Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL SORUNLARI VE İLİŞKİLİ FAKTÖRLER

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 3, 196 - 204, 02.10.2019

Öz

 ÖZET
























Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin ruhsal
sorunları ve ilişkili faktörleri incelemek amacıyla yapılmıştır.



Yöntem: Kesitsel nitelikte olan araştırma bir devlet
üniversitesinde Aralık 2018- Ocak 2019 tarihlerinde yürütülmüştür. Çalışmanın
evrenini 2018-2019 yılında öğrenim gören 1200 hemşirelik öğrencisi
oluşturmuştur. Çalışmada örneklem seçilmemiştir. Verilerin toplandığı günlerde
okulda bulunan ve çalışmaya katılmayı kabul eden toplam 430 öğrenci araştırma
kapsamına alınmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve GSA-28 ile toplanmıştır.
İstatistiksel değerlendirmelerde sayı, yüzdelik, ortalama ve ki-kare testi
kullanılıştır.



Bulgular: Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin GSA-28
puan ortalaması 6.7 olarak bulunmuştur. Öğrencilerden %50.4’nün puanı 5 ve
üzerindedir. Bu durum, hemşirelik öğrencilerinin yaklaşık yarısının ruhsal
sağlık sorunları açısından risk altında olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin
sınıfı, şimdiki yaşadıkları ortam, ailenin ekonomik durumu, hemşireliği seçme
nedeni, sigara içme alışkanlığı ve sorunlarını paylaşma durumuyla 5 ve üzerinde
puan almaları arasında önemli fark bulunmuştur (p<0.05). GSA-28’den 5 ve
üzerinde puan alan öğrencilerin en yüksek oranda birinci sınıf öğrencileri
olduğu saptanmıştır.



Sonuç: Bu çalışmada öğrencilerin GSA-28 puan ortalaması
yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin sınıf düzeyi, şimdiki yaşadıkları ortam,
ailenin ekonomik durumu, hemşireliği seçme nedeni, sigara içme alışkanlığı ve
sorunlarını paylaşma durumu öğrencilerin ruh sağlığını etkileyen önemli
değişkenler olarak belirlenmiştir.



Anahtar kelimeler: Hemşirelik öğrencileri;
ruhsal sağlık; genel sağlık anketi 28; tanıtıcı özellikler



ABSTRACT



Mental Health Problems of Nursing Students and Related
Factors



Aim: This study was conducted
cross-sectionally to examine the psychological problems and related factors of
nursing students.



Method: The
research was conducted in a public university between December 2018 and January
2019. The population of the study consisted of 1200 nursing students studying
in 2018-2019.
No sample was selected in the study. A total of 430 students who
participated in the study and accepted to participate in the study were
included in the study. Data were collected with Personal Information Form and
GSA-28. Number, percentage, mean and chi-square tests were used in statistical
evaluations.



Results: In the
study, the mean GHQ-28 score of nursing students was found to be 6.7.
50.4% of the students scored
5 or more from GHQ-28.
This showed that approximately
half of nursing students were at risk for mental health problems.
Significant differences were
found between the students' class, current environment, economic status of the
family, the reason for choosing nursing, smoking habits and sharing their
problems and getting scores of 5 or more (p<0.05). It was determined that
the highest percentage of students who scored 5 or more from GHQ-28 (78.8%) was
first-year students.



Conclusion: In this study, students' GHQ-28 average score
was found to be high. Students 'class level, current environment, family's
economic status, reason for choosing nursing, smoking and sharing problems were
determined as important variables affecting students' mental health.



Key words: Nursing students; mental health; general
health questionnaire 28; descriptive properties








Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Aktekin M, Karaman T, Şenol YY, Erdem Ş, Erengin H, Akaydın M. Anxiety, depression and stressful life events among medical students: a prospective study in Antalya, Turkey. Medical Education 2001; 35: 12-17.
  • Alparslan N, Yaşar S, Dereli E, Turan FN. Sağlık yüksekokulu ve teknik eğitim fakültesi öğrencilerinde görülen depresif belirtiler ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2008; 2: 48-57.
  • Aştı N, Acar G, Bağcı H, Bağcı İ. Sağlık bakım profesyoneli olarak yetişecek öğrencilerin ruhsal durumları ve yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2005; 15: 25-36.
  • Atlı A, Fırıncık S. Cinsellik ve Cinsellik İle İlgili Sorunlar, (Çev.Atlı A., Fırıncık S.), Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Mart C. Townsend, Çev. Ed. Özacan C, Gürhan N, 6. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2016:544-582.
  • Doğan A, Cebioğlu S. Beliren Yetişkinlik: Ergenlikten Yetişkinliğe Uzanan Bir Dönem, Türk Psikoloji Yazıları, Aralık 2011, 14 (28), 11-21.
  • Dryfoos, J. G. Adolescents at risk: Prevalence and prevention. Oxford University Press. 1990, p.280.
  • Erbil N, Kahraman AN, Bostan Ö. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2006; 9: 10-16.
  • Güler Ö, Çınar S. Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları baş etme yöntemlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniv. Hemş. Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3: 253-260.
  • Hacıalioğlu N. Adölesan Sağlığı, İçinde: Halk Sağlığı Hemşireliği, (Ed. Erci B.), Anadolu Nobel Tıp Kitapevi, Elazığ 2016:122-236.
  • Hacıalioğlu N. Ruh Sağlığı, İçinde: Halk Sağlığı Hemşireliği, (Ed. Erci B.), Anadolu Nobel Tıp Kitapevi, Elazığ (2016-a): 275-281.
  • Hacıalioğlu N. Toplum Ruh Sağlığı, İçinde: Halk Sağlığı, (Ed .Kılıç D., Çapık C., Hacıalioğlu N.), AÖF Yayınları, Atatürk Üniversitesi, Erzurum 2016.
  • İlhan N, Bahadırlı S, Toptaner E. Üniversite Öğrencilerinin Ruhsal Durumları ile Sağlık Davranışları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi Cilt: 4, Sayı: 4, 2014; 207-215
  • Jafari N, Loghmani A, Montazeri A. Mental health of medical students in different levels of training. Int J Prev Med. 2012;3(Suppl 1):107-12.
  • Kartal A, Çetinkaya B, Turan T. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde ruhsal belirtilerin taranması. TAF Preventive Medicine Bulletin 2009; 8: 161-166.
  • Kılıç C. Genel sağlık anketi: Güvenirlilik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 1996; 7: 3-10.
  • Masunaga T, Kozlovsky A, Lyzikov A, Takamura N, Yamashit S. Mental health status among younger generation around Chernobyl. Arch Med Sci.2013;30;9(6):1114-6.
  • Oflaz F. Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği (Çev. Fahriye Oflaz), İçinde Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları,
  • Mart C. Townsend, Çeviri Editörleri: Özacan C, Gürhan N, 6. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 2016: 751- 6785.
  • Özdemir H, Rezaki M. Depresyon saptanmasında genel sağlık anketi-12. Türk Psikiyatri Dergisi. 2007;18(1):13-21
  • Öztürk C, Aktaş B. Hemşirelik öğrencilerinin genel sağlık durumları ve bunu etkileyen bazı özelliklerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 10: 58-65.
  • Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C. J., & Ciarrochi J. Young people’s help seeking for mental health problems. Australian e-Journal for Advancement of Mental Health. 2005, e.t:15.08.2019, http://www.auseinet.com/journal/vol4iss3suppl/rickwood.
  • Tanrıverdi D, Ekinci M. Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniv. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 10: 42-51.
  • Temel E, Bahar A, Çuhadar D. Öğrenci hemşirelerin stresle baş etme tarzları ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2007; 2: 117-118.
  • Tully A. Stress, sources of stress and ways of coping among psychiatric nursing students. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 2004; 11: 43-47.
  • Yıldırım A, Ekinci M . Eğitimi hemşirelik olan ve olmayan üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma düzeylerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniv. HYO Dergisi 2005, 8 (2):19-29.
  • Yıldırım A, Hacıhasanoğlu R, Karakurt P. Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal durumlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniv.Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11: 1-8.
  • Yussuf AD, Issa BA, Ajiboye PO, Buhari OI. The correlates of stress, coping styles and psychiatric morbidity in the first year of medical education at a Nigerian University. Afr J Psychiatry (Johannesbg). 2013;16(3): 206-15.
  • Yoldascan E, Ozenli Y, Kutlu O, Topal K, Bozkurt AI. Prevalence of obsessive-compulsive disorder in Turkish university students and assessment of associated factors. BMC Psychiatry. 2009;6(9):40.
  • Uras C, Gennaro R, Aparo UL, Tabolli S. Risk of anxiety and depression in nursing students in Rome (Italy). Ig Sanita Pubbl. 2012;68(4):555-64.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazli Hacıalioğlu 0000-0001-9758-0790

Sultan Esra Tedik 0000-0002-3798-2066

Süheyla Yaralı 0000-0002-7885-1724

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 2 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Hacıalioğlu N, Tedik SE, Yaralı S. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL SORUNLARI VE İLİŞKİLİ FAKTÖRLER. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;22(3):196-204.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.