Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Emotional Self-Regulation Statuses of Adolescents of Different Sociodemographic Characteristics

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 4, 261 - 268, 19.12.2019
https://doi.org/10.17049/ataunihem.491273

Öz

Aim: This
study was conducted with the aim of determining emotional self-regulation
statuses of adolescents of different sociodemographic characteristics.

Methods: This descriptive
study was conducted with 9th graders in three high schools of different
sociodemographic structures in the A province of Black Sea, Turkey. Simple
random sampling was used for this known study population, and 300 students were
included in the research. The research data were collected with a questionnaire
consisting of 15 sociodemographic questions and the “Emotional Self-Regulation
Scale for Adolescents” consisting of 18 items. In the evaluation of the data,
the SPSS 20.00 software was used frequency, percentage, t test, anova, kruskal
wallis test such as analysis.

Results: 69% of
the adolescents who participated in the study were 14 years old and 57% were
girls. The mean total score of the scale
was 48.64±0.78. The
emotion regulation method used by the adolescents is the internal functional
method and the least they use is the external non-functional method.







Conclusion: As one of the
developmental periods, the adolescence period is characterized by physical and
mental changes, and it is believed that it is important to identify emotional
self-regulation status in this period. 

Kaynakça

  • Adolescent Health. http://www.who.int/topics/adolescent_health/en/. Erişim tarihi: 19.11.2018
  • Atalar, D., Atalay, A. Ergenlik Döneminde Duygu Düzenleme ve Ruh Sağlığı: Ana-Babanın ve Mizacın Rolü. Bildik T, editör. Ergenlik Dönemi ve Ruhsal Bozukluklar. Ankara: Türkiye Klinikleri, 2018; p.84-90.
  • Brand AE, Klimes‐Dougan B. Emotion socialization in adolescence: The roles of mothers and fathers. New Dir Child Adolesc Dev, 2010; 128: 85-100.
  • Çelikkaleli, Ö. Ergenlerdeki psikolojik belirtilerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve algılanan ebeveyn tutumlarına göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015; 26: 148-162.
  • Demir, K. Ergenlik Ve Yetişkinlik Dönemlerinde Bilişsel Duygu Düzenleme, Algılanan Ebeveyn Tutumu Ve Algılanan Sosyal Destek İle Psikolojik Belirti Düzeyi İlişkisinin İncelenmesi. 2018, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi: Psikoloji Yüksek Lisans Tezi.
  • Demographics. https://data.unicef.org/topic/adolescents/demographics/. Erişim tarihi:22.11.2018
  • Döş, İ., Kır, E. İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarında Sosyal Etkinlik ve Yönetimi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 2013; 12. 3: 527-544.
  • Duy, B., Yıldız, M. Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 2014; 5 (41): 23-35.
  • Duygu.http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5bf45866a8cd31.88606245 Erişim Tarihi: 20.11.2018
  • Er, N. Duygu durum sıfat çiftleri listesi. Psikoloji Çalışmaları/Studies in Psychology, 2006; 26: 21-44.
  • Ergün A, Şişman F. Okul Çocuğu Dönemi. Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi, 1. Baskı, Ankara: Vize Basın Yayın, 2016. p. 63-73.
  • Gross, J. J. Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 2002; 39 (3), 281-291.
  • Gross, J. J. Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 2015; 26 (1): 1-26.
  • İstatistiklerle Gençlik, 2017. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27598. Erişim tarihi: 20.11.2018
  • Özcebe, H. Birinci basamakta adölesan sorunlarına yaklaşım. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 2002; 11.10: 374-7
  • Koole, Sander L. The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition and emotion, 2009; 23.1: 4-41.
  • Parlaz, A. E., Tekgül, N., Karademirci, E., & Öngel, K. Ergenlik dönemi: fiziksel büyüme, psikolojik ve sosyal gelişim süreci. Turkish Family Physıcian, 2012; 3(4), 10-17.
  • Suna, H. Ergenlerde duygu düzenlemesi ve cinsiyete göre mizah tarzlarındaki farklılaşmanın incelenmesi, 2018, Çağ Üniversitesi: Psikoloji Yüksek Lisans Tezi.Vatan, S. Duygular ve Psikolojik Belirtiler Arasındaki İlişkiler. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar-Current Approaches in Psychiatry, 2017; 9.1: 45-62.
  • Werner, K. ve Gross, J. J. Emotion regulation and psychopathology. Ed., A. M. Kringand and D. M. Sloan, Emotion regulation and psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment , New York: The Guilford Press. 2010; 13-37.
  • Whıttle, S., et al. Maternal responses to adolescent positive affect are associated with adolescents’ reward neuroanatomy. Social cognitive and affective neuroscience, 2009; 4. 3: 247-256.
  • Yıldız, M. Ergenlerde Yalnızlık ile Pozitiflik Arasındaki İlişkide Duygu Düzenleme Yöntemlerinin Çoklu Aracılığı. Eğitim ve Bilim, 2016; 41.186-237.

SOSYODEMOGRAFİK AÇIDAN FARKLI ÖZELLİKTEKİ ADÖLESANLARIN DUYGU DÜZENLEME DURUMLARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 4, 261 - 268, 19.12.2019
https://doi.org/10.17049/ataunihem.491273

Öz

Amaç: Bu çalışma, sosyo-demografik olarak farklı özellikteki
adölesanların duygu düzenleme durumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.

