Amaç: Şiddet, çalışanların üretkenliğine,
örgütsel verimliliğe ciddi zararları olan bir durumdur. Çalışma alanlarındaki
şiddetin %60’ının sağlık sektöründe gerçekleştiği ve şiddete en fazla ebe ve
hemşirelerin maruz kaldığı bildirilmektedir. Uygulamalı eğitim gören ebelik ve
hemşirelik öğrencileri de bu durumdan olumsuz etkilenebilmektedir. Bu
araştırma, ebelik bölümünde okuyan öğrencilerin klinik uygulamalarda şiddete
maruz kalma durumlarını belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan araştırma,
22-26 Şubat 2016 tarihleri arasında Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Fakültesi Ebelik Bölümünde öğrenim gören 163 öğrenci ile yapıldı. Verilerin
toplanmasında sosyo-demografik özellikleri ve şiddete yönelik ifadeleri içeren
soru formu kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %62’si şiddete uğradığını ifade etmiş olup,
şiddete uğrama sayısı ortalama 5.17±3.23 olarak bulundu. Şiddete uğrayan
öğrencilerin %45.5’inin sözel şiddete uğradığı ve %85.1’inin ebe/hemşire
tarafından şiddet gördüğü belirlendi. Öğrencilerin sınıf ve yaşları arttıkça
şiddete daha fazla maruz kalmaktadırlar.
Sonuç: Öğrencilerin
çoğunluğunun şiddete maruz kaldığı ve şiddet uygulayanların büyük bir kısmının
ebe/hemşireler olduğu saptandı. Öğrencilerin şiddete maruz kalma durumlarını
önlemek/azaltmak amacıyla; bu konuda eğitimler artırılmalı, öğrenci
eğitimlerinde ebe/hemşirelerin sorumlulukları gözden geçirilmeli ve gerekli
düzenlemeler yapılmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 3 |
Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.
Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.