Aile, ev için her gün tüketilen ürün ve hizmetlerin miktarı
açısından ele alındığında önemli bir karar verme birimidir. Aileyi oluşturan
bireyler birbirlerinin davranışlarını ve dolayısıyla da müşteri karar verme
sürecini oluşturan aktiviteleri etkilerler. Firmaların özgün pazarlama stratejileri
uygulayabilmeleri için aile satın alma davranışının farkında olmaları gerekir. Bu
araştırmada ailede çeşitli ürün veya hizmetlerin satın alımında eşlerin etkileri,
demografik, yerleşim yeri, ürün veya hizmet türü gibi değişkenlerle tespit
edilmeye çalışılacaktır. Bu amaçla Trabzon, Ankara, Đzmir ve Diyarbakır’da
yaşayan 432 birey üzerinde anket uygulanmıştır. Yapılan basit ve çoklu uyum
analizi sonucu müşterek satın alma kararlarının 51-60 yaş aralığında, ev ve tatil
satın alımlarında, geliri 1001-1500 ve 1501-2000 YTL arası, lise veya üniversite
mezunu ve Trabzon’da ikamet eden bireylerin olduğu ailelerde görülmüştür.
Diğer taraftan koca baskın satın alma kararları; 31-40 ve 41-50 yaş aralığında,
diplomasız okur yazar veya ilkokul mezunu, geliri 0-500 ve 501-1000 YTL
aralığında, Diyarbakır’da ikamet eden bireylerde otomobil ve beyaz eşya satın
alımlarında belirlenmiştir. Kadın baskın satın alma kararları ise 60 üstü yaşa
sahip olan, geliri 2000 YTL üstü olan, ortaokul mezunu Đzmir ve Anakara’da
ikamet eden bireylerde giyecek-yiyecek ve mobilya satın alımlarında tespit
edilmiştir
Aile satın alma kararları eşlerin satın alma karar rolleri karar verme
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 23 Sayı: 1 |