Yöntem: Tanımlayıcı türde yapılan bu çalışma,
Karadeniz Bölgesindeki bir il merkezinde üç farklı sosyo-demografik yapıdaki
lisede ve 9. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Evreni bilinen
durumlarda basit tesadüfi örnekleme yoluna gidilmiş olup, araştırma 300 öğrenci
ile tamamlanmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan
sosyo-demografik özellikleri içeren 15 sorudan oluşan bir form ve 18 sorudan
oluşan ‘Ergen duygu düzenleme ölçeği’ ile toplanmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde SPSS 20.00 paket programı kullanılmış olup frekans, yüzde,
t testi, anova, kruskal wallis testi gibi analizler kullanılmıştır.

Bulgular:
Araştırmaya katılan adölesanların % 69’u 14 yaşında, % 57’si kızdır.
Ölçek toplam puan ortalaması
48.64±0.78 olarak bulunmuştur.
Adölesanların en çok kullandığı duygu düzenleme yöntemi içsel işlevsel yöntem
iken en az kullandıkları ise dışsal işlevsel olmayan yöntemdir.







Sonuç: Gelişim dönemlerinden biri olarak
adölesan dönem, fiziksel değişiminin yanı sıra ruhsal değişimin de yaşandığı
yıllar olarak kabul edilmekte ve bu dönemde duygu düzenleme durumlarının
belirlenmesinin ve buna yönelik müdahaleler geliştirilmesinin önemli olduğu
düşünülmektedir.  

Kaynakça

  • Adolescent Health. http://www.who.int/topics/adolescent_health/en/. Erişim tarihi: 19.11.2018
  • Atalar, D., Atalay, A. Ergenlik Döneminde Duygu Düzenleme ve Ruh Sağlığı: Ana-Babanın ve Mizacın Rolü. Bildik T, editör. Ergenlik Dönemi ve Ruhsal Bozukluklar. Ankara: Türkiye Klinikleri, 2018; p.84-90.
  • Brand AE, Klimes‐Dougan B. Emotion socialization in adolescence: The roles of mothers and fathers. New Dir Child Adolesc Dev, 2010; 128: 85-100.
  • Çelikkaleli, Ö. Ergenlerdeki psikolojik belirtilerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve algılanan ebeveyn tutumlarına göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015; 26: 148-162.
  • Demir, K. Ergenlik Ve Yetişkinlik Dönemlerinde Bilişsel Duygu Düzenleme, Algılanan Ebeveyn Tutumu Ve Algılanan Sosyal Destek İle Psikolojik Belirti Düzeyi İlişkisinin İncelenmesi. 2018, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi: Psikoloji Yüksek Lisans Tezi.
  • Demographics. https://data.unicef.org/topic/adolescents/demographics/. Erişim tarihi:22.11.2018
  • Döş, İ., Kır, E. İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarında Sosyal Etkinlik ve Yönetimi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 2013; 12. 3: 527-544.
  • Duy, B., Yıldız, M. Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 2014; 5 (41): 23-35.
  • Duygu.http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5bf45866a8cd31.88606245 Erişim Tarihi: 20.11.2018
  • Er, N. Duygu durum sıfat çiftleri listesi. Psikoloji Çalışmaları/Studies in Psychology, 2006; 26: 21-44.
  • Ergün A, Şişman F. Okul Çocuğu Dönemi. Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi, 1. Baskı, Ankara: Vize Basın Yayın, 2016. p. 63-73.
  • Gross, J. J. Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 2002; 39 (3), 281-291.
  • Gross, J. J. Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 2015; 26 (1): 1-26.
  • İstatistiklerle Gençlik, 2017. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27598. Erişim tarihi: 20.11.2018
  • Özcebe, H. Birinci basamakta adölesan sorunlarına yaklaşım. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 2002; 11.10: 374-7
  • Koole, Sander L. The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition and emotion, 2009; 23.1: 4-41.
  • Parlaz, A. E., Tekgül, N., Karademirci, E., & Öngel, K. Ergenlik dönemi: fiziksel büyüme, psikolojik ve sosyal gelişim süreci. Turkish Family Physıcian, 2012; 3(4), 10-17.
  • Suna, H. Ergenlerde duygu düzenlemesi ve cinsiyete göre mizah tarzlarındaki farklılaşmanın incelenmesi, 2018, Çağ Üniversitesi: Psikoloji Yüksek Lisans Tezi.Vatan, S. Duygular ve Psikolojik Belirtiler Arasındaki İlişkiler. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar-Current Approaches in Psychiatry, 2017; 9.1: 45-62.
  • Werner, K. ve Gross, J. J. Emotion regulation and psychopathology. Ed., A. M. Kringand and D. M. Sloan, Emotion regulation and psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment , New York: The Guilford Press. 2010; 13-37.
  • Whıttle, S., et al. Maternal responses to adolescent positive affect are associated with adolescents’ reward neuroanatomy. Social cognitive and affective neuroscience, 2009; 4. 3: 247-256.
  • Yıldız, M. Ergenlerde Yalnızlık ile Pozitiflik Arasındaki İlişkide Duygu Düzenleme Yöntemlerinin Çoklu Aracılığı. Eğitim ve Bilim, 2016; 41.186-237.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayla Hendekci 0000-0001-7974-6232

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Hendekci A. SOSYODEMOGRAFİK AÇIDAN FARKLI ÖZELLİKTEKİ ADÖLESANLARIN DUYGU DÜZENLEME DURUMLARININ BELİRLENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;22(4):261-8.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.