Günümüzde markanın pazarlamanın en önemli konularından biri
haline gelmesi uygulama alanını da genişletmiş; birey, fikir, olgu ve ülke gibi
konuları da kapsar hale gelmiştir. Eğer ülkelerin markaları olabiliyorsa, tıpkı
ürünlerin markalarının kişiliği olduğu gibi ülkelerin de marka kişilikleri olabilir.
Bu çalışmada da ülke marka kişiliğini oluşturan boyutlar belirlenmeye
çalışılmıştır. Bu kapsamda yapılan ön araştırmalar doğrultusunda belirlenen
ülkelerden
( Japonya, İtalya, Almanya, A.B.D., Çin ve Fransa) hareketle ülke marka
kişiliği boyutları saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmada veriler internet yoluyla
yapılan anket yardımıyla toplanmıştır. Cevaplayıcıların her biri tesadüfi olarak
sadece bir ülkeyle ilgili anket formunu cevaplandırmıştır. Araştırmaya katılan
435 kişinin cevapları analize dahil edilmiştir. Ülkelerin marka kişiliğini ölçmeye
yönelik 65 sıfattan oluşan yedili boyutsal ayırma ölçeği kullanılmıştır. Yapılan
faktör analizi sonucunda dokuz faktör bulunmuştur. Buna göre araştırmada ülke
kişiliğini belirleyen boyutlar “samimi, heyecanlı, sosyal, yeterli, çağdaş,
etkileyici, güvenilir, duyarlı-narin, özgün”dür ve ürün marka kişiliği
boyutlarından daha fazla sayıdadır.
Ülkeler markası marka kişiliği marka köken ülke faktör analizi
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 22 Sayı: 2 |