2016. 45(209):270-94.
  • Sangül M. Bilişim Teknolojileri ve Yazılım. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları; 2013.
  • Sarı AA, Bilici SC, Baran E, Özbay U. Farklı Branşlardaki Öğretmenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (Tpab) Yeterlikleri ile Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumlari Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2016. 6(1): 1-21.
  • Vozikis A, Ypofanti M, Papadopoulos I. Attitudes Towards The Use Of Information And Communication Technologies (ICT) At Work: Findings From The Health Care Sector In Greece. SPOUDAI. 2010. 60(1): 82-96.
  • Woreta SA, Kebede Y, Zegeye DT. Knowledge and Utilization of Information Communication Technology (ICT) among Health Science Students at the University of Gondar, North Western Ethiopia. BMC Medical Informatics and Decision Making. 2013. 13(31): 1-7.
  • Wu, YC, Pan CI, Yuan CH. Attitudes towards the use of information and communication technology in management education. Behaviour & Information Technology. 2017. 36(3): 243-54.
  • Yüksekdağ BB. Hemşirelik Eğitiminde Bilgisayar Teknolojisinin Kullanımı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 2015. 1(1): 103-18.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayla Çapık Bu kişi benim 0000-0003-4086-4244

Cantürk Çapık 0000-0002-2020-6239

Yonca Kırbaş Bu kişi benim 0000-0002-9432-4625

Yayımlanma Tarihi 11 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Çapık A, Çapık C, Kırbaş Y. EBELİK VE HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2018;21(3):163-70.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.