Özet: Bu makalede 56 maddelik Öğretim Üyelerinin Iş Tatmini
Anketinin (ÖÜITA) geliştirilmesi ve test edilmesi aşama aşama tartışılmıştır.
ÖÜİTA; yönetsel ortam, amirlerin tutum ve davranışları, çalışma arkadaşları ile
ilişkiler, işin kendisi, ücret, öğretim ve araştırma, ek görevler, takdir (tanınma),
serbestlik, iş güvencesi, üniversitenin prestiji ve fiziksel çalışma şartlan olmak
üzere toplam on iki iş tatmin boyutunu ölçmektedir. ÖÜÎTA' nın uygun bir
şekilde geliştirmesini sağlamak için aynntılı bir metodoloji uygulanmıştır. Bu
kapsamda, iş tatmini ile ilgili konular geniş bir tarama araştırması ile
belirlenmiş, öğretim üyelerinin iş tatminini etkileyen önemli hususlar farklı
riniversitelerden çok sayıda öğretim üyesi ile yapılan mülakatlarla tespit
edilmiştir. Soru formu bu iki kaynaktan elde edilen maddelerden oluşturularak,
cevap seçeneği olarak Likert tipi ölçekten yararlanılmıştır. Taslak anket 26
üniversiteden toplam 841 öğretim üyesine uygulanmış, %41.6 cevaplanma oranı
ile 346 geçerli soru formu elde edilmiştir. Bu veriler kullanılarak yapılan
güvenilirlik, geçerlilik testleri ve faktör analizi sonucunda 56 soruluk ış tatmin
anketi oluşturulmuştur. Sonuçlar ÖUİTA'nın yüksek öğretimde iş tatminim
ölçmek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu
gösrermektedir. Bu çalışmada kullanılan yöntem ve prosedürlerin, kendi
anketlerini hazırlamak isreyen araştırmacılar için iyi bir öruek oluşturacağı
değerlendirilmektedir.
Abstract: This article discusses rhe development and testing of the 56-
item University Academiciaus' Job Satisfaction Questionnaire (UAJSQ). The
UAJSQ measures twelve facets of job satisfaction in higher education, including
satisfaction with managerial environment, supervision/supervisor behavior, coworkers'
behavior, job itself, present pay, teaching and research, additioual
duties, appraisal, freedom, job security, university's prestige and physical
conditions/working facilities. Strict methodology was employed to ensure
thorough and appropriate development of UAJSQ. An extensive literature
review was performed to identify job satisfaction related issues. Semi-structured
interviews were than carried out in several universities with academicians ro
identify the issues, which were most important, to them. A questiounaire was
devised from the list of issues and Likert type scale was used as response
categories. The provisional questionnaire was administered ro 841 academics
from 26 different universities. With 41.6 % return rate, 346 academiciaus
responded. A review of results obtained in each stage of development resulted
in a 56-item satisfaction-specific questionnaire, the UAJSQ, which measures job
satisfaction of Turkish acadc micians. The results show the UAJSQ to be a valid
and reliable instrumeut for measuring job satisfaction in the higher education.
The procedures and process used in this study may provide a useful example for
researchers seeking to validate measurement scales or questionnaires.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Cilt: 17 Sayı: 3-4 